woensdag 12 april 2017

Achteruitrijden / omslaan

In de Limit heb ik lange tijd op een smalle Durano gereden. Daarom kan ik het weggedrag goed vergelijken met de DF en 28 mm Grand Prix (Continental) als achterband.
Als ik naar het Noorden rij kom ik via de rotonde van de Schellingwoudebrug na de A10 onderdoor te rijden op een fietspad terecht. De hoek om op dat fietspad te komen is bezaaid met los grind.
Ik kan merken dat de DF daar wat eerder neigt uit te breken van achteren dan de Limit dat deed. Waarschijnlijk deels omdat ik harder rijd en krachtiger kan aanzetten maar ik heb toch ook het idee dat ik minder wieldruk heb. Misschien omdat het grotere wiel verder naar achteren staat waardoor het gewicht (nog) verder op de voorwielen komt te rusten. 
Ik begrijp nu beter waarom Daniël ook een vierwieler ontwikkeld heeft, het is dus niet zomaar een imitatie van Allert Jacobs en Miles Kingsburry!
Toch zie ik ook een positief punt voor de DF op dát gebied want door het verbeterde uitzicht van de DF vlak voor de fiets en vanaf laag op de weg is zo'n risicogebied makkelijker te herkennen. Plus dat die laagte er voor zorgt dat de fiets echt niet snel omgaat. Wat dan ook nog nooit gebeurd is tot nog toe., Hij rolt als een magneet over de weg!
Achteruitrijden met rolstoelaandrijving vanwege het ontbreken van voetensleuven begint ook al wat te wennen. Ik begon zelfs wel een zeker plezier in te krijgen daarin omdat het dus zeker een training van de torso is :-)
Daar ik met dit weer al schaars gekleed achter het minivizier zit laat ik meekijkende aanwezigen in het straatbeeld graag de kopjes van mijn armspiertjes zien!
Toch was ik daar op de terugweg vanuit Katwijk maandag (waar ik een afspraak had voor een velo-alarmsysteempje) net even te vaak mee doende. 
Waarschijnlijk omdat ik de Garmin liet routeren met de optie 'kortste weg' in plaats van 'makkelijk doorrijden' terug naar de Hoofdstad.
Dat bezorgde me dezelfde dag nog een niet zo prettige (brandende) pijn in de schouderstreek. Ik verkoos daar zelfs paracetamol voor te slikken bij thuiskomst. Waar ik dinsdag dan weer last van had bij het opstaan.
Het verschil bij het draaien in de DF achterwiel over een (lage) stoep achterwaarts opsteken of (zelfs maar) één voorwiel is echt enorm!
Mogelijk als ik de gladde Kojaks vervang door een Shredda achtige buitenband dat ik wat meer grip krijg met mijn handen. Maar dan zal de spierpijn alleen nog maar erger worden vermoed ik want regelmatig straatjeskeer-sessies doen zou zelfs met mijn ijdelheid wat uit de klauw gaan lopen...

7 opmerkingen:

  1. Hey Mick,

    Ga je de ins en outs van dat velo-alarmsysteempje ook nog met ons delen, of ben je net zo "flauw" als de AIVD en kun je daar om veiligheidsredenen geen uitspraken over doen. De interesse komt voort om mijn eigen Quest mijn eigen te houden, niet om de jouwe de mijne te maken.

    Hartelijke groeten Berend Hammer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee dat wil ik best doen :-)
      OP voorwaarde dat you me eerst vertelt of you dezelfde 'Hammer' bent waarvan ik het alarmpje gekocht heb? Stond een andere voornaam bij...

      Verwijderen
  2. Hoi Mick,

    Toch denk ik dat het beter is helemaal uit de fiets te komen als je achteruit moet; dan kunnen de aanwezige kijkers immers van al je spierbundels genieten! ;-)

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kwam liever uit die sloot achter het huis van m'n moeder dan dat ik uit de DF kom ;-)
      Mvg Mick

      Verwijderen
  3. Hoi Mick,

    Nee, ik heb nogal een flinke familie, met zelfs een aantal uitwassen in de showbizz MC, Sledge, Jan en Mike, kennelijk is er ook één in de alarmpjes handel beland.

    Groeten Berend Hammer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. OK want de man heeft mij een setje verkocht dat niet blijkt te werken!
      Ik had een 9 volt batterij meegenomen voor dit doel maar zijn afstandbediening bleek ook nog eens zonder voeding. Koop deze Chinese apparaatjes dus i.e.g. niet bij hem.
      Ik heb een ander setje gehad maar ben de afstandbediening helaas verloren op het werk. Vond het best een leuk speledingetje. Hoewel hij echt niet aan 120 decibel komt.
      Maar kinderen zullen toch even schrikken bijvoorbeeld en het aantal variaties op het alarmsignaal zijn erg leuk achter elkaar.
      De eerste kocht ik via Dealbanana maar dat kostte wel een aantal weken want ze worden dan helemaal vanuit China toegezonden. Dat wou ik dus voorkomen door het via Marktplaats te kopen...Spijt van.
      Ga hem er wel nog over aanschrijven.
      Mvg Mick

      Verwijderen
  4. Heb je al bedacht dat je met 2 achterwielen juist nog minder wieldruk hebt ?

    Weet je dat een Quest van 38+100+15=153 kg rijgewicht ook gewoon gaat glijden met smalle 6 bar achterbandjes ? En niet met 50-60 mm soepele lage druk banden ?

    Harde bandjes stuiteren. Rechtuit kost dat alleen energie door slipverliezen, maar in een bocht verlies je door stuiteren ook grip.

    Bredere lage druk banden stuiteren niet. Daarom blijft grip verliezen bij mijn Quest met 50-60 mm achterbanden op 3-4 bar geheel achterwege. Ondanks een rudimentaire veerpoot. Ook is het band-wegcontact groter, dus heb je meer grip dan een smal bandje.

    2 achterwielen hebben ook meer band-weg contact. Dus dat is wel een oplossing gezien de DF beperkt is in bandenkeus maar ze hebben ook minder wieldruk. Dat blijft dus een potentieel probleem als je zo licht bent als jij maar wellicht helpt het net genoeg.


    BeantwoordenVerwijderen