maandag 6 maart 2017

Daarom DF

Zaterdag heb ik de Limit verruild voor de DF en het verschil is immens!
De fiets trekt zo snel op dat hij volgens mij moet kunnen concurreren tegen racefietsers die dat gekromd doen trekkend aan hun stuur!
Door als achterband de slechts 28 mm smalle Continental Grand Prix te laten monteren en voor de 35 mm brede Kojaks kan ik probleemloos over alle obstakels rijden zonder dat de bodem iets raakt als drempels of opritten. 
Met het grootst leverbare 61 tands voorblad  kom ik op 47 km/u voor de wind op het vlakke, voor mij een record. Maar ook tegen de  wind houd ik de heerlijk rijdende fiets met gemak boven de dertig.
Keren met achteruitrijden is wat lastiger maar omdat de fiets aanmerkelijk smaller is kan ik met beide handen de banden bereiken en zelfs de wielen in de goede hoek manoeuvreren :-)
De fiets rammelt minder op klinkers en stoeptegels door het grotere achterwiel en ik begrijp dan ook werkelijk niet welk comfort iemand missen kan hierin. Mij krijgt men niet meer in een grotere en zwaardere bak!
Wel heb ik kortsluiting gehad in de Lupine accu lader die mijn halve woning even in het donker zette. Ymte zal me echter een nieuwe sturen.

foto Y. Sijbrandij
De 90 mm remtrommels werken goed maar niet intelligent. Je moet al voor je de bocht inzet vaart minderen omdat remmen in de bochten je op een tegenslag van het stuur trakteert en de invering naar de buitenbocht verergert. Precies dus als met de modellen van Velomobiel.nl gebeurt omdat hetzelfde aluminium stuurtje en gekoppelde rem wordt gebruikt.



Bij de oorspronkelijke Evo K's en andere modellen van Daniël Fenn hadden de remmen  ieder een eigen remgreep. Door gebruik te maken van stuurknuppels aan weerszijden.
Het huidige aluminium stuurtje is nagenoeg nog het enige niet carbon onderdeel van de fiets en heeft als voordeel dat aan weerszijden van de wegklapbare stoel meer ruimte overblijft dan bij gebruik van de joysticks.
Om -net als ik met de Limit heb gedaan- weer te voelen dat ik met de remmen volledige controle heb over het stuurgedrag heb ik ze ontkoppeld. Zo kan ik de bochten met flinke snelheid nemen zoals ik gewend was En bovendien spaar ik zo de voorbanden doordat als ik het zwaartepunt voel verschuiven pas in de bocht zélf met het binnenste wiel minimaal bij rem.
Het losmaken van de remmen deed ik door de horizontale (axiale) dwarsverbinding door te zagen. Klinkt makkelijk en dat is het ook.

effect van de ontkoppeling
Wel even de greepjes loshalen en iets af- en rondvijlen zodat de delen elkaar niet meer raken. Een iets langer m6 boutje gebruiken om 4 ringetjes toe te kunnen voegen. Dat laat alles wat makkelijker bewegen ten opzichte van elkaar.
Ook de parkeerrem is nu veel makkelijker te plaatsen omdat nog maar één trommel aangetrokken hoeft te worden (foto 2). Tevens komt de afstellingsverhouding minder nauw meer links / rechts. Alleen maar voordelen eigenlijk.
De fiets is nu hiermee feitelijk al helemaal naar mijn zin!
De mogelijkheid om vanuit stilstand te kunnen terug schakelen heb ik eigenlijk helemaal nog niet gemist om de waarheid te schrijven. De Sram derailleur schakelt namelijk razendsnel de 10 versnellingen terug naar het 36 tands grote pignontandwiel achter.
De stijfheid in het koetswerk en de kettinglijn zorgen dat ik flink snel terug op pad ben.



Een DF gaat door uw hele huis!


26 opmerkingen:

  1. Mooie fiets Mick.

    Ik ben benieuwd of er nog meer vm-rijders zijn die hun remmen ontkoppeld hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet van onze voorzitter (nog wel) dat hij met ontkoppelde remmen rijdt.

      Verwijderen
  2. Proficiat Mick! Fijn dat de fiets je goed bevalt, en dat je het helemaal naar je zin kon maken. Had niet anders verwacht trouwens, het is een klasbak, en een beetje naar eigen goeddunken verbouwen is jouw ook wel toevertrouwd!
    ;-))

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Mick,

    Ziet er prachtig uit!!

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh neee, heeft ie een nieuwe fiets, gaat ie gelijk weer zagen :-0. Veel fietsplezier :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een oud-punkrocker is gewend aan het opschrikken van de behoudende meute meneer van Roekel ;-)
      Mvg Mick

      Verwijderen
  5. Een fraaie machine en de enige velomobiel die bij jou door de deur past lijkt mij. Grappig om het verschil in trapfrequentie te zien. Ik schakel pas boven de 60 km naar 53 x 11 met 170 mm cranks (en dat gebeurt dus niet zo vaak).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met kortere cranks (ik gebruik 165 mm) zou bij mij de trapfrequentie ook wel omhoog gaan Piet. Maar dan heb ik minder koppel bij het optrekken en aerodynamisch heeft het natuurlijk toch geen voordelen!

      Verwijderen
    2. Maar ik maak juist makkelijk toeren met lange cranks van 170 mm. In een DF zou ik met cranks van 150 tot 155 mm moeten fietsen. Dat zou dus ten koste gaan van de acceleratie? Ymte heeft korte cranks, maar rijdt in zijn DF XL toch echt sneller dan vroeger in zijn Quest, ondanks korte cranks.

      Verwijderen
    3. Iemand met veel kracht in de benen als Y. kan ook met kortere cranks nog betrekkelijk snel wegkomen. Bovendien hoef je tijdens een wedstrijd natuurlijk niet veel op te trekken vanuit stilstand.
      Maar ik heb dat niet dus kan beter zo lang mogelijke gebruiken. Dan gaat wel mijn beenlengte meespelen en zo ben ik op 165 mm uitgekomen.

      Verwijderen
  6. Mick is het zo dat je nog veel sneller zou kunnen optrekken als je niet voor het grootste 61 tands kettingwiel was gegaan ? :-))

    Verder zie ik wel voordelen in de foto hoe makkelijk je de DF door je huis kunt duwen. De Quest gaat bij mij ook wel eens naar binnen - Theo zei dat bij ontwerp rekening was gehouden dat ie door een (schuur)deur moest kunnen - maar dat gaat heel wat minder makkelijk !

    Maar het is een mooie fiets...Boeren die John Deere rijden zullen de kleuren ook wel waarderen :-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is de eerste fiets die door iedereen met een benedenwoning of een etagewoning met lift desnoods op het balkon gezet kan worden Quezzzt!

      Verwijderen
    2. Helaas krijg ik m bij mij niet in de lift Mick , maar als het moet kan ik m door z'n lage gewicht zo de trap op lopen , nog niet gedaan omdat ik er nog niet aan gedacht had maar als er eens gesleuteld moet worden ga ik dat zeker doen . Bedankt voor de tip.
      Ik vind daarentegen de DF meer lawaai maken dan de XS op klinkers , het is maar wat je gewend was , btw zou ik niet de Xs terug willen omdat deze fiets mij gewoon beter past .
      Veel plezier en veilige kilometers met je mooie DF.

      Verwijderen
    3. Ik zie dat je profielfoto zelfs nog je vorige velo weergeeft net als die van mij(-:
      Iets sleutelen kunnen we natuurlijk ook bij mij doen. Feitelijk ben ik daar ook aan bezig waar ik nog wel over zal bloggen. Zo mooi weer buiten dat ik vanochtend gewoon met de Cheetah ging. Voorluik open gelaten om nog even over iets na te denken...

      Verwijderen
  7. He Mick, gaaf man die mooie nieuwe fiets. Gefeliciteerd !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Theo!
      Maar je hebt gelijk natuurlijk, dat je er wel in moet passen. Het is dus tevens terugkeer in het straatbeeld van de slanke man ;-)

      Verwijderen
  8. Gefeliciteerd met je DF, Mick! Leuk om de euforie die je beschrijft, te lezen. Herkenbaar ook, bij mij is na 9 maanden het wow-gevoel nog steeds aanwezig.

    Aan remontkoppeling heb ik nog nooit gedacht, dus ook nog niet bewust behoefte aan gehad. Maar het is wel een interessant idee. Toch zie ik wel wat nadelen, met name v.w.b. de veiligheid. Als je in situatie plotseling krachtig moet remmen, wil je niet misgrijpen en maar één rem bedienen. Of valt dat wel mee in de praktijk?

    Veel mooie en veilige km's gewenst!
    Groet, Marc

    PS LOL Zutphen is nu te doen in een (lange) dag ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is goed nieuws Marc en beantwoordt gelijk al wat de volgende reactie van Jan.
      Rem-ontkoppeling: Wat ik aan Wim S. ook al schreef, probeer het gewoon eens uit. Ik denk dat je aangenaam verrast zal zijn!
      Het is een soort onbewust leerproces dat je al heel snel ondergaat. Om rechtuit automatisch met allebei de remmen tegelijk te remmen. Maar ook dat lukt nog heel krachtig met slechts één hand!
      Het enige is dat dat wel zo'n automatisme wordt dat ik op de 'gewone' ligfiets linker rem (van het achterwiel) nog wel eens met de linker bocht associeer rechter rem met een bocht naar rechts. Maar tijdens het balanceren ben ik meestal vrij nuchter gelukkig (-:
      Het was voor mij best wel een openbaring moet ik zeggen en het voelt een beetje aan als opnieuw hebben leren fietsen op een kinderfiets. maar dan een zonder de zijwieltjes :-)
      Die zijwieltjes zijn leuk om een kind te leren fietsen maar degenen die er hun hele leven mee door moeten rijden zijn toch niet te benijden!
      Ja dat ga ik zeker weer eens doen Marc!
      Mvg Mick

      Verwijderen
  9. Veel rijplezier met jouw nieuwe. Ik ben benieuwd wat de ervaringen op langere termijn zullen zijn, maar dat horen we dan wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Jan. Omdat ik je stukjes graag lees denk ik regelmatig "nou als Jan nu nog meent dat hij trapondersteuning nodig heeft..". Klein van stuk zijn is bovendien een groot voordeel om uit de fiets te klimmen. Ik kan met opgetrokken benen net mijn voeten op de balk van de besturing zetten (mijn knieën raken dan wel de bovenkant maar het gaat net) en daarmee druk ik me via het stoeltje als een soort glijbaan weer de fiets uit (:

      Verwijderen
  10. Mooie kleurcombinatie Mick, blij voor je dat je zo tevreden bent dat gevoel herken ik ook nog steeds elke ochtend en middag weer. Soms op binnenblad (46t) in de stad en na de laatste stoplichten het grote mes erop. Ik begrijp de reden waarom je de remmen ontkoppeld hebt maar zou er zelf eerst goed over na moeten denken vooral na een 20-30.000 km. bij stadskilometers eerder, begint het volgens mij toch scheef in te slijten in het montagepunt aan de stuurstang (scharnier) maar dat zal niet opwegen tegen het voordeel. Mooie oplossing ook voor de bodemvrijheid om er 35mm banden onder te zetten maar wel een grotere draaicirkel. Ik heb er stuggere veren in en 4mm dikke rubber schijfjes tussen de demperpoten en de body maar soms toch nog schurende geluiden maar dan rij ik te hard door gaten en over verkeersdrempels. De Q raakte daar ook de straat. Veel prettige en veilige kilometers met je nieuwe aanwinst, als het eens uitkomt wil ik het toch even proberen met ontkoppelde remhendels, al is het alleen maar om te beproeven. Gr.Willem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik durf de bewering aan dat de DF met ontkoppelde remmen biedt wat de Velotilt en de QuatroVelo beloofden. Maar dan lichter, lager, smaller en sneller Willem.

      Verwijderen
  11. Hoe lang is een DF eigenlijk? Er staat nagenoeg niks op de site van intercitybike.nl
    Hoe dan ook; hij lijkt me langer dan een Mango, en die past al vaak niet in de lift.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Twee meter achtenvijftig ongeveer. Dat is i.e.g. mogelijk in de liften op mijn werk in A'meer (maar niet nodig gelukkig). Op EMvelomobiel staan de afmetingen wel.

      Verwijderen
    2. http://emvelomobiel.be/strada-df

      Verwijderen