zaterdag 18 maart 2017

Verbijsterend bezoek ICB

Ik kom net terug van InterCityBike waar Frank snel en deskundig kortere cranks (155 i.p.v. 165mm) in mijn fiets gezet heeft. Gelijk ook wat (kleinere) kettingbladen terug gegeven en een zelfontwikkeld gereedschapje overhandigd en toegelicht.
Dat in de DF extreem veel carbon is te bewonderen (inclusief de monovork achter bijvoorbeeld) heb ik eerder opgemerkt. Maar zelfs de trapas is modern en maar bepaald niet standaard!
Ik reed met de 165mm cranks al harder dan ik in enig andere velomobiel ooit gedaan heb. Maar ik zat daarbij met een beetje wind in de rug al gauw te trappen in het hoogste verzet van de fiets, 61 tanden voor, 11 achter. En dat is minder profijtelijk voor de transmissie en de stap van de voorlaatste krans naar de kleinste vond ik ook net even te groot.
Dat is met de nieuwe cranks als verwacht helemaal opgelost. Wel is het 'opsteigerende gevoel' bij het wegrijden iets afgevlakt. Maar met snel op- en afschschakelen is dat best te compenseren. Kwestie van gewenning natuurlijk. Dat is ook de gezonde spiervermoeiing  in knieën en bilstreek die ik nu voel vermoed ik. Van de eerste 80 kilometer er mee huiswaarts.
De laatste keer dat ik met korte cranks in een velomobiel reed was in de FAW, omdat ik anders met mijn knieën de voorrand steeds raakte. Ik reed toen met een 65 tands blad en 20"achterwiel terwijl ik nu met een 26"achterwiel op 61 tanden zit. En dan nog niet eens met minder dan 13 tanden achter. Puur door het sneller roteren van de benen met kortere cranks. Maar da's dus wel weer ff wennen ;-)
Maar nu over die verbijstering.
De moderne holle assen met sterpassing zoals ook door Velomobiel.nl worden gevoerd zag ik nu voor het eerst met speciaal gereedschap gemonteerd door Frank. En ik keek mijn ogen natuurlijk uit want een compleet ander systeem!
Maar ik meende ook iets te herkennen (wat ik nogal eens zelf gedaan heb namelijk) een las midden in de buis-assen!
Ze worden namelijk speciaal voor gebruik in de DF verkort voor het maken van een smaller traphuis!
Omdat anders mensen soms tegen de welvingen in de bovenkant kwamen.
Die las wordt daarna afgeslepen tot hij past door de lagers aan weerskanten. Daarbij moet de as natuurlijk geheel recht blijven maar ook moet de spiebaan (de niet-conische ster) precies de op te schuiven crank in één lijn zetten met de tegenover liggende.
Als je weet wat metaal normaal neigt uit te halen aan apenstreken bij het lassen krijg je wel buitengewoon veel respect voor de vaklui in Roemenië die dit Huzarenstukje klaarspelen!


8 opmerkingen:

  1. Ja Mick is een mooi stukje las(vak)werk en blijft tot nu toe heel ook. Ik rij ook met heel vlak oplopende pion van 11 naar 22 dat bevalt prima.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. `Frank vertelde dat ze als 'lasmal' een buisje door de as steken om alles zo recht te houden. Dat buisje wordt dan ingelast als extra versterking als ik het goed begrepen heb. En soms gaat het mis...
      Dure grap lijkt me als het mis gaat!
      Ik heb het pignon 36-11 laten monteren, nogal anders dus. Mijn doel is zo groot mogelijke tandwielen achter om transmissieverliezen te minimaliseren. De stappen zijn nu minder groot. Toch merk ik dat ik mijn benen behoorlijk heb laten schrikken met die (2) centimeter minder :-)

      Verwijderen
  2. heb ook even (paar dagen) moeten wennen aan de 155mm cranks maar gaat als vanzelf. Vanaf dat ik wedstrijden met de racefiets gereden heb rij ik met 1tand/krans oplopend. met de 10/11vits pignons van tegenwoordig is dit goed te realiseren over groot bereik. Mijn grootste helling met de DF zal het kopje zijn daar trap ik gemakkelijk tegenaan met hoog beentempo op 46-20/21 de 22 zit er dus eigenlijk voor spek&bonen op. Als ik wil klimmen pak ik de terrein- of racefiets wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik merkte het verschil wel toen ik een keer de bocht van de afslag in het fietspad niet kon maken en onverwacht vast kwam te zitten in de modder ernaast met een voorwiel. Daar is moeilijk op te anticiperen tijdens een route die je niet als je broekzak kent. Daarbij miste ik zowel de voetensleuven als het kunnen terugschakelen bij stilstand. Maar dit keer was ik wel om half drie weer thuis vanuit Dronten, ver voor het donker!
      Mijn werk zit op de tweede etage en om de fietsenkooi te bereiken moet ik vrachtwagen- of trekkerhellingen op (sneller dan met de lift)waarschijnlijk wel een 20%. Dan heb ik het 46 tands binnenblad echt wel nodig!
      Ik weet niet of ik goed trainen kan met verschillende cranklengte maten op mijn fietsen. Van krachttraining heb ik wel geleerd dat je oefeningen regelmatig moet afwisselen. Voor de gezondheid zal het dus stellig niet nadelig zijn.

      Verwijderen
  3. Ik rij s'morgens van huis af de eerste 6 km. op 46 binnenblad warmt lekker op, accelereert sneller en lichter en 35-40km/uur is dan een mooie snelheid veel fietspaden en rotondes, bovendien vier verkeerslichten die net zo vaak mee- als tegenwerken. Zogauw ik op de Markermeerdijk of bij de de laatste rotonde ben gaat ie op het buitenblad en als ik alleen zin heb in freewheelen blijft ie op het binnenblad zo simpel is het. Met kortere cranks is je koppel natuurlijk best wel lager dus moet je meer kracht zetten om dezelfde snelheid te halen tegen dezelfde belasting mijn benen zijn niet zo lang en ik heb op de racefiets 178.5mm cranks daar heb ik altijd het gevoel gehad dat de hoek die mijn knieën moesten maken net iets teveel van het goede was. Ik heb daar echter nooit last/klachten van gehad ook met klimmen in Limburg en België kon ik daar goed mee uit de voeten. Van zoon Lars (ex prof renner en wel lange benen) weet ik dat hij best wel gevoelig was voor milimeterwerk hij reed bij Koga probleemloos met 180 mm cranks maar die maken veel meer kilometers onder veel zwaardere belasting dan wij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ervaar dat de lengte die prettig is om mee te rijden ook sterk afhankelijk is van je rijhouding. Voorovergebogen op een racefiets gaat daarmee enigszins richting een velomobiel.
      Op mijn Cheetah lig ik meer onderuit en kijk gedeeltelijk tussen de knieën door. Dan geeft een langere crank minder snel het 'opgetrokken knieën' gevoel.

      Verwijderen
  4. Hoi Mick,

    Inderdaad een stuk vakwerk om zo te lassen! Dan vraag ik me wel af of het niet eenvoudiger zou zijn om de spiebanen in de as te verlengen en dan de as daarna op de juiste lengte af te zagen? Weet ook niet waar de meeste uren in gaan zitten, zagen/lassen gaat misschien sneller dan frezen.......

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Adri,
      Het woord "spiebanen" is volkomen juist (maar bracht ik ook al ten berge ;-)
      Nog mooier zou natuurlijk zijn ze gelijk op de goede lengte te bestellen. Maar daarvoor zullen de productie aantallen wel niet hoog genoeg zijn voor Shimano.
      Mvg Mick

      Verwijderen