Ondanks dat ik woensdag vrij had en er weinig handel meer is op de veiling zo vlak voor de Kerst ging er toch nog het een en ander mis.Ik ben in het zeldzame bezit van een wat breder 451 20" wiel dat ik eens van Ron F. heb gekregen. Hij vond het vinden van een bandenmaat er voor te lastig. Inderdaad zijn die wat moeilijk te vinden en vaak te groot voor een 14 mm smalle velg. Maar ik heb er nu aardig wat verzameld en die van hem, die nu in mijn Cryzbike als voorwiel zit meet maar liefst 19 mm inwendig!
Hoewel er ondanks het 65 tands voorblad niet echt genoeg verzet op zit om een (Afsluit)race mee te rijden (en winnen) is het toch een erg fijne manier om ook je torso zo weer eens bij de aandrijving te betrekken. En bruggen en hellingen nemen er mee is zo'n makkie!
Wel ben ik wat extra tijd kwijt in de bochten waarbij ik toch echt wel wat bijrem. En da's gelijk ook jammer omdat ik daarvoor een velgrem moet gebruiken...
Toch voelde het erg goed aan maandag en ook op de terugweg van Aalsmeer gebruikte ik het auto-asfalt. De hemel was immers ondertussen opgelicht en ik had toch een reflecterend felgekleurd hesje aan?
Over het fietspad links reed iemand anders vrij hard met een gewone fiets over de tegels. Waarschijnlijk een collega. Dat kon ik natuurlijk niet op me laten zitten en schakelde helemaal door naar het kleinste kransje (12 of 13).
Dat veroorzaakte echter dat de ketting er van af liep en tussen pat en tandwiel kwam te zitten ):
Ik wilde van geen opgeven weten en probeerde met de derailleur al rijdend de boel te corrigeren zoals ik volgens mij al wel eerder gedaan had.
Had ik dit maar NIET gedaan want de derailleur sloeg hierbij tussen de spaken!
Gelukkig kwam ik niet ten val maar van de derailleur is weinig meer over. Zelfs de kooi is helemaal verbogen.
Ik ben naar Bovenkerk verder gelopen en heb bij de Gamma een pons gekocht om de ketting in te korten. En er een 'fixie' van te maken. Een fiets met maar één versnelling dus. Daarmee kwam ik thuis.
Het wiel heeft de schade op een spaak na vrij goed doorstaan, de velg is nog recht!
Toch had ik verstandiger moeten zijn.
Dat geldt ook voor de donderdagochtend. Of eigenlijk al de vrije woensdag daarvoor.
Om maar van de Shredda voorband af te zijn had ik een van de laatste IRC's om de roets gelegd.
De band ziet er nog vrij fris uit maar er hing wel een eigen gemaakt labeltje aan met "snake" er op.
Toch meende ik het beter te moeten weten dan mijn eigen voorgaande ervaringen met dit exemplaar. En u raadt het al: donderdagochtend opnieuw een lekgereden roets.
Terwijl ik het Muiderpoortstation al gepasseerd was en wist nu dat een andere binnenband geen zin zou hebben. Dus moest ik opnieuw na twee dagen lopen ):
Achteraf dubbel dom omdat het afgeefbewijs van de postpakketbezorging voor de de Durano's al achter de voordeur lag. Die had ik dus al bij mijn buren kunnen afhalen!
Dat blijken namelijk heerlijk snelle banden op een druk van 7/8 bar. Even persen maar dan heb je ook wat :-)
Ze ogen wat zwaarder vanwege de zwarte uitvoering maar komen ook met de schuifmaat echt overeen met de metingen van breedte en hoogte van de IRC's.
Alleen zullen ze veel langer meegaan is mijn verwachting. Gelukkig maar, want om de portokosten te drukken heb ik er gelijk DRIE besteld!
Eind goed al goed dus (-: !
Ja, inderdaad jammer van die derailleur Mick. Je staat er soms versteld van wat de spaken van een wiel allemaal kunnen verdragen. grt, Peter
BeantwoordenVerwijderenHet deel met het ophangoog was ook ernstig naar binnen verbogen en ontzet. Toch heb ik dit met een waterpomptang aardig recht gekregen.
VerwijderenAlleen de draad vertrouw ik niet helemaal meer dus ik wil er geen nieuwe Sram derailleur mee riskeren. Heb een ouder modelletje aangebracht dat helaas het kleine voorblad niet kan behappen. Het grote blad is genoeg voor de Lage Landen maar de trekkerhellingen van het veilinggebouw moet ik daardoor voorlopig even verruilen voor de lift..
Je weet toch dat je het altijd eerst aan mij kunt vragen Mick ;-)
BeantwoordenVerwijderenIk rijd al jaren met de Durano op de 209 en ze bevallen erg goed.
Ik heb er ooit 3 via Marktplaats gekocht van een man die ze niet fijn vond op zijn Handbike. Ze waren nog gloednieuw voor de helft van het geld.
Daarna heb ik nog een keer een fiets gekocht die werd geleverd met 2 nieuwe Durano's. De fiets heb ik weer snel verkocht, maar de bandjes heb ik uiteraard gehouden.
Band nummer 2 ligt nu onder de Roets. Ik heb er dus nog 3 hangen :-)
Ja maar ik kan me niet herinneren dat je er i.v.m. de roets iets over geschreven hebt...
VerwijderenTrouwens, ik wou nu eens niet klagerig overkomen, deze Durano banden zijn wel zwaarder en stugger dan degene die ik in 406 formaat gebruik (nog steeds achter op de Limit).
Een rode bedrukking 'Performance Line' heeft bij deze nieuwe de witte letters ' Raceguard Dualcompound' gekregen.
Door die hardheid zijn ze ook lastiger om te leggen terwijl het toch geen 'Durano Plus' banden zijn. Het is dus wel heel moeilijk te zeggen wat je dan dit keer krijgt van Schwalbe. Maar ze zijn perfect rond bijvoorbeeld en ik wil me dus zeker niet beklagen over de snelheid.
Herstel, niet op je BLOG gelezen. Naderhand zag ik wel dat je ze gebruikt op Ligfiets.net bij de bandenbespreking.
VerwijderenTjonge jonge Mick, dubbel pech zeg.
BeantwoordenVerwijderenJa, echt wel wat uitzonderlijk dit. Kon toch nog net op tijd inklokken donderdag gelukkig.
VerwijderenWat een kerstravage je ziet wat er in een metertje doorrijden gebeurt...mazzel dat je vingers nergens tussen zijn gekomen en je nog op tijd was.
BeantwoordenVerwijderenJa nou mijn vingers bevinden zich daar wel een heel eind boven.
VerwijderenMaar inderdaad. Ik had eerder serieus aandacht moeten besteden aan dit 'soms er van af lopen'. Dat is wel een nadeel van een fiets gebruiken die je niet iedere dag gebruikt: mindere kanten aan het ding neig je te vergeten!
Eigenlijk zou het misschien geen gek idee zijn een schoolbordje en krijt in de hal te hangen "Te doen":-)