Ik lees de bandentesten van Wim Schermer altijd met veel interesse. Hoop daar natuurlijk ook vroeg of laat mijn voordeel mee te doen.De algemene regel van zijn testen (even afgezien van bijna nog niet verkrijgbare en peperdure radiaalbanden) is wel dat brede banden op minimaal 25 mm brede velgen (inwendig) minstens zo licht lopen als smalle keihard opgepompte. En daarbij bovendien comfortabeler rijden.Maar daarvoor mis ik genoeg plaatmateriaal. Onbekend is me wat dit materiaal is noch weet ik waar ik het bestellen kan.
Als bijkomend voordeel zie ik dat ze de kleinere overdruk ook minder snel verliezen, minder vaak persen of herrie schoppen met een compressor dus!
Met het dichtmaken van zo'n brede velg achter op de Cheetah heb ik dat voordeel eigenlijk ook bereikt voor een open tweewieler. Door het nadeel van een slechtere stroomlijn met een brede velg buiten een wielkast aan een tweewieler sterk te verminderen.
Dat is feitelijk dus een low budget methode geweest waardoor ik de goedkope Conti Sportcontact twee 42 mm (26") kon blijven gebruiken. Ik kan dan ook haast niet wachten tot ik ook het achterwiel van de roets dicht gemaakt heb!
Omdat ik het door de V-brakes z.w.z. niet tegen de velg zou kunnen plakken heb ik het plan opgevat dat met wieldoekjes en glasfiberhoepels te gaan doen. Waarvoor ik alvast speciale wieldoekhaakjes heb ontwikkeld. Verder van de spaken af.
Zeker op de roets wil ik graag de nog dikkere 2" Conti's blijven gebruiken namelijk omdat deze fiets geen vering heeft en de ballonbanden me een groter te bereiken verzet bieden.
Tussentijds heb ik na enig oponthoud, waarschijnlijk i.v.m. de Sinterklaasdrukte van Athleticshop enige buitenbanden ontvangen waaronder een Schwalbe Shredda 28-451.Mooi op tijd om de in de wangen behoorlijk (en behoorlijk snel) versleten IRC Roadlite 28 mm te vervangen. Wat evenwel heerlijk licht lopende bandjes zijn. Zou een Schwalbe Shredda die bij Wim in de 44-406 uitvoering zo goed uit de test kwamen deze rijervaring nog verbeteren?
versleten IRC Road Lite EX |
Doordat je na iedere roeislag gewend bent aan een bepaalde uitroltijd, met nog acceptabele restsnelheid alvorens de volgende krachtsinspanning te leveren.
Het lichaam bevindt zich daarbij in gestrekte houding achterover leunend in het stoeltje. Vanuit die aerodynamische positie krijgen de banden optimaal de gelegenheid hun rolkwaliteiten te openbaren.
Die handeling heeft zich vanmorgen naar Aalsmeer talloze keren voltrokken .
Die handeling heeft zich vanmorgen naar Aalsmeer talloze keren voltrokken .
Over zowel asfalt, kinderhoofdjes als stoeptegels, ik kan dus heel goed vergelijken met de vorige voorband. De op 6 bar keiharde maar uiterst uiterst prettig doorsuizende IRC's. Die bovendien in de bochten fantastisch strak sturen.
Toch is dit ook ongeveer de velgbreedte van het originele Thys wiel. 451 Velgen zijn in deze Franse maat praktisch altijd erg smal, terwijl daar wel banden van meer dan 35 mm op gezet worden. Wat ik een onveilige stuurervaring op vind leveren trouwens...
Onveilig voelde ik me met de Shredda zeker niet, de band heeft goed grip Maar is in verhouding nauwelijks vooruit te branden!
Zou dit komen doordat de IRC smaller uitvalt (24 mm) en zelfs nog iets minder (23 mm) boven de velg uit komt wat een nagenoeg ronde vorm oplevert i.t.t. de haast tot een ei-vorm samengedrukte Shredda?
Plausibel.
Ik denk dat ook meespeelt dat het loopvlak met de profieldelen bij deze band een veel groter deel van de band uitmaakt dan bij de brede 406 die door Wim getest is. De soepele wangen zijn smaller.
Een andere n.m.m. minstens zo'n grote factor is de grotere druk die ik moest inbrengen om het draagvermogen op peil te krijgen. Dat maakt volgens mij dat het loopvlak de Achilleshiel wordt omdat dat zachter is.(en dat zou ook niet harder moeten om veilig te zijn)..
Jammer want ik had gehoopt dat dit mijn nieuwe Winterband zou kunnen worden voor als ik ondanks de nachtvorst toch graag roeien wil.
Maar het is nauwelijks sneller dan het pas door mij ontmantelde 438 wiel. Omdat daar praktisch zeker helemaal geen snelle banden voor bestaan.
Van de spaken en een Sram trommelremnaaf (!) spaakte ik echter wel een 406 wiel dat ik ook in de 222 kan gebruiken. Bijvoorbeeld als winterwiel.
Long story short, dat viel knap tegen!Hoewel beide banden 28 millimeter vermelden wordt in de 13,4 mm (inwendig) smalle 451 velg de Shredda maar 26 mm breed maar komt wel 36 mm boven de velg uit! Rond is anders natuurlijk...
Toch is dit ook ongeveer de velgbreedte van het originele Thys wiel. 451 Velgen zijn in deze Franse maat praktisch altijd erg smal, terwijl daar wel banden van meer dan 35 mm op gezet worden. Wat ik een onveilige stuurervaring op vind leveren trouwens...
Onveilig voelde ik me met de Shredda zeker niet, de band heeft goed grip Maar is in verhouding nauwelijks vooruit te branden!
Zou dit komen doordat de IRC smaller uitvalt (24 mm) en zelfs nog iets minder (23 mm) boven de velg uit komt wat een nagenoeg ronde vorm oplevert i.t.t. de haast tot een ei-vorm samengedrukte Shredda?
Plausibel.
Ik denk dat ook meespeelt dat het loopvlak met de profieldelen bij deze band een veel groter deel van de band uitmaakt dan bij de brede 406 die door Wim getest is. De soepele wangen zijn smaller.
Een andere n.m.m. minstens zo'n grote factor is de grotere druk die ik moest inbrengen om het draagvermogen op peil te krijgen. Dat maakt volgens mij dat het loopvlak de Achilleshiel wordt omdat dat zachter is.(en dat zou ook niet harder moeten om veilig te zijn)..
Jammer want ik had gehoopt dat dit mijn nieuwe Winterband zou kunnen worden voor als ik ondanks de nachtvorst toch graag roeien wil.
Maar het is nauwelijks sneller dan het pas door mij ontmantelde 438 wiel. Omdat daar praktisch zeker helemaal geen snelle banden voor bestaan.
Van de spaken en een Sram trommelremnaaf (!) spaakte ik echter wel een 406 wiel dat ik ook in de 222 kan gebruiken. Bijvoorbeeld als winterwiel.
Ik kan dus al trainend zowel naar het werk roetsen als banden testen in een moeite door ;-) Maar de Shredda heb ik er voor nu al weer afgehaald en vervangen door een andere IRC.!
Je hebt wel de liteskin 28-451 vouwband genomen hoop ik? Deze gebruik ik op mijn Thys 209. Ik kan weinig verschil merken in rolweerstand met de Primo Comet die ik daarvoor had. Bij koud weer rolt de roeifiets toch een stuk zwaarder dan in de zomer. Met mijn Quest op F-Lites en Almotion vlieg ik met zomerse snelheden over het asfalt.
BeantwoordenVerwijderenHoi Piet,
VerwijderenNee ik heb de draadband genomen. Ik meen ooit gelezen te hebben dat draadbanden zelfs lichter lopen maar ik neem van je aan dat dat in dit geval dus niet het geval is. Dat zou dan het verschil verklaren tussen de €14,25 dat ik voor deze betaalde en €36,00 voor de vouwband!
https://www.athleteshop.nl/search/?q=shredda
Het is dat ik hier nog een Stelvio vouwband 559 heb liggen die dus nog nooit rond op welke velg dan ooit heeft willen liggen, (ongeacht welke binnenband ik er in stop trouwens ook).
De Primo die ik hier nog heb rijdt wel licht maar vind ik te breed voor de velg.
Op mijn voorwielaandrijver zit wel een wat breder 451 wiel. Daar zit nu ook die Comet op. Als ik daar de 26"versie van af heb kan ik die velg misschien gebruiken om een nieuw voorwiel te spaken. Dat wiel komt oorspronkelijk uit een trike als achterwiel.
Bedankt voor je reactie!
Mvg Mick
De draadband van Shredda is inderdaad een totaal andere band dan de vouwversie. Dit is ook het geval bij de Marathon Racer. De draadband is echt waardeloos, de vouwband vind ik echter een heerlijke achterband voor de 209 (40mm) en voor de XS (47mm).
VerwijderenMaar vreemd toch Wim? Het enige verschil tussen vouw- en draadband zou in principe moeten zijn de hieldraad. Die of van touw (dyneema of zo) of van staaldraad zou zijn.
VerwijderenJe zet mensen echt totaal op het verkeerde been door ze allebei 'Shredda' te noemen. Om maar te zwijgen van de truc om dezelfde band het ene jaar van in een andere compound uit te voeren dan het andere, zoals o.a. met de Tryker gedaan is door Schwalbe!
Ik hoop maar dat ze de Durano niet verslechterd hebben. Ik las dat jij die ook gebruikt.
Mvg Mick
Hoi Mick
BeantwoordenVerwijderenPlaat materiaal, ik gebruikte bij de Alleweder van die plastic oude route borden (o.a. gebruikt in bus hokjes)
Die moest het bus bedrijf kwijt en konden we (modelboot vereneging) voor een klein bedrag over nemen
Bij de NS hebben ze ook net alles vervangen, misschien iets voor jou bij?, vragen kan altijd, nee heb je, ja kun je krijgen
Groeten, André
Bedankt v.d. tip André. Ik kreeg ook nog een tip in de vliegerwinkel waar ik vast fiberstokken heb gekocht; vreagen bij een etalagematerialenwinkel (bleek gesloten op zaterdag).
VerwijderenMaar omdat ik nu toch met spaakhaakjes moet werken ligt het maken van wieldoekjes meer voor de hand.
Schrijf ik nog wel over als die naaimachine de dunne tentstof nu maar eens wou pakken!
Je komt al bij een vliegerzaak Mick, daar gebruiken ze speciale naaimachines voor de vlieger's, kijk of ze die wieldoekjes voor je kunnen doen, dat scheelt een hoop ergernis
VerwijderenGroeten, André
Nou dat is eigenlijk best een leuk verhaal :)
VerwijderenIk merkte dat het aanhaalveertje van mijn Ffaff Calanda (uit begin jaren 60) niet helemaal goed stond en begon aan de bovendraadgeleider te draaien. Tot dat die er helemaal uit kwam en het veertje verbogen was....
Long story short bij Wouters naaimachinehandel zou reparatie €60 euri gaan kosten. Maar ik heb hem zelf gerepareerd!
En het eerste doekje is prima gelukt!
Ben nog wel met al die haakjes bezig en het tweede doekje moet natuurlijk nog.
CU!
Ik heb net een paar Durano's 451-28 besteld voor €17,25 p.s. bij fietsbandonline.
BeantwoordenVerwijderen3 euro duurder dus maar ze zullen langer mee gaan dan de IRC's vermoed ik. Ken ze van de 406 uitvoering als smalle snelle bandjes.
Wel weer van Schwalbe dus helaas. Die ons ook 'mindere productiejaren' levert ):
Maar de keuze in 451 houdt nu eenmaal niet over...
Hoi Mick,
BeantwoordenVerwijderenNiet vreemd dat jouw shredda's niet goed rollen je hebt een smalle versie op een brede velg.De licht rollende shredda's zijn brede uitvoeringen op brede velgen.
Het is al vaker gebleken dat smalle hard opgepompte banden zwaar lopen.
Je begint je blog over brede banden die licht lopen en dan bestel je smalle banden en klaag je dat ze zwaar rollen?
Nee Eric, je moet het artikel misschien nog eens rustig doorlezen. Wim testte een brede 406 band op een brede velg ik een smalle 451 band op een bijbehorende smalle velg en kwam daarmee op een heel andere resultaat.
VerwijderenIk beklaag me daar niet over maar waarschuw andere potentiële kopers hier voor.
Mvg Mick
P.s. Om dit soort misverstanden te voorkomen ben ik al begonnen met bovenaan een foto van de Thys roeifiets en daarbij het voorwiel nog eens in de schijnwerper.
DIT STUKJE GAAT NIET OVER VELOMOBIELEN- zou kennelijk beter hebben gewerkt...