maandag 26 december 2016

Alternatieve wieldoekhaakjes


Rijden met de vering van een mountainbike en de snelheid van een ligfiets wie wil dat nu niet?
Brede velgen, 25 mm inwendig spreek ik over, verlagen de rolweerstand van zelfs de goedkopere ballonbanden. Maar zijn altijd enkelwandig / plat van uitvoering dus schreeuwen om wieldeksels!
Na het succes ervan op de Cheetah kon ik dan ook met de roets niet achterblijven!
 Nu was het probleem dat ik nog maar materiaal voor hooguit één zo'n plaat over had. En dat zou dan ook nog weer een uitvoering met een los 'taartstuk'  moeten worden.
Terwijl ik uit hetzelfde materiaal prachtig twee wielplaten voor een 406 voorwiel uit één stuk zou kunnen maken, type rijstveldhoedje.
Komt bij dat de 222 velgremmen heeft op het achterwiel dus zal ik dit keer niets tegen de zijkanten kunnen plakken.

De  foto uit het vorige bericht illustreert waarom de prefab wielhaakjes niet goed geschikt zijn voor de drie centimeter brede 559 velg.  Ze zouden de wielhoepels hoepla te dicht op de spaken plaatsen.
De mijne plaatsen het glasfiber wél in het verlengde van de velg. Ik maakte ze van een lichtgewicht maar buitengewoon sterke aluminiumlegering.
Bedacht me dat de vorm voor wat ik maken wou wezenlijk een Ⅎ-profiel moest hebben 😏. Maar veel kleiner dan wat er voor hobbyisten en bouwvakkers in de handel is.
Een rondgang langs het grofvuil was evenwel niet nodig dit keer want mijn oog was al eerder gevallen, in overdrachtelijke zin, op de sterke en toch lichte vorm van lamellenrail-ophangsystemen. Dus had ik al een stukje van dit materiaal veilig gesteld. Het met inwendig opstaande randen in de lengterichting verstevigde U-koker.in mijn metalenbak liggen (:

Dit kan ik uiteraard met een boorstandaard en en slijptol gemakkelijk van een gat met sleuf voorzien om over de spaken te schuiven. Het gebruikte boortje is 4,5 mm in doorsnee.

Behalve dat het niet roest en het materiaal dunner is nog dan de prefab kunstof haakjes heeft het helaas wel een nadeel: je kunt je er mogelijk, niet waarschijnlijk want ik heb nooit iemand op de bagagedrager, maar mogelijk aan verwonden. Daarom heb ik de hoeken zo veel mogelijk afgerond.

Nu verwacht ik ook niet dat dat ooit zal gebeuren of dat zo'n verwonding heel erg zal zijn. Er zit namelijk nauwelijks ruimte tussen de hoepel en de witte dingetjes. Ook duurt het mogelijk contact maar heel even. Het is geen 360 graden cirkelzaag zoals een schijfrem, maar toch...
Thys rollerramp naven met trommelremmen zitten nu helaas eenmaal niet in het assortiment!

Om de wieldoeken niet zwaar te laten maken door opspattend water of hemelwater gebruikte ik tentzeil van een oud puntdaktentje (waar 'loodzware' stalen stokken bij zaten). Dat ik na reparatie van de machine stikte op mijn Pfaff Calanda.
Omdat de zoom rond loopt heb ik op regelmatige afstanden van elkaar radiale inkepingen geknipt in de rand van het doek. Voor het makkelijker geleiden van de vouw onder het stikvoetje van de machine.



Ook ik heb een tatoeage maar die is meer voor intimi.(-; 
De uitsparingen rond de as maakte ik met een soldeerpistool en aan de rechterkant verwijderde ik eerst de snek met een poelietrekker over het getande wieltje. Tussen de punt van de trekker en de holle as van het uitvalsysteem plaatste ik wel een ringetje om het uiteinde van de as te beschermen.



Deze uitvoering van de 222 zou me ongetwijfeld diskwalificatie opleveren tijdens de EK op Neeltje Jans maar het rijdt als Sinterklaas achtervolgd door marrons !

6 opmerkingen:

  1. Mooi. Je hebt het niet voor het uitkiezen, maar ik zou haast proberen of de haakjes voor links en rechts uit hetzelfde profiel te halen (doorverbonden dus, uit een ander basis-profiel). Dan houden links en rechts elkaar in balans.

    PS. Er zit een typefout in de titel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die punt achter iets dat geen zin is? Mee eens, heb ik verwijderd.
      Dat was mijn eerste gedachte ook Maarten, zou materiaal schelen.
      Bovendien zouden de haakjes van de rechter hoepel dan altijd die van de linker tegen de velg blijven drukken. Als ik de linker even los haal voor het oppompen van de band.
      Daar leent het profiel zich helaas niet voor. En het heeft al even geduurd voor ik hier op kwam ;-)
      De klemkracht heb ik vergroot door een centimeter Scotchtape om de nippel te plakken. Maar ook dat heb ik niet in de tekst opgenomen. Het wordt anders wel zo'n erg lang verhaal :)

      Verwijderen
    2. Maarten doelde niet op de punt achter de titel Mick, hij bedoelde waarschijnlijk: wieldoek L haakjes......

      Verwijderen
    3. Goed dat je daar nog even een Hoofdletter van gemaakt hebt Adri, bedankt!

      Verwijderen
    4. Dit project heb je overigens weer met de klasse van Eigenfiets.nl afgerond! Goedkoop, inventief en werkend, meer moet dat niet zijn! Petje af!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    5. Dank je Adri, maar het werd ook weer tijd een staaltje van Eigen kunnen na dat voor mensen shockerende beeld van mijn derailleur aan een andere fiets hé?
      Tegenwoordig ben ik wel wat geduldiger met het uitvoeren van zoiets. Het werden wel 18 haakjes bijvoorbeeld maar dat lijkt me toch wel verstandig met een 3 mm dun hoepeltje..
      Prettige jaarwisseling iedereen!

      Verwijderen