dinsdag 20 september 2016

Waarom naar Alligt.nl?

Deze ligfietser is niet zo'n velonaut maar juist daarom vind ik dat de C-Alleweder me niet te veel werk moet opleveren. En liefst niet steeds dezelfde klussen, namelijk erg vaak vanwege malheur aan de voorwielen. En dat was bij m'n FAW ook al zo. Ik meen dus enig recht van spreken te hebben.
 Nou ja, zoals de titel van mijn blog al verraadt doe ik het onderhoud dan wel weer liever zelf, dat bespaart me bovendien een auto uit. Want Dronten is toch nog ruim 70 kilometer Noordelijker..Scheelt ook allicht in de CO2 uitstoot.



Ongetwijfeld heb ik me ergens op het internet laten ontvallen dat ik eigenhandig  de Macpherson veerpoten heb geblokkeerd van die velomobiel sinds enige tijd. Dat heeft geleid tot een verminderd comfort maar voorkomt wel dat de banden de bovenkant van de wielkasten ooit nog raken. Wat na een flinke verkeersheuvel nogal eens het geval was.
Voornaamste doel van dit blokkeren was echter toch dat ik zo hoopte minder spaakbreuk, door de velg getrokken nippels en uitgesleten flensgaten te hoeven aanschouwen. Waardoor de spaken te lang worden om alles nog op spanning te draaien en daardoor het zaakje niet meer te richten is...
Het inveren beïnvloedt namelijk iedere keer de spoorbreedte.
Helaas heb ik een paar weken terug moeten constateren dat ook déze opstelling weer tot een gebroken spaak heeft geleid. 
"Niet erg want je kunt het toch immers zelf repareren?"  -hoor ik u denken. Maar dat voor een ligger die ik in verhouding maar zo weinig gebruik daar wil ik dus van af!
Nu heb ik wel vage ideeën over hoe ik theoretisch een sterker wiel zou kunnen maken. Met een soort carbon spaken die ik aan de flenzen zou willen schroeven met 36 boutjes door de spaakgaten 'of zo'. En dan het geheel richten door boutjes in de aluminium velggaten door het indraaien met een langer of korter deel van de boutjes, zo iets...
Kortom volkomen experimenteel  terwijl ook een spaakloos eenzijdig opgehangen 20" wiel met trommelrem al gemaakt wordt door inmiddels twee (2) ligfietsproducenten. Waarom dan nog een keer zo'n wiel uitvinden?
Flevobike heeft daarvan natuurlijk de oudste papieren en in principe dus de meeste ervaring. Maar daar schijnt bij sommige velgen nog wel eens een band af te komen wat dan zelfs klapbanden op kan leveren.
En Aangezien ik mijn bekomst  had van gedetailleerde telefoongesprekken met iemand van Flevobike steevast eindigend met de zin "maar mijn broer is er nu even niet" liet mij reikhalzend uitzien naar een eenmansbedrijfje zoals Alligt.nl. Dat eveneens spuitgietwielen maakt maar die hij je desgewenst gelijk mee geeft van 'de grote stapel' :-)
Komt bij dat als ik me door de schrijffouten van Leon heen worstel ik van de site wijzer word dat we eigenlijk qua denkwijze en overtuiging veel overeenkomsten hebben. Het gaat hem vooral om duurzaamheid als alternatief voor de verbrandingsmotor. Puur voor de snelheid moet je misschien eerder bij VM-nl en Intercity bike zijn.
De wielen zijn dan ook niet superlicht (?). Ik heb ze nog niet binnen. Hij had me namelijk niet verteld dat ik bij hem niet pinnen kan. Anderzijds vind ik dat dit evenmin vermeld wordt op Alligt.nl ook wel weer typerend voor het idealisme dat de producent drijft.
Het siert de ondernemer dat hij benadrukt dat de wielen nog niet zo lang getest zijn en de naven op een heel andere manier belast worden dan ze bij het gebruik met spaken worden. Ook stelt hij dat de maximale druk tot 5 bar beperkt moet worden.
Maar dat is bij de 2" brede banden die op de inwendig 27 mm brede velgen hoort
natuurlijk juist prettiger dan een hogere druk.
Ik ga graag de uitdaging aan voor 200 euri een compleet naaf+adaptorring+spuitgegoten sterwiel. En heb er gelijk twee besteld!
Het voordeel van deze adaptorring tegen de 90 mm trommel kan zijn dat warmte van de trommel bij het remmen niet rechtstreeks in contact kan komen met de kunststof. Opper ik zo maar even uit de losse pols (:




12 opmerkingen:

  1. Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo ook ik Wim :)
      Maar ik heb al tegen Leon gezegd dat het geen haast heeft. Ik heb pas mijn huidige wielen gericht die ook wat lichter zijn. Daarmee wil ik dan ook nog de Meewind Koers rijden op 9 oktober.
      Ook daarna zal ik niet ineens veel meer vm gaan rijden vermoed ik, hoewel ik dan zeker de vering weer wil inschakelen.
      En zal dan zeker verslag doen van mijn ervaringen en de kilometerstanden bij gaan houden hier!

      Verwijderen
  2. Ook ik ben benieuwd naar je ervaringen met deze wielen, het zou nog best een optie kunnen zijn om vier van deze wielen op de Quattrovelo te laten monteren in plaats van de originele.......
    Ik volg graag mee!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Adri,
      De wielen lijken me i.d.d. vooral geschikt voor meersporige voertuigen want ze hebben, net als die van Flevobike wat flex.
      De kern is een standaard 12 mm SA-as, F.B. gebruikt een kortere as.
      Mvg Mick

      Verwijderen
  3. Ik heb niet zo veel kennis van mechanica, maar intuïtief zou ik zeggen dat door het blokkeren van de vering, de piekbelasting op de wielen/spaken groter wordt bij oneffenheden op het wegdek. Er moet dan immers veel meer massa direct met het wiel meebewegen. Mogelijk is dat ook aerodynamisch minder gunstig. Daarnaast krijgt je lijf veel meer trillingen te verwerken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aerodynamisch rijd ik nu met geblokkeerde veerpoten zeker gunstiger Reinier. De veerweg was zo lang dat ik de bovenkant van de wielkast behoorlijk open moest laten of het aanlopen na een kuil of hobbel werd te erg!

      Verwijderen
    2. Was andere veren steken dan geen optie? Ze zijn er toch in drie hardheden tenslotte...

      Verwijderen
    3. Ik kreeg de veerpoten niet allebei meer uit elkaar. Komt bij dat ik a) wel eens weten wil of vering wel echt nodig is, de Rotovelo heeft bijvoorbeeld ook geen vering. Zou achtervering en twee brede voorbanden niet al genoeg zijn?
      B.)Zouden de wielen niet veel minder te lijden hebben als de spoorbreedte gewoon stabiel bleef?
      Maar misschien had ik hier toch een bericht aan moeten wijden...

      Verwijderen
  4. Ik vraag me af wat de echte reden is van die slijtage van de wielen. De vroeger vaak gebruikte velgen waren nogal licht van constructie: ik maakte ook mee dat een nippel los door de velg getrokken werd. Pekel maakte het aluminium broos, waardoor dat proces versneld werd.
    Aan de naafzijde: de spaken lagen niet netjes tegen de flens aan, waardoor ze braken bij de bocht. Dat werd opgevingen met messing spaakringen (bij de Alleweder indertijd), waarna spaakbreuk niet meer voorviel. Uiteindelijk was dat de techniek van pakweg twintig jaar geleden, voor een beperkt budget. Het resultaat was dan, volgens mij, onvermijdelijk. Met busloze dubbelkamervelgen vang je al wat op; de naven (en flenzen) zijn een ander probleem.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat in mijn geval een rol zou kunnen spelen is dat ik de wielen, ook al bij de FAW bijna loodrecht, 90" op de weg heb afgesteld.
    Dat was/is nodig om er nog een deurpost mee door te kunnen.
    De Strada bijvoorbeeld heeft een heel ander camber. De wielen daarvan wijzen schuin naar buiten wat ongetwijfeld helpt tegen de centrifugaalkrachten in de bocht.
    Volgens Leon, jij schreef ook zoiets, zullen de wielen waarschuwen door flex als ik te snel door de bochten ga...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je wielen zijn onderweg. De flex als je snel door bochten gaat is, denk ik, nauwelijks waar te nemen. De wielen hebben 60 % glasvezel en zijn daarmee weer wat stijver geworden. En bij een driewieler ga je waarschijnlijk eerder op je kant dan je het kunt voelen. Bij mijn vierwieler en met 40 km/h door de bocht met hard opgepompte banden kan ik het voelen. Nu ik met 3 bar in mijn veloquad met maraton plus banden van 47 mm breed rijdt voel ik meer de banden dan de velg. Dat is een stuk comfortabeler dan de ruim 5 bar waarmee ik de eerste 1000 km heb getest.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Leo, het zijn prachtige spullen!
      Het gewicht per wiel (1,7 kg zonder as) van het geheel valt me eigenlijk ook erg mee. Krap 400 gram zwaarder dan een zelfde wiel met 70 mm trommelrem i.p.v. 'n 90!
      Mvg Mick

      Verwijderen