zaterdag 9 april 2016

Theo's Velgen B.V.

Op moderne rechtopfietsen worden vaak belachelijk smalle velgen gebruikt in verhouding tot de bandenmaat. Maar kennelijk verkoopt dat. Of ze hangen wat slingers van kunstbloemen over het stuur. "Bent u jarig mevrouw?" :-)
Maar ik ben ook niet zo te spreken over de neiging tot montage van de smalste velgen op ligfietsen. De 26" wielmaat die er meestal op gevoerd wordt als achterwiel (559 mm) is feitelijk een maat die uitgevonden is voor mountainbikes. Maar de vaak nog smaller dan 19 mm inwendige maat laat (voor de minste rolweerstand) eigenlijk alleen toepassing van peperdure slicks toe. Door de hoge druk die deze smalle bandjes vereisen bieden ze weinig comfort en zijn al snel hun luchtdruk kwijt. 
Een veel grotere keuze aan banden heb je met wat bredere velgen, zo'n 25 mm inwendig. Veel breder is meestal niet zinvol waar Wim Schermer een interessant bericht over schreef.
Hoewel dat erg op gebruik voor de Quest is toegeschreven verklaart het voor mij achteraf toch ook nog wat.
Mogelijk waarom ik veel last kreeg van snake-bites in de 28 mm Durano's op het voorwiel met de trommelrem dat ik spaakte voor de Cheetah. Dat is namelijk 5 mm breder dan het voorwiel van de roets waarop ik de smalle IRC-bandjes gebruik.
Om ook de dure remblokjes van Magura te kunnen elimineren als achterrem uit de witte ligfiets heb ik een 'Elite' SA-naafje voor freewiel op de kop getikt met eveneens trommelrem. Een 70 mm dat waarschijnlijk geen gigantische remkracht zal opleveren maar naar eigen inschatting wel genoeg voor een achterwiel. Dat immers liever niet blokkeren moet (en anders kan ik er altijd nog vioolhars insmeren ;-)
Maar ook de 222 zou ik graag van een bredere velg voorzien achter. Dat geeft een groter verzet als ik een brug af dender. En is genoegzamer zonder vering rijden uiteraard (& ik hoef ook nog minder vaak bij te pompen dan).
Men gaat zoeken op het net en vindt prijzen voor een 25-559 van wel €16,00 en hoger. Op Marktplaats vind ik de advertentie van 'Theo' uit Almere. Ik spreek af op zaterdagochtend, vanochtend en haal met de Cheetah drie exemplaren op voor slechts €8,00 p.s. Nog niet wetende dat dit Theo is van Velomobiel.nl :-)

Maar de grote verschijning (lengte Ymte) en het slanke postuur komen me bekend voor!
Ik schud hem de hand en we praten kort. Ik ben zeer redelijk op de afgesproken tijd maar hoor kinderen op de achtergrond. Hij komt de velgen tot buiten brengen en bevestigt dat de auto met het laadsnoer er aan van hem is. Merk? Een hybride in elk geval!






Iets verderop staat een mooie rode eend geparkeerd, zo'n antieke Citroën,. Ook erg mooi en zolang je er niet mee rijdt...Maar of die ook van Theo is heb ik hem niet meer kunnen vragen. En ik probeer de 'fietssnelweg van Jorritsma' weer terug te vinden naar Amsterdam op deze prachtige dag.
Ik vertrok om half negen en ben weer terug om 13:45 u. met de 3 prachtige velgen.



7 opmerkingen:

  1. Ik heb er niet veel verstand van, maar een eend is een Citroën, en geen Renault.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik twijfelde al toen ik het op schreef. Mijn interesse gaat dan ook meer uit naar waar ik zelf mee rijd natuurlijk.
      Vooral hard blijven trappen dan hé ;-)

      Verwijderen
  2. Ah ja, bekende naam!
    De bijtelling is 15% voor hybride auto's en ze betalen "de helft" wegenbelasting m.i.v. dit jaar. Maar het zijn geen lichte auto's natuurlijk dus dat zal dan toch nog wel een redelijk bedrag zijn.
    Hopelijk klimt de benzineprijs ook weer op!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ".....De 26" wielmaat die er meestal op gevoerd wordt als achterwiel (559 mm) is feitelijk een maat die uitgevonden is voor mountainbikes.. "

    Bijna goed, maar de eerste MTB's hadden reeds bestaande dikke Cruiserbanden(-maat) :

    "The original mountain bikes were modified heavy cruiser bicycles used for freewheeling down mountain trails."

    Dus die dikke 26" banden waren toen reeds gewoon beschikbaar ofwel 'toevallig'. Inmiddels is ook bij de MTB's nu 28" (met dikkere band wordt dat 'uitwendig' 29")
    standaard geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt ongetwijfeld gelijk Full, bedankt.
      Het is in elk geval een 26" maat die behoorlijk wat kleinere velgen gebruikt dan de bekende 26"(x 1 3/8) die vanouds op stadsfietsen gebruikt wordt.
      De velg en banden daarvan staan in een redelijke verhouding tot elkaar maar de 'moderne maten' zoals ik ze dan toch maar even noem zijn vaak gedrochtelijk gekozen en, vervelender, ongunstig.
      Ook tandwielverhoudingen lijken door Shimano speciaal gekozen te worden om vroegtijdige slijtage in de hand te werken.
      "Vindt u het fietsen met onze versnellingsnaven te zwaar worden? We hebben een uitgebreid assortiment elektrisch ondersteunde tweewielers voor u!"

      Verwijderen
    2. En bij mensen die al niet begrijpen waarom ze zwaarder trappen dan nodig is ontbreekt het benul tot de noodzaak van het gebruik van groene (duurzaam geproduceerde) stroom voor het opladen van hun fiets al helemaal volledig!

      Verwijderen