vrijdag 23 oktober 2015

Hoofdlampje met bewegings-sensor

Wim werkt ook op de veiling en rijdt zelfs op de fiets naar het werk al geruime tijd. Een mountainbike maar ok, hij hoeft ook nog geen drie kilometer om thuis te geraken...Als inwoner van Aalsmeer.
Hij heeft behalve motorrijden vissen als hobby en heeft weinig maar wel goede spullen! Een beetje tegenovergesteld aan mij dus zou je kunnen zeggen :-)
Heel andere takken van sport als ik beoefen tegenwoordig maar toch zijn we beide verzot op een hulpmiddel hierbij, het hoofdlampje. Hij vertelde dat hij een heel felle heeft die hij aan- of uit kan zetten door er alleen maar met zijn hand voor langs te zwaaien!
Hij heeft het dingetje een keer voor me mee genomen en de powerled die inderdaad zelfs met een handschoen aan is aan of uit te schakelen leek me reuze handig voor op de fiets.

Wim betaalde nog ruim veertig euro voor het ding, de z.g.n. 'Fox Halo'.
De mijne is een merkloos apparaatje dat ik voor €17,50 op Marktplaats vond. Maar volgens mijn collega werkt 'ie "precies het zelfde en even goed" als die van hem. En zou (in werkelijkheid) ongeveer 100 lumen produceren...
Eigenlijk was het mijn bedoeling om hem als tweede hoofdlamp te gebruiken op de donkerste trajecten bij het forenzen. Maar ik denk dat ik hem mijn zwakke oude hoofdlampje gewoon helemaal laat vervangen. De drie AAA-tjes laad ik dan wel weer op...
De schakelaar werkt door een infra-rood detector en ledje. Die je uiteindelijk natuurlijk helemaal uit kunt doen. Ook zitten er wat rode wél zichtbare ledjes op die je in staat stellen je deeg te kneden zonder dat het de vissen alarmeert :-)
En zelfs een automatische SOS-morsencode sequentie, alsof je bij de padvinderiij bent.

Nou toegegeven, ik weet nog wel de tijd dat dat de enige vorm van communicatie tussen schepen was...
Maar vandaag heb ik 'm vooral gebruikt bij het klussen. Een breder achterwiel gespaakt voor in de Optima Cheetah. En de Magura achterrem breder afgesteld ten behoeve van het nieuwe wiel.
Ik heb in- en om de benedenwoning  namelijk tal van slecht verlichte opbergplekjes van materiaal en gereedschap! En wie de tandwielen van de cassette wel eens over gezet heeft op een andere pignon weet wat vieze vingers zijn...
De afdrukken daarvan wil je niet op de laatste led-technologie achterlaten.

2 opmerkingen:

  1. Mick, je bent altijd zo met taal bezig, het valt me op dat je het woord tegenovergesteld gebruikt. Tegenover en tegengesteld zijn goede woorden, maar tegenovergesteld is zoiets als optelefoneren. Maar je bent in goed gezelschap, de nieuwslezers op radio en televisie gebruiken het ook wel.

    Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Kees! Je hebt helemaal gelijk. En ik denk ook dat je in het verleden nog wel eens richting aan gaf door een bordje id vorm van een uitgestoken hand aan een stok uit je Mango te steken? :-)
      Ik vond er ook iets komisch vanuit gaan toen ik het opschreef zonder precies te weten waarom, jij verklaart het.
      Die lichtvoetige toon is wel inclusief de -bijna menselijke- verwijzing naar collega Wim wat het geheel een niet al te serieuze benadering gaf en me hier voor ogen stond. Dus ik laat het staan omdat het een (populistische) functie heeft hier vind ik.
      Mvg Mick

      Verwijderen