donderdag 2 april 2015

Lexan wieldeksel

Ik ben in de loop van de jaren nu al zoveel wieldoekjes kwijtgeraakt van mijn velomobielen dat het me de lust ontnomen heeft er wéér een te fabriceren...
De laatsten die ik maakte zijn met een hoepel van 2 mm koolstoffiber en leken een goed alternatief voor die van -breekbaar- 3 mm glasfiber. Maar die kan ik slechts in een lengte van 1 meter kopen en blijken toch ook heel kwetsbaar.
Ik heb daarom eens iets anders geprobeerd.
Ooit dacht ik veel te kunnen doen met dun lexan (polycarbonaat) idd vorm van vizieren. Daarom kocht ik een grote plaat van 0,75 mm. Door de geringe dikte blijken die echter nogal snel te condenseren als je ze in de buurt van je gezicht monteert.  Omdat de koudere rijwind, zeker in combinatie met regen de binnenkant snel laat afkoelen. Wel heb ik er bijvoorbeeld een transparante afsluiting voor de onderkant van de Limit van geknipt. Zodat je de kettingloop kunt inspecteren zonder iets open te maken.
Ik kwam het idee tegen van een Alleweder eigenaar die in navolging van Bart Verhees aluminium wielkappen had gemaakt. Zou me dat ook niet met lexan lukken?

Ik tekende met viltstift een cirkel tegen de binnenkant van een 406 velg en boorde met een gatenzaag een uitsparing voor de uitstulping op de naaf. Ook toen nog was de feitelijke vorm die ik nodig had net iets meer kegelvormig dan plat. Daarom een radiale knip en overlapping in de goede vorm. Vastgezet met ductape aan beide zijden.






Dat bleek me nog steeds wat slap dus was ik niet overtuigd deze niet opnieuw te gaan verliezen hangende aan alleen de wieldoekhaakjes.

Maar nu ik van de bodem van een vitamine potje een 'sluitdop' af sleep en aan de as vast boutte voel ik me daar minder bezorgd over.
Rest nog een leuk kleurtje van het geheel...Een reflecterend wieldoekje van een 'pech onderweg' vestje misschien? Morgen weer een dag,

Maar de stroomlijn is nu ten minste hersteld en zijwind zal ook niet zo gauw vat meer op me krijgen!

(Zie volgend blogbericht)   

12 opmerkingen:

  1. op 40000 km nog nooit een wieldoekje verloren.
    1 keer een stok gebroken maar verder nooit problemen mee.

    doorzichtige tape zou misschien subtieler geweest zijn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Birger,
      Wat ik van plan ben ben met de het lexan zodat je de tape niet meer gaat zien staat al in de tekst.
      Ductape is natuurlijk veel sterker daan transparant plakband want gewapend.

      Verwijderen
    2. Er bestaat ook transparante duct tape.

      Verwijderen
    3. Ah, leuke foto weer. Dat ken ik niet Belle maar daar mag je best eens mee langskomen ;-)

      Verwijderen
  2. Hoi Mick

    Ik heb bij mijn Alleweder ook zo'n wieldeksel gemaakt i p v een wiel doekje
    Dat was van abs en had ik beplakt met plakplastic
    Heb er geen foto van, was nog voor dat ik mijn blog begon maar kees heeft er wel een op zijn blog staan
    http://keesvanhattem.blogspot.nl/2011/07/22-07-2011-mooie-rit-door-de.html

    Groeten, Andre

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ziet er idd prachtig uit André!
      Jammer dat je daar nog nooit over geschreven hebt. Waar had je dat ABS vandaan en hoe heb je de radiale overlapping vastgezet?
      Mvg Mick

      Verwijderen
    2. Hoi Mick

      Dat abs gebruikte ik veel voor de modelbouw en in Groningen, bij de bus, wilden ze van hun routeborden in de bushokjes af, dat waren platen van ongeveer 1 vierkante meter en die konden we kopen voor een habbekrats
      Het vast zetten heb ik met van alles geprobeerd en kwam ook uit bij ducktape en dat heb ik met plakplastic af gedekt
      Dat ik daar niet eerder over geschreven heb, tja, ik had nog geen blog hè

      Groeten, Andre

      Verwijderen
    3. De Allewederrijder 'deed het' met popnagels...
      Dat zou in mijn geval met een wieldoekje er over ook een best acceptabel resultaat opleveren. Maar de hechting van ductape op het na de verwijdering van de folie brandschone lexan is echt reuze!
      Plakplastic kan ook erg mooi worden natuurlijk maar reflecterend plakplastic weet ik is niet goedkoop. Dat zijn de vestjes wel.
      Anders zouden ze op mijn werk (FloraHolland) ook niet zo gretig ingekocht worden (-:
      CU!

      Verwijderen
    4. Popnagels heb ik geprobeerd, die had ik meer dan genoeg maar was geen succes, het plastic scheurde en gaf een dikke hobbel
      Ze hebben bij motorzaken vaak van dat zwarte reflecterende plakplastic wat ze op de koffer plakken, dat had ik ook gebruikt voor de naam Alleweder

      Verwijderen
    5. Ik ben net bij Muco geweest en daar hadden ze dunne witte plaat staan 50 cm x 100 cm voor € 7,- de plaat. Daar kun je dus precies de voorwielen uithalen !
      Ik heb daar gelijk 2 carbonstaafjes van 2,5 mm bij gekocht. Deze zijn net even dikker maar kun je toch nog net buigen zonder dat ze breken!
      De foto heb ik bijgevoegd waar dus zowel lexan als een hoepel in zit (!)
      Toch kun je alles nog met het uitdraaien van het middenboutje loskrijgen en kun je bandenlichters op de velg zetten zónder iets los te maken / of te beschadigen.
      Missie geslaagd denk ik :-) !

      Verwijderen
  3. Hoi Mick,

    Ziet er prima uit, ook ik heb al eens het idee gehad om zoiets te maken, ben ondertussen ook al aan mijn 2de set doekjes bezig, en die zijn ook weer al gerepareerd met een stukje tubing ertussen. Die glasvezel hoepels gaan veel te makkelijk kapot! Misschien maar eens proberen met een stuk glasvezeldoek, en dat dan spuiten.
    Deze zijn eigenlijk ook niet goedkoop als je die Lexan moet kopen.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Adri,

      Ah, zelfwerkers onder elkaar, dat spreekt wat makkelijker :-)
      Nee die lexan was ook niet zo goedkoop da's waar. Maar daar heb ik tenminste nog wat van staan.
      Epoxy is evenmin goedkoop en zeker glasvezel neemt veel op. Omdat je dat voor dezelfde sterkte altijd wat dikker kiezen moet. waardoor het dus ook -per definitie- weer zwaarder wordt )-:
      Wat dat betreft geeft de glas- / carbonfiber verhouding een aardige indruk van de dikte verhouding om dezelfde sterkte te bereiken. Ongeveer 3 / 2.
      Je zou misschien ook aan iets van dun hard-pvc kunnen denken?
      Mijn indruk is trouwens dat de spaakhaakjes het vaak niet houden bij een flinke windvlaag in de wielkast. Het gebruiken van een plaat als basismateriaal, zoals ik gedaan heb, schept de mogelijkheid het deksel ook in het midden vast te zetten. Dat kan een slok op een borrel schelen denk ik.
      Proost!

      Verwijderen