zaterdag 4 april 2015

Dom foutje mijnerzijds

Vanmorgen stond een ritje naar Vianen op het programma. Om mijn gereedschapsassortiment uit te breiden met een traditionele spijkertrekker. Maar dan een 2dehands voor € 25,-
Bij aanvang van de tocht bleek gelijk dat er iets niet in de haak was en dat was het ook niet )-:
Geen lekke band of slepende rem maar ik ben gisteren te kort door de bocht geweest met de bevestiging van het "wieldopje"...
Ik heb kennelijk te veel naar de clipjes van het losmaken van een wiel met wielkap van Daniél Fenn gekeken. En dan ook nog eens een keer niet goed opgelet.
Door iets aan de asbout vast te zetten fixeerde ik iets dat met het wiel mee zou moeten draaien!
Dit is het resultaat:

Gelukkig kon ik langs het A-Rijnkanaal met mijn multitool het kapje verwijderen en het boutje terug zetten zoals het zat. Het lexan bleef goed op z'n plaats door de hoepel en de spaakhaakjes gelukkig. Goed dat ik dat toch maar besloot toe te voegen gisteren in ieder geval!
Het weer was wat druilerig dus ik had al snel de Mask op. Het viel me weer op dat de Bright-Sight Roller niet gelijk optimaal presteerde. Daarvoor is het -paradoxaal genoeg- eerst nodig dat het rolletje wat doorweekt raakt. Maar dat was al weer vrij snel het geval natuurlijk.
Het was op de heenweg maar 6 graden en de combinatie hiervan met de regen veroorzaakte wat condens op het dunne vizier. Ook dat kon ik wel wegboenen met de rollertjes gelukkig en monterde me weer wat op.
Ondanks de slechte start en er een pont in mijn track bleek te zitten was ik toch op tijd op de afspraak.
Ik ga de voorgevel van mijn huurwoning isoleren en heb een pallet gevonden met bruikbare planken hiervoor. Maar die zitten deels getimmerd, zodoende.
Hoewel de situatie zoals op de foto ruim honderd kilometer gehouden heeft nu zou ik de wielplaat toch nog steeds graag ook in het midden vastzetten. Of dat me gaat lukken met één boutje weet ik niet maar een ring of dop lijkt me verder nog steeds een goed idee...
Maar dan wel vastgemaakt aan de naaf en niet aan de as!

9 opmerkingen:

  1. Hoi Mick

    Met een tyrib aan je spaak, heb ik ook gedaan, is alleen wat lastig bijkomen maar het zit als een huis, en de wind blaast hem er niet af

    Groeten, Andre

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja zou kunnen maar dan moet ik voor het vervangen van een spaak wel tyribs doorhalen en dat wil ik eigenlijk voorkomen. Komt bij dat het middendeel boven de naaf zit, niet boven de spaken. Zit eerder te denken aan 'n boutje met verzonken kop of zo.
      Maar bedankt voor het meedenken!
      De spijkertrekker doet het goed, het hout ligt klaar, maar vandaag heb ik het nu wel gehad.
      Morgen naar Mams om haar hometrainer neer te zetten. Daar zitten ook pedaalverkorters op van mij (-: Ze heeft pas een heupoperatie gehad.

      Verwijderen
    2. spijkertrekker?, daar gebruik je toch een klauw hamer voor?, die kosten niet zo veel, of in het ergste geval een koevoet

      Verwijderen
    3. Beide bezit ik al André. Maar de bekken van de Bahco spijkertrekker zijn in
      staat diep in het hout gedreven spijkerkoppen 'uit te graven' , En dat door alleen maar het handvat omlaag te beuken. Dan gebruik je door het ding te kantelen het uitsteeksel zowel als hefboom alsook om de bek rond de nagel of spijker gesloten te houden.
      Een volmaakt stuk gereedschap in zijn eenvoud., Eerder gehuurd, in de bouw gebruikt en altijd al willen hebben!

      Verwijderen
  2. Hoezo dom, kan hoog uit zeggen, weer wat geleerd ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het zelf wel uitermate naïef André. Stond echt even verbijsterd van mijn eigen knulligheid toen 't tot me doordrong!
      Ik vind dat net zo'n soort fout als aan je achtervork en frame een bagagedrager
      vastmaken terwijl de vork inveert vanwege een veerelement!

      Verwijderen
    2. Als je goed kijkt op de foto (op de blog van Kees) zie je daar 4 kleine deukjes, daar had ik de mijne met 4 tyrips vast gezet

      Verwijderen
  3. Ach...hoeveel achteraf historisch beroemde uitvinders hebben wel niet iets ontdekt na reeksen mislukkingen en af en toe regelrechte blunders ? :-))))

    Alleen niet per toeval denkt men tegenwoordig. Uitvinders ontdekken vrijwel altijd iets nadat ze er al een hele tijd bewust of onbewust mee bezig zijn.

    Dus je bent goed bezig :-)))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja daar zit wat in. Ik heb prachtige beelden gezien van het aanbrengen van 'hotpants' op 'Karspeed en blog' . Daarbij leek het of wiel en kap loskwamen met 1 boutje. Maar in werkelijkheid alleen de binnenkant van het lager waar die omheendraaien...
      Mijn herinnering heeft de realiteit dus wat vervormt kann man sagen...

      Verwijderen