maandag 2 maart 2015

Voor de lol naar Zutphen

Er zijn bloggers die zo goed schrijven dat ze je beïnvloeden waar je heen wilt fietsen. Zo iets presteerde Paul van Roekel (Mooi Geel). Bovendien zou ik daar Wim 'De roetsende' eens kunnen ontmoeten, de eveneens erg goede auteur van zijn blog en voorvechter van 'het vrije woord'.
Dat ben ik namelijk ook, al mag ik de burgerij graag wat provoceren met verwijzingen naar het derde rijk...
Zo kwam ik op camping 'de Adelaar' in Voorst uit. NIET vanwege het Duitse nationaal symbool maar gewoon omdat ik daar het dichtste bij het startpunt in een schuur overnachten kon.

En van daar uit bleek ik  de volgende ochtend al halverwege Zutphen achter een Strada en Wim op de Thys 209 himself aan naar het 'Volkshuis' op het Marktplein te kunnen fietsen in de rode Limit.
Daar zaten we dus al gauw met zijn negenen aan de koffie!
Hoewel een enkeling daar met zijn ligfiets 'zwaar model met kleine wielen' pas voor het eerst aan mee deed was deze grote opkomst toch kennelijk geen uitzondering in Gelderland. Paul van Roekel met zijn wervende teksten was er namelijk nog niet eens bij. Geveld door griep naar ik vernam.
Wim was jonger dan de voorstelling die ik me van hem gemaakt had door zijn wijze woorden. En een goede prater, wat me dan weer minder verbaasde :-) Maar ook herkende ik wel iemand van voorgaande evenementen. En Marc van zijn foto. Alleen niet zo handig mijnerzijds om als iemand zich voorstelt tijdens het horen van zijn naam nog zelf de zin af te maken. Omdat ik minder snel formuleer.
Neem daarbij mijn hardhorendheid en veel details ontgaan me (zonder gehoorapparaat dan toch). Het gerammel op de Durano 28 mm achter vlak daarvoor had hier ook niet echt een gunstige invloed op.
Toch kon ik de 'rode draad' van het verhaal wel oppakken. De laatste ontwikkelingen van de Velotilt werden besproken en de route bepaald. Die "met name voor de drie ligfietsers" -legde Wim uit, "zo gepland werd dat er met wind tegen wordt begonnen en met wind mee geëindigd..".
Met mijn 'Amsterdamse fietspraktijken'  had ik best bewondering voor de discipline van deze vrij grote groep. Met niet minder dan zes velomobielen. Netjes werd gewacht voor het rode stoplicht ook al betekende dat het even uiteenvallen van de ploeg.
Toen ik dan ook aanstalten maakte om nog door het oranje licht te rijden (als Republikein) werd dit met een vrijzinnig "Hé doen jullie dat in Amsterdam allemaal zó?!" onthaald (-:
Gelukkig heb ik de twee verschillende trommelremmen (70 mm links & 90 mm rechts) nog in die Heimat vrij strak weten af te stellen. En ging alsnog in de ankers.
We vertrokken om tien uur maar sommigen wilden na het eten van de heerlijke appeltaart (met nootjes) het niet te laat meer maken. Dus was ik om even na éen uur al weer op het Landgoed de Adelaar.
Onderweg vlak na vertrek uit Zutphen hadden we nog wat kortdurende regen maar al spoedig klaarde het helemaal op. Veel beter dan de weersvoorspellingen voor die zondag!
Dat bracht me er toe toch gelijk dezelfde dag nog mijn overnachtingsspullen op te rollen en luchtledig te drukken, Alles werd weer terug de Limit in gestouwd, inclusief de ongebruikte tent.
Terwijl ik wist dat ik dan in het donker pas zou aankomen....
Ik at voor de tweede maal in de snackbar in Garderen omdat de route van de Fietsersbond me daar mooi doorheen loodste, Het "Gardameer" zul je daar echter tevergeefs zoeken (sorry, dit was even voor de Amsterdammers).
Bij het uitrijden van de provincie Gelderland langs het water van het zuiden van Flevoland (bij Almere-Haven) vielen me twee dingen op. De ineens grote snelheid met de toch voornamelijk zijdelings invallende harde wind vanaf het open water. Dat genot viel me ook al op de heenrit ten deel. Met volle bepakking racefietsers er uit rijden -en achter me laten- laat me onderschrijven dat het 'zeil-effect' van velomobielen werkelijk bestaat.
Iets anders was dat de duisternis in begon te vallen. Zichtbaar was ik wel maar de huidige ledverlichting waar ik mee rij is te zwak om de weg voor me uit te verlichten. Dat zou me ook weinig, wel wat, geholpen hebben in de gevallen van wegversperringen en opengebroken asfalt langs de route her en der. Die zich zelden recht voor de velomobiel bevonden en waardoor een koplamp hooguit op de rood / witte afzettingshekjes reflecteert.

Gelukig had ik me daags tevoren nog net op tijd van een gave nieuwe aanwinst voorzien. De aanbieding van
een powerled compleet met accubatterij en lader
plus fietsstuur-bevestiging. Door verdraaiing van de lens kun je de bundel precies op maat stellen op wat je zien wilt. Zonder op verkeersborden of tegenliggers te mikken.
Omdat ik er nog geen goede bevestiging voor heb (op de vm) klemde ik hem over het achteruitkijkspiegeltje

En kwam zo zonder lekke banden of aanrijdingen weer veilig thuis :-)

8 opmerkingen:

  1. Hallo Mick,

    Ik wist niet dat ik zo invloedrijk was ;-). Helaas hebben we elkaar niet gesproken, ik ben inderdaad nog herstellende van een griep. En begrijp ik het goed dat jij als rechtgeaarde Republikein juist bewust door oranje rijdt maar nooit door rood?

    groet,
    Paul

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eh, nee. Maar ik heb een wat 'ongedurig karakter' kun je zeggen. Meer stadsgenoten geloof ik :-)
      Je hebt me inderdaad zelfs wat beïnvloed met je schrijfstijl. Ik geef wat meer toe aan mijn associatieve invallen...Feitelijk kon ik niet eens precies verstaan wat de ander, wachtende voor het stoplicht, letterlijk zei.
      Maar hij had in de kern wel gelijk en de tekst kan ik er zelf bij verzinnen (-:
      Beterschap!

      Verwijderen
  2. Lekker eindje fietsen voor een tochtje van een paar uur! Respect!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ooit heb ik ook willen emigreren Adri, naar Nicaragua. Maar zelfs Spanje bleek te hoog gegrepen..Vandaar dat ik jouw doorzettingsvermogen prijs!

      Verwijderen
  3. Mick, je bent echt ontzettend complimenteus over mijn persoontje, maar ook over onze LOL-ligfietsclub. Leuk om te lezen dat je ons gedisciplineerd vindt.

    De rit van zondag was wel iets korter dan gebruikelijk. De laatste tijd gaan we meestal richting de 80km of nog iets meer.

    Ik had niet verwacht dat je zondag nog zou terugrijden. Goed om te lezen dat alles goed is gegaan.

    Ik heb in mijn blogbericht ook al beschreven dat ik het jammer vind dat we niet even echt afscheid hebben kunnen nemen.

    Dus ook hier nog maar een keer: Mick, tot de volgende keer. Ik vond het erg leuk om kennis met je te maken en hoop op een vervolg tijdens CV '15. Met of zonder campers op het grasveld ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar heb ik vermeld dat het bij jullie ook "gezellig" was? Nee, daar ben ik dan weer te techniek gericht voor maar dat wás het wel (-: !

      En nee Wim, daarvoor is de naam van 'Motorway Venray' voor mij teveel bezoedeld met uitlaatgassen !
      Vrijwilligers die geen kopje koffie kunnen krijgen bij aankomst, die per nacht moeten betalen om hun tentje te mogen neerzetten ondanks een "batig saldo" van 800 euri en een astronomisch veel hoger bedrag in de verenigingskas. Een stinkende 'Devilsrace', En waar bij aankomst voornamelijk auto's te zien zijn die gratis parkeren mogen tot idd op het kampeerveld toe!
      Dat is niet waar het voor mij om draait.
      Mvg Mick

      Verwijderen
  4. Casper schreef:
    even een technische tip, Mick. Ik reed achter j en ik zag een flinke slag in je achterwiel.
    Als mede-slechthorende: doe altijd je apparaten in, als je in gezelschap bent, dan mis je niets en dan interpreteer je niets anders dan het is bedoeld.

    Wat ik zondag al zei: mooi dat je uit Amsterdam bent afgezakt naar ons Zutphense cluppie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Casper,
      Per ongeluk je bericht gewist ipv gepubliceerd!
      Gelukkig heb ik dan nog een afschrift in de mail :-)
      Ik weet het van die slag, omdat ik de Limit weinig gebruik staat dat nog op de 'te doen' -'lijst.
      Doordat we op het werk rond een kleinere tafel zitten versta ik ze meestal wel en denk je 'dat zit wel goed' maar je hebt gelijk!
      Tot ziens!

      Verwijderen