zaterdag 21 maart 2015

Toch nog langs geweest bij Raptobike

Arnold Ligtvoet heeft, zoals de meeste ligfietsers wel weten, de voorwiel aangedreven ligfiets 'op de kaart gezet'. Maar door de omstandigheden had ik daar eigenlijk nog nooit een kijkje genomen. En door de verhuizing naar Elan was vandaag mijn laatste kans :-)
Eerder waren er wel zelfbouwers al bezig met dit type aandrijving en besturing.  Fast Forward maakte ze ook op bestelling op kleine schaal. Door het frame in Azië te laten bouwen kon Arnold echter "voor de prijs van een tweedehands ligfiets" een gelikte lowrijder ook goedkoop aanbieden  (rond €1000,-)! 
Dat was een knap stukje Nederlandse ondernemersgeest natuurlijk.
Toen ik mij het hoofd boog over de bouw van mijn Crys-bike was dat nog net in de tijd dat Raptobike een webwinkel aanbood vanuit Amstelhoek (dat tegen Uithoorn aan ligt).
Ik kon daar zó een brede voorvork bestellen. Met dezelfde maat balhoofd als Thys gebruikt. En ook de pedalen 165 mm die ik op de Crys toepas komen daar vandaan. Met recht een Rapto-, Thys-, Cruzbike-project werd het dus!

Mijn idee was om de bestelde spullen gelijk na mijn werk in Aalsmeer af te halen. Ook daar ligt 'Amstelhoek' vlakbij namelijk (even voor de Amsterdammers).
Maar op dat moment waren de vermelde openingstijden al niet meer courant legde Arnold mij telefonisch uit. Omdat hij ondertussen bij een bedrijf in vaste dienst was gekomen en alleen op de Zaterdagen de zaak nog geopend had.
Om die dus uiteindelijk bij Elan onder te brengen. Omdat hij bovendien op het punt stond om op vakantie te gaan stuurde hij me de spullen op.

Vandaag heb ik de nette winkel met ongedwongen sfeer dan alsnog bezocht, Arnold succes gewenst met alles wat hem verder bezig houdt. En van hem -bijna gratis- een gebruikte Raptobike vork meegekregen. Om in de toekomst nog eens een 50/50 Rapto/Cryz-bike mee te bouwen (met groot voorwiel dus :-)

14 opmerkingen:

  1. Ooit hoop ik nog eens zo'n prachtige Mid-Racer te kopen.

    Vind ik echt één van de mooiste ligfietsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De vork die ik er nu haast bij 'gekregen' heb is dus ook van een Mid-Racer :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mick, je bekijkt het wel erg lokaal ;-)
    Ooit al van deze gehoord? http://cruzbike.com/
    Dat doet natuurlijk niets af van de waarde van Raptobike.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Jan,
    Ik weet niet helemaal wat je bedoelt met die opmerking?
    De Cruzbike heeft een aandrijving die rechtstreeks naar het voorwiel loopt. Volgens het kantel-knik systeem dus net als die van mij en die van Vrijwiel...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mick, ik bedoel het volgende: je intro doet het lijken alsof er bijna geen andere voorwielaangedreven ligfietsen zijn. Althans, zo interpreteer ik het. Cruzbike is een bedrijf dat er ook al lang mee bezig is.
      Maar je hebt ook weer gelijk: het is wel een kantelkniksysteem, in tegenstelling tot de Raptobikes, waar dan weer torsie zit op de ketting.

      Verwijderen
    2. En jij hebt natuurlijk gelijk dat ik mijn inleiding begon met een forse simplificatie. Zo hoopte ik, geforceerd, een aansprekend verhaal neer te zetten zonder gelijk met een veelvoud aan technische details veel lezers kwijt te raken ;-)

      Verwijderen
  5. No hard feelings... maar de voorwiel aangedreven ligfiets is toch echt door een andere fabrikant op de kaart gezet, ik zal geen naam noemen omdat iedere ligfietsen dit zou moeten weten. :-)

    groeten, Arjan Vrielink

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Arjan. De verdiensten van je vader en Flevobike zijn natuurlijk enorm (geweest).
      Wat ik ook altijd zo voorbeeldig en sympathiek gevonden heb was die publicatie en gratis verspreiding van de bouwtekeningen!
      Als de hedendaagse NVHPV nog steeds die open instelling had (door gewoon de begroting te publiceren) was ik er waarschijnlijk nog steeds lid van geweest!
      Maar om terug te komen op de Flevobike & trike: Jammer dat ik daar niet meer op uit de voeten kon (op die eerste). De trike was nog een optie geweest ware het niet dat je daar eigenlijk je armen niet meer bij nodig hebt...
      Mijn verhaal, zoals ik al schreef aan Jan, is echter bedoeld het even over Raptobike te hebben en de betekenis daarvan voor mijn Crys-bike.
      De uitdrukking "kantelknik" komt idd volgens mij van Flevobike. Maar dat aandrijf/besturingsprincipe bestond volgens mij ook al in een andere (zelfs lagere!) uitvoering onder Engelstalige zelfbouwers onder de naam ''Python'.
      Mvg Mick

      Verwijderen
    2. P.S. Hier zijn wat afbeeldingen van de zgn. 'Python' : http://tinyurl.com/lhhfp4j

      Verwijderen
    3. Wim van Wijnen is voor zover ik na kan gaan de ontwerper van dit systeem, dit is de Cha-Cha Bike. Op de site van Erik Wannee staat wat meer info.

      http://flevofan.ligfiets.net/?doc=ch1&lang=nl

      groeten, Arjan

      Verwijderen
    4. Ik vind de Flevobike & Trike eigenlijk super Arjan. Ga maar na: 2 evengrote wielen, volledig afgeveerd, deelbaar en de geroutineerde berijder kan er nog een boterham met pindakaas bij smeren ook ;-)
      Echt jammer dat ik het niet onder de knie (meer) kan krijgen.
      En die knieën zijn nog van mezelf maar mijn heup al niet meer dus helaas pindakaas.

      Verwijderen
    5. Ik geloof zelf nog steeds in de mogelijkheden van de Trike, met de juiste geometrie kun je er een zeer veelzijdige fiets van maken die door bijna iedereen goed te berijden is.
      De Bike is een ander verhaal, ik heb er jaren op gereden maar ben er nooit 100% vertrouwd mee geraakt.
      De Trike kon ik mee lezen en schrijven, hindernis banen, bospaadjes en met driftende achterwielen door de bocht... :-)

      Verwijderen
    6. Ja daar reed ik ook zó op weg!
      Jammer dat jullie experimenten met een stroomlijn een te grote zijwindgevoeligheid aantoonde naar ik begrepen heb. Maar je zou 'm met een elektromotor wel aardig op kunnen voeren. Dan heb je ook eigenlijk een 365 dagen fiets....

      Verwijderen
  6. In de tekst beperk ik de algemene term " de voorwiel aangedreven ligfiets" van de eerste zin met de term " met dit type aandrijving" in de tweede alinea,
    Dat slaat in dit geval op specifiek dit type kettingtransmissie en besturing. Ik heb daar nog "en besturing" aan toegevoegd.

    BeantwoordenVerwijderen