maandag 23 februari 2015

Batavier aan de haal met Germaanse helm

Zoals ik me al op Ligfiets.net liet ontvallen ben ik erg te spreken over de eenvoud van het afdruipmechaniekje van de Duitse RRadler met zijn Go-One Evo R.
Toch zie ik niet gelijk een manier noch een reden om dit ook zo op mijn groene Mask van de C-Alleweder na te doen. De methode met het rollertje werkt immers en zelfs aan twee kanten van het lexan?
Bovendien neemt de nachtvorst in frequentie af maar de neerslag idvv regen weer toe. Zodat ik me nu eerder geroepen voel een universele tweewieler-ligfiets hoofdbescherming uit handen te laten komen.
En met materialen die ik al in huis had denk ik dat me dat aardig gelukt is.
Waar het idee met het elastiekje geen oplossing voor biedt is condensvocht aan de binnenzijde. Daarvoor schijnt een Pinlock vizier een oplossing te bieden maar die past noch op de Mask nog op mijn gelaatsmasker.
Al enige tijd geleden heb ik wel -gecharmeerd door de vorm-  bij de Action een snowboardhelm aangeschaft. Die zit met de afstelschroef aan de achterkant goed strak rond mijn hoofd, maar bleek voor in de Limit toch niet prettig. Het ding raakte het kevlar / carbon deksel steeds.Hij is wel goed bruikbaar op de tweewielers.
Deze met schuim en bekleding eigenlijk al comfortabele helm mistte nog een vizier dat ik in kringloopwinkel Dorcas vond, bedoeld voor een bromfiets- of motorhelm. Dus wel 3x dikker dan het lexan van de Mask en wat ik tegenwoordig in het gelaatsmasker heb zitten.
Hoe dikker de transparante kunststof hoe minder de neiging af te koelen en dus te beslaan. Dus misschien is deze al dik genoeg.

De ophanging aan weerskanten kon ik niet direct aan de helm fabriceren. Dus heb ik de gewatteerde oorschelpen daarvoor geprepareerd. Door aan de drukkers die de oorschelpen aan de kinband bevestigen een verbinding te maken met twee dunwandige aluminium stripjes. Met boringen waar de drukkers precies in vallen waardoor houvast  is ontstaan. En daar een boutje door aan het vizier doet de truc.

Het kijkglas zou zo waarschijnlijk al op zijn plaats blijven zitten. Ware het niet -aanvoegende wijs- dat er ook nog de neerwaartse kracht voor de bediening van het elastiek-wissertje op uitgeoefend gaat worden.



Daarom heb ik het vizier midden / aan de bovenkant ook nog met een boutje aan de helm geschroefd.

Aangezien de NVHPV het gebruik van helmen NIET verplicht stelt (bij wedstrijden) kan men mij voor het boren van dit gaatje dus ook niet voor "mogelijke verzwakking van de integriteit van de helm"  op de pijnbank leggen.zoals Cornelis de Witt in 1672-



Als toevoeging aan het concept van  RRadler heb ik twee miniatuur geleidingsbuisjes aan het raampje bevestigd. Dat maakte ik van het interieur van een kroonsteentje. Deze doen tevens diens als begrenzing voor het elastiek. Zodat je dat niet per ongeluk helemaal van het vizier af kunt trekken (-:
Om tijdens de activatie met het nylon vliegertouwtje dit zo recht mogelijk door de buisjes te doen plaatsvinden dient de verbinding aan het horizontale 2,5 mm carbonstaafje. Lekker lichtgewicht ;-)





































































































Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen