zondag 3 november 2013

RVS plooi-spriet !

Ik blog natuurlijk liever over goed gelukte zelfbouwavonturen. Maar de van rechthoekig 1,5 mm dun gefabriceerde inox kokerprofiel gemaakte roetsspriet tbv de Thys 222 Revolver heeft er al anderhalve week geleden de brui aan gegeven. 


Dat heeft op zich geen enkel gevaar opgeleverd, maar in het kader van de informatie-uitwisseling toch hoog tijd om daar 'ns over te berichten!
Ik heb er al met al maar een paar weken op geroetst. Hoofdzakelijk woon-werk. Maar dan nog is dit een dure hobby op deze manier...
Dat er vooral bovenop en aan de linkerkant al snel voelbare 'verdiepingen' over de spriet ontstonden waar ik me zorgen over maakte dat heb ik een enkeling al tijdens het laatste EK ingefluisterd...
Vorige week woensdag op de terugweg was dit -na aanvankelijk heerlijk te kunnen hebben roetsen- in een hoorbaar geluid getransformeerd en ernstige 'slijtage' ontstaan door vooral de bovenlagers.
Ik berichtte eerder over de enorme rechtsdraaiende kracht die tijdens de roeislag door de revolverring op de boedgspriet wordt uitgeoefend. Deze blijkt de (n.b. extra brede) lagers als een soort ponsgereedschap te hebben gebruikt!
Na doorslijpen kan ik van slijtage zélf namelijk niet zozeer sporen vinden. Alswel dat eerst het metaal direct onder de lagers naar binnen is gedrukt, waarna zelfs de zijkanten van het rechthoeksmateriaal het begeven hebben en naar binnen zijn getrokken...


Het roestvast staal van de Metaalwinkel is dus kennelijk veel zwakker dan dat ik dacht, ook al is het op basis van  een legering van hoofdzakelijk ijzer, chroom, nikkel


Mogelijk zit in deze variant minder koolstof dan zelfs in gewoon staal?
De dunwandige (1,5 mm dikke) verchroomde spriet die ik van Derk kreeg was weliswaar ook binnen de kortste keren versleten maar boog tenminste niet door...
ik vermoed ik weet het zeker dat ook de vorm van het door Thys gebruikte Ovaal daar de reden voor zal zijn. Zoals al de Romeinen aquaducten bouwden met een hoefijzervormige onderbouwing. Voor de sterkte.





Jammer toch dat er geen roestvrij staal profielen te koop zijn in deze vorm!

Het enige wat ik nog proberen kan is bij het Aluminium Centrum Amsterdam (ACA) een 2 mm dikke rvs spriet laten lassen van -opnieuw- 30x50 mm rechthoekig. Dat is ondanks zijn grotere wanddikte bij hen een stuk goedkoper (13 euro!). Helaas ook 1/4 zwaarder....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten