donderdag 14 november 2013

auto dynamo stuk (Nou en ?!)

Waar velen graag een duit in het zakje doen ben ik, onder andere vanwege tijdgebrek, juist mee uitgescheden: het ligfietsforum. Ik beweerde al dat je van het rijden op een motorfiets (mijn Honda 250T) aardig wat opsteekt over aerodynamica. 
Zo kon ik door het aanbrengen van een kuip met een ruitje duidelijk voelen dat mijn kleding door het vacuĆ¼m dat er bij 80+ ontstond naar voren, in de rijrichting werd gezogen.
Vanmorgen heb ik door een defect aan de auto een andere eigenschap 'ontdekt' die erg vergelijkbaar is met de toestand die tijdens regen het vizier (met een Z) van de velomobiel in z'n greep houdt.
Het beloofde vandaag nogal te gaan regenen en ik moest nog een grote plant meenemen uit Aalsmeer. Dus had ik mijn wekelijkse auto w-w ritje voor vandaag gepland.  Die gaat helaas niet heelhuids mee in een banaan-tas (:
Starten ging prima vanmorgen maar aan het begin van de Legmeerdijk viel de elektra uit en kon de startmotor niet meer aangesproken worden. Er leek nauwelijks nog genoeg prik in de accu om de noodverlichting te ontsteken.
Een vrouwelijke collega, Astrid, zag dit en aangezien die veel rustiger een situatie overzien en goed reageren in ongewone omstandigheden n.m.m. bood ze me direct hulp aan. We duwden de 4x4 (in z'n vrijstand uiteraard) van de weg af naar het terrein van een nabijgelegen benzinestation (Loogman).
Daarvandaan kon ik met haar meerijden naar het werk zodat we beiden nauwelijks later aankwamen.
Met een vriendelijke uitzendkracht (die ik aan een bij mij overtollige plafondventilator heb geholpen) kon ik na het werk terug rijden naar de auto. Terwijl ik de ANWB al opgebeld had.
Deze verscheen na een redelijke tijd en deed waar ze zo goed in zijn: Een juiste diagnose stellen. Hoewel het me nooit eerder zelf gebeurde was ik idd aan de beurt voor een kapotte dynamo.
De man laadde mijn accu op en zo kon ik thuis komen. Edoch zonder de verlichting of wat ook aan te spreken (alleen richting-, remlicht en af en toe de ruitenwisser).
Door de regen tegen de ruiten koelden deze echter behoorlijk af. Ik probeerde dat te compenseren door de interne radiator helemaal open te zetten. Maar omdat ik de elektrische ventilator daar -uit vrees dat daar de accu teveel leeg door zou geraken- niet bij aanzetten kon was dat toch onvoldoende!  

Hoewel ik me niet eens inspande, zoals je doet in een velomobiel, kwam er van mij en mijn opdrogend regenpak toch zoveel waterdamp vrij dat de zijruiten en zelfs een flink deel van de voorruit besloeg en me het zicht gevaarlijk ontnam. Continu moest ik bij wissen van binnenuit!
Omdat ik gelijk moest denken aan Quezzzt's plannen tot het maken van een glazen vizier...


4 opmerkingen:

  1. Ja daarom is niet alleen de ruitenwisser en glazen ruitje (gelaagd veiligheidsglas) van belang bij het bouwsel dat ik van plan ben te maken, maar ook een luchtstroom langs de binnenzijde van de glazen ruit.

    De nacaduct van mijn huidige kap werkt rijdend heel effectief een sterke luchtstraal naar binnen te persen als ware het van een ventilator, maar een nacaduct werkt bij regen ook als een regengootje.....richting mijn edele delen.

    Dat wordt dus een minder aerodynamische luchthapper nog voor de ruit, en een luchtstroom die onder de ruit door afbuigt tot langs de binnenzijde van de ruit gericht.

    Het zal zeker geen fraaie kap worden ( tenminste niet de eerste versie van hout, glas en plexiglas ) maar spatwatervrij functioneren met (boot)ruitenwisser zoals ik wil zal ie wel !!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hoop dat het je lukt!
    Vanmiddag (want dit was pas bij daglicht) was me wel duidelijk waar je tegen op boksen moet.
    Het nadeel van glas is dat het beter warmte geleidt dus sneller afkoelt door de regen en de rijwind. Terwijl ik ook nergens sneller reed dan 70 km/u. max.
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Niet voor niets dat het enige waar ik bij regen, donker of mist doorheen wil kijken mijn lenzen zijn....
    Succes met de dynamo!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk dat je weer 'bij ons bent' Peter ;)
    Ik deed een zoektochtje op http://www.onderdelenlijn.nl/ en kreeg al een aanbod "met garantie" voor zo'n ding. 50 euri plus 15 verzendkosten.
    Je kunt gemakkelijk bij de dynamo komen en wordt door een apart snaartje aangedreven van de motor, naast de distributiesnaar.
    c.u.!

    BeantwoordenVerwijderen