vrijdag 22 maart 2013

Gratis laselectrodes

De hoek die de ronde buis op de neus der boegspriet maakt heb ik hetzelfde gekozen als die van de 222’s. Maar rond aan rechthoekige buis vraagt om een net even andere inslijptechniek dan ovale- aan ronde buis. Daarom voorzag ik de ronde RVS-buis ook van een schuine (insteek)kant. Dat ging allemaal redelijk vlot met mijn Eigenfiets.nl verstekslijp-inrichting. Hoewel ik voor in de 50x30mm eigenlijk een grotere slijpschijf nodig zou hebben (21cm ware ideaal).
Een ronding aan de onderkant vd rechthoekige heb ik gedeeltelijk met de losse haakse slijper gemaakt. Maar deels zelfs ook uit de hand met een rattenstaart-vijl!
Ondanks alle moeite bleek de passing helaas nog niet goed genoeg om een (hard)soldeerverbinding te maken. Het messing liep gewoon tussen de twee delen door, waterdun…
Ik legde het probleem voor aan een oude vakman die bij ons op de plantenafdeling wordt ingezet als collega via een uitzendbureau. Zo’n grote vent met een hangsnor,u weet wel. De beste stuurlui staan in de monarchie immers aan wal. Of worden onder hun niveau te werk gesteld…Ed!
Van hem heb ik drie-en-een-half pak laselectrodes gratis gekregen gisterochtend! Die hij al ruim 30 jaar thuis bewaarde. “Mijn vrouw is blij met de ruimte die het oplevert en ik heb zelf toch geen lastrafo”. Als dank, hij wilde er geen geld voor, heb ik hem vanochtend een 6-pack Belgische biertjes geschonken (nou ja gegeven, id kleedkamer).
Met de Nichroma-types (met nikkel en chroom dus) heb ik me vanmiddag na het werk op het bakwerk gegooid. Helaas is dat niet bepaald mooi geworden, mede door de te dikke RVS-electrodes (2,5mm dik). Die zijn dus erg moeilijk op te starten met een lage stroom. En met een hoge(re) stroom ga ik zéker door de 1 en 1,5mm dunne wanddikte…Dat gebeurde ergens ook al.
Maar ik denk niet dat dat verder een probleem wordt omdat aan het ronde buisje alleen het geleidewiel voor het retourelastiek komt te hangen…
Daartoe wil ik een ronde M8 verlengmoer in een boring in de ronde buis solderen. Terwijl ik een zeskant op de rechthoekige hoop te verbinden met dezelfde techniek. Voor het armslag-koord.

2 opmerkingen: