Nu ik weer kan roetsen dankzij m'n laswerk komen ook de dagelijkse beslommeringen van het onderhoud weer op me af. Ik heb geen hekel aan het sleutelen aan ligfietsen. Maar als je van alle drie stuks die je gebruikt steeds hetzelfde nagekeken moet worden wordt dat, ja wie sage ich das jetzt, een beetje vervelend: de V-brakes.
De werking van deze lichte, goedkope en onder de beste omstandigheden uitstekend remmende velgremmen kan op velerlei wijze ontregeld raken. Zo heb ik te maken gehad met van de remarmen afspringende veren, vervuilde draaipunten, een slinger ih wiel, een slecht glijdende (binnen-)bedieningskabel of door welke oorzaak dan ook onder spanning staan van die bedieningskabel, remblokjes die verschuiven en ga zo maar door...Liever zou ik namelijk nog aan iets interessanters toekomen. Waar ik ook liever over schrijf natuurlijk.
Vooral de 222 roeifiets heeft door het op en neer gaande en verdraaiende stuur vaak, mij te vaak, aandacht nodig.
Maar vandaag denk ik een eerste stap voorwaarts te hebben gezet.
Mijn Hafa kwam met een ETRTO 438 wiel dat heel dicht bij dat van de Thys 451 komt. Zelfs de blokjes van de V-brakes kun je -in principe- blijven gebruiken. Maar dat wil ik dus juist niet!
Die velg maar dan met een trommelrem leek me eigenlijk wel een prettige vervanging van de 28 spaaks radiaalwielen (wat ook id bankdrukfiets zit).
Die samen met Primo-Comet banden overigens wel een bliksemsnelle combinatie vormen!
Het Hafa wiel kwam vrij doordat ik daar een telescoopvork in heb gebouwd met een 406 wiel (óók weer met V-brakes trouwens...).
Eindelijk een velg met 36 gaten dus waar bovendien een iets bredere voorband op kan en ergo een beetje vering extra. Wat nooit kwaad kan natuurlijk.
Als naaf heb ik daar nu een Sturmey Archer Elite VT naaf ingepaakt. Wel iets zwaarder zo'n 'drumbrake'. En ook de geprofileerde 'San Marino' kan bepaald niet tegen een Primo op. Maar ik ben niet ontevreden en geen "gehobbel"! Er kan weer probleemloos goed geremd worden.
Het spaken deed ik met de kortste spaken waarvan ik er 36 bij elkaar kon vinden, kruis over twee.
Omdat er 4 dunnere spaken tussen zitten heb ik me de moeite bespaard het laatste kruis te vlechten.
Het originele wiel was met 3 kruizen gespaakt trouwens (ongevlochten) maar dat vereist volgens mijn DOS programma'tje 1,2cm extra lengte per spaak ...
De rembodem heb ik aan de linker vorkpoot verbonden met een chromen klemmetje dat daar niet van is. Maar de meeste kracht komt bij het remmen tegen de achterkant van de poot, tegen de klok in. Dus het beugeltje krijgt niet veel kracht te verduren.
Wel heb ik het klemmetje ad binenkant met isolatietape beplakt tegen beschadiging vd lak vd vorkpoot. Over de reaktiearm heb ik een open gesneden benzineslangetje geschoven voor dit doel. Een werkwijze bijna zo oud als het fietsenmaken zelf.
De V-brakes laat ik gewoon nog even zitten.
Die storen me niet en stellen me in staat de velg nog wat na te richten. Zonder het hele wiel eerst uit te nemen.
Over "zelf'" gesproken, persoonlijk vind ik de trommelrem zelfs te prefereren boven een schijfrem. Omdat er geen kwetsbare bewegende delen van open liggen. Waar je takken of erger in kunt rijden.
Want ik hoop juist dat ik zo even verschoond zal blijven van sleutel-ongein!
Mick , ik denk dat je Beslommering bedoeld (typefoutje) want een belommering is een soort van zonnescherm. maar ik ga toch verder met lezen.
BeantwoordenVerwijderenKlopt Gerrit, bedankt. A slip of the vinger zo te zeggen. Geen structurele onkunde gelukkig :-)
BeantwoordenVerwijderenMvg Mick
Een van de redenen waarom de v-brakes van de 222 zoveel aandacht nodig hebben is dat de remhandels helemaal niet bij de remmen passen! Hierdoor moet je heel vaak de kabel strakker zetten en de blokjes opnieuw afstellen.
BeantwoordenVerwijderenDe remhandels zijn bedoeld voor korte slag remmen van racefietsen, terwijl de v-brakes lange slag remmen zijn.
Op mijn roets heb ik daarom tektro rx5 mini v-brakes gemonteerd. Deze zijn bedoeld voor cyclo-cross fietsen en zijn ook korte slag remmen. Dit scheelt een boel geklooi met blokjes en strakker zetten van de remkabels. Uiteraard nog wel alle andere nadelen van velgremmen. Het dagelijkse onderhoud is wel een stuk simpeler geworden.
Trommelremmen lijken me helemaal top, maar ik wil ik niet de quick-release van de wielen verliezen. Ik wacht nog even op de dag dat iemand dat probleem oplost.
Dag Mick. Met welke Velomobiel kom je naar de OBT? De Limit ontbreekt nog ! Groeten Kees.
BeantwoordenVerwijderen@ M.M.: Ik moet nu idd een tooltje 15mm in de tas mee nemen. Daar heb je van die blokjes voor zoals op de foto (net bijgeplaatst). Maar ik begrijp dat je ook al aan het 'verbeteren' bent geweest!
BeantwoordenVerwijderenDe omgekeerde handgreep gaat trouwens wél prima samen met de 'Elite VT'.
Hoi Kees,
Ik kom met de Alleweder (FAW)maar dat zie je Zaterdag al wel!
Mvg Mick