woensdag 7 december 2011

boegspriet gebroken/gelast

Ik roets hoofdzakelijk ‘utilitair’, woon-werk dus. Maar dat wil niet zeggen dat ik daar niet heel erg naar toe leef. En zelfs bereid ben desnoods te improviseren om toch zo mijn ingedachte ritje met specifiek díe fiets die ochtend maar niet te missen. Bovendien was Maandag de weersverwachting voor de komende dagen nóg ongunstiger…

Die ochtend ging ik dan ook van huis met een té vers gespaakt wiel.
Ik was het om de haverklap breken van de platte 'aero' spaken in het voorwiel van de Thys Revolver zó zat dat ik het hele wiel ontspaakte. Eigenlijk had ik er daarna gelijk een trommelremnaaf in willen spaken. Maar da’ gaat nie’ hé met ‘n 28gaats velg(!).
Nu heb ik wel genoeg gewone (sterke) spaken met dezelfde lengte als de platte doorbrekers maar het radiaal spaken viel me toch wat tegen. Da’s nog niet zo makkelijk als het spaakpatroon er uit ziet.
Ik ‘richtte’ me er dan ook voornamelijk op dat het wiel niet meer tegen de remblokjes aantokkelde en stopte vast een spaakspannertje in de tas om desnoods op het werk wat na te richten.
Achteraf had ik beter eerst een proefrit kunnen maken want het wiel bleek erg irritant te ‘eieren’. Maar teruggaan om de bankdrukfiets te pakken zou te veel tijd gaan kosten.
Ik nam me voor bij thuiskomst direct het euvel aan te gaan pakken maar –omdat de rem tenminste niet aanliep- het slechte rollen voor nu voor lief te nemen…
Ik kon niet bevroeden wat het gevolg zou zijn… De boegspriet bleek bij thuiskomst achter de las doorgescheurd!
Ten minste acht ik het schudden vd fiets vanuit het balhoofd de meest waarschijnlijke oorzaak van de breuk.
Ik heb hem dezelfde dag nog electrisch gelast. Daartoe heb ik met een spanband de bovenkant van de flens naar de voorkant gespannen om de –kromgetrokken- flens weer in ’t gareel te krijgen. En uiteraard de boegspriet eerst losgehaald.
De las met 2mm universeel electrodes voerde ik uit dwars door de blauwe laklaag en het chroom heen. De zwaar versleten boeg heeft toch niet erg veel waarde meer: Als het maar houdt tot de aluminium spriet klaar is!

Daar heb ik alleen nog maar de lengte van bepaald en de sleuf ingeslepen waar het armslagkatrol zou moeten komen. Hoewel ik eigenlijk beter eerst de verdikking voor het lagergedeelte had kunnen boren en slijpen eigenlijk. Nu zal ik dat met de minislijper moeten doen…
De volgorde grosso modo van het project klopt toch wel denk ik. De RVS roetsbanen als laatste lijmen om de boegspriet daarna niet meer in te hoeven klemmen.
Eerst het geleidewiel ook omdat ik daarna een stukje van het meterstuk af kan zagen als lasmal voor de ophanging aan de flens.
Zal het meterstuk mijn Meesterstuk worden?



Voor nu ben ik even geholpen ieg denk ik…

5 opmerkingen:

  1. Zou die scheur echt door dat hobbelen zijn ontstaan?

    Weet je zeker dat er niet al een scheurtje aanwezig was?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben er in ieder gevalvan overtuigd dat dit 'de doorslag' is geweest. Bij de pré CVT heb ik er nooit last van gehad maar ik heb dit ook wel gezien bij andere boegen.
    Het overtuigt me id mening dat een las uitgevoerd in aluminium al helemaal geen aanrader is!
    Derk is zelf natuurlijk niet voor niets naar carbon uitgeweken.
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Mick,

    Je hebt wel vaak pech zeg. Dat ziet er wel heel zielig uit zo'n geknakte spriet.

    Wat bedoel je trouwens met "schudden bij het balhoofd"? Door trillen van de fiets? Dat is toch niet te vergelijken met de krachten die erop komen tijdens het roetsen. De spriet staat ietsje uit het lood en buigt behoorlijk heen en weer. Als ik m'n roets eens op de fietstrainer zet (om afkick verschijnselen te voorkomen tijdens sneeuw periodes) valt dat pas goed op. Niet gek dat een boegspriet dan een keer vermoeid raakt.

    Ga toch eens goed naar de spriet van mijn 222 kijken...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Maas,
    Ik heb er ook nog n's over nagedacht. Nog pas kort geleden ben ik met de Revolver 's morgens tegen een stoeprand aangeknald. Die rand was nieuw maar zó donker dat het eruit zag als een oprit naar het fietspad in het donker.
    Ik kwam daarbij ten val en had een lekke voorband. De fiets heeft toen ook al een flinke klap gehad...
    "Schudden" krijg je vanzelf als je met een onrond (voor)wiel gaat rijden. Vandaar dat "schuddend balhoofd" :-).De plaats waar het stuur draait.
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heb mijn spriet ook eens gechecked. Niets aan de hand. Het ding heeft 20000 km's achter te kiezen. Er is hier en daar wat chroom verdwenen, maar hij doet het nog prima. Jammer dat die nieuwe spriet van de 209 niet op de 222 past. Zat al te denken aan een soort nylon mof over een afgezaagde stalen spriet, met misschien een interne uitdraai klem.

    Trouwens, ook een aanrader voor de 222 zijn mini-v brakes. Die passen namelijk bij de cyclocross remhandles. Dat scheelt een boel geklooi met het verstellen van de remblokjes.

    Deze heb ik op m'n roets. Past gewoon om het spatbord heen.

    http://www.tektro.com/_english/01_products/01_prodetail.php?pid=55&sortname=Cyclocross&sort=2&fid=3

    BeantwoordenVerwijderen