woensdag 28 september 2011

slotkabeltje Revolverring vervangen

Toen ik de 222 Revolver in Belgie ging overnemen vertelde Jacques al dat hij korte tijd daarvoor de bedieningskabel over de boegspriet nog had vervangen. Hij maakte duidelijk dat dat de nodige moeite gekost had.
Deze was weer aan de beurt vlak voor m'n ziekenhuisopname. Omdat ik op dat moment wel iets anders aan m'n hoofd had besloot ik hem -als alternatief ambulance voertuig- maar even te gebruiken zónder de mogelijkheid tot schakelen...

Vandaag heb ik de slotschakelkabel dan toch vervangen, voor het eerst dus. Dat is idd nog niet zo makkelijk als het lijkt.
Een van de redenen is dat het schakelpookje aan een vastgelast draaipunt aan het stuur zit. Terwijl het kabeltje er van onderaf in aangebracht moet worden.

Nu vind ik mezelf niet voor 1 gat te vangen natuurlijk. Uit mijn brommertijd (ook benzineverslindende sportwagens doen het immers zeer goed op de blogs momenteel) heb ik nog een paar borgmoertangetjes. Misschien zou ik daarmee heel voorzichtig het asje los kunnen maken van het stuur om zo het van de gevlochten kabel afgebroken loodbusje er van boven af uit te kunnen steken? Helaas, geen van beiden pasten.
Ongetwijfeld ben ik handig genoeg om met (geweld...en) een combinatietang het platronde veertje te lichten. Maar er zwerft al genoeg ruimte-afval door de dampkring.
En ik heb geen ambulance-service wagen vol reserve borgringetjes vd deur.

Het bovenste stuurdeel kun je gemakkelijk met een inbussleutel loshalen. Maar de overige kabels laten het afschuiven van de onderste stuurbuis niet toe. Ook geen methode dus.



Het volgende wat ik geprobeerd heb is een van de 2 bevestigingsboutjes los te draaien (het linker) waarmee het RVS duimdraaiertje aan het kunstof rondje met de gleuf vastzit.
Maar -zoals hopelijk zichtbaar is- stuit dat op het asophangingkje. Die vlieger gaat dus ook niet op.



Extra complicatie vormt het feit dat de kabel onder de snekblokkeer-kabel ligt, in éen en hetzelfde geultje dus. En die andere kabel is (gelukkig) nog níet gebroken...
Ondertussen had ik de roets buiten gezet om de nazomer wat sjeu aan het prutsen te laten geven...

Ik heb eerst de snekblokkeer-kabel losgehaald bij de achtervork om ruimte te krijgen om het oude busje er met een priem uit te peuteren. En eerst weer een nieuwe koppelingskabel er onder in te leggen.

Voor de rest goed de kabel overgangetjes in de gaten houden en met wat olie een nieuwe binnenkabel door het slotgrendeltje gestoken. Wat dan uiteindelijk niet zo moeilijk meer is.

Wel is belangrijk om die kabel dan zo strak mogelijk in de grendel af te korten. Omdat dit anders de zachtere (aluminium) revolverring in gaat kerven bij het roteren.

Met een kniptang zou er nog te veel overblijven is mijn inschatting. De (imitatie) dremel met een slijpschijfje zou waarschijnlijjk een optie zijn. Maar daarmee slijp je vrijwel zeker ook een stukje grendel mee weg was mijn inschatting...

Ik deed het met een 4mm staalboortje. Dat viel ook niet helemaal mee omdat de kabel om het boortje wilde wikkelen.
Maar zo lukte het wel, door het doorstekende stuk binnenkabel streng (maar rechtvaardig) naar éen kant op te trekken met m'n andere hand.

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik ook daarmee wat staal uit het centrum van het slotje mee boorde...

Iemand nog andere manieren :) ?

5 opmerkingen:

  1. Hallo Mick,

    Mijn roets heeft een hendel van aluminium. Daar steek je, zonder gedoe, de kabel zo door. Die hendel zit met een inbusboutje aan het stuur vast. Dat 1e probleem ken ik dus helemaal niet.

    Wat betreft de kabel uiteinde bij de grendel... die kun je afknippen. Daarna kun het stompje met zo'n schuurrolletje op de dremel zo inkorten. Derk zelf doet het met een electrische vijl.

    Blijkbaar hoef je niet heel voorzichtig te zijn met het uiteinde van de grendel. De laaste keer dat mijn roets voor onderhoud in Zeeland was heeft hij zelfs een stuk van het uiteinde van de grendel afgeslepen. Dat doet toch niets, maar zo kan ik nu wel nog makkelijker schakelen.

    Groet,

    Maas

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Maarten,

    Derk weet ook iedere keer weer verbeteringen aan te brengen! Ik denk dat mijn 222 nog in 'n vrij vroeg produktiestadium is gemaakt. Ook de snekblokker veranderde hij bijvoorbeeld nogal wat hierna ten goede.
    In principe moet het ook mogelijk zijn de stelbus bij 't stuur helemaal -in te draaien, de kabel af te knippen 't boutje in de grendel iets te lossen, de stelbus wat -uit en dan definitief vast...
    Bedankt voor je reaktie!
    mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad, en er worden nog steeds verbeteringen doorgevoerd. Vorig jaar een nieuwe voetenslee met robuust geïntegreerd grendelhuis. Geen brakke lassen die kapot kunnen.

    Op het EK laatst heb ik weer wat leuke dingen gezien en gehoord. Bijvoorbeeld een makkelijkere methode om je kabel te draaien/wisselen. Je achterwiel hoeft er niet meer uit en je hoeft geen kabel meer door gaatjes of nauwe gleufjes te steken... Die uitvinding wordt echter bijna weer teniet gedaan door een nieuw type dyneema kabel. Theo H schijnt daar al 3500 km mee gereden te hebben. Kun je ineens makkelijk wisselen, hoeft het bijna niet meer.

    De roets lijkt een wonderlijk fragiel apparaat. In werkelijkheid is het echter een zeer betrouwbaar vervoermiddel Ik rijdt iedere dag, door weer en wind, zo'n 12000 km per jaar. Hij doet het gewoon altijd.

    Maas

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Maas,
    hoe gaat dat, op de nieuwe manier de kabel te draaien/verwisselen? Ik kom nooit op het EK, dus dat soort zaken hoor ik niet uit de 1e hand...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Wijnandt,

    Het was nog een experimentele opstelling op de roets van Derk. De revolverring en de snek waren voorzien van een radiaal sleufje. Hierdoor kon de kabel er vanaf de zijkant ingeschoven worden. Het zag er heel simpel en logisch uit.

    Soms wel jammer dat dit soort (soms kleine) ontwikkelingen aan de roets moeilijk te volgen zijn. Buitenstaanders hebben op deze manier vaak ook geen idee hoe goed doordacht een roets eigenlijk is.

    BeantwoordenVerwijderen