vrijdag 9 september 2011

Laser-licht op de ligfiets?

In de tijd dat mijn FAW werd gemaakt werden daar standaard halogeenpeertjes in de neus gedraaid. De richtingaanwijzers waren zelfs nog gloeidraadbuisjes, aangestuurd door een clignoteur (met bi-metaal!).
Omdat dit een behoorlijke (6V) accu vereiste is men veelal overgegaan op LED-verlichting (de Light Emitting Diode) en electronische knipperlichtschakelingen.
Als ik het laatste wetenschapsnieuws mag geloven gaat ook dat station gepasseerd worden.
Het probleem met witte LEDs is dat ze alleen reflecterende materialen werkelijk doen oplichten, een kuil in de weg voor je bijvoorbeeld valt daar niet onder...
Dat verlies aan spectrum wordt meestal geprobeerd op te vangen door de intensiteit te vergroten .
Alleen wordt dat door tegenliggers niet altijd gewaardeerd. En gaan ook LEDs met een groter vermogen warm worden en dus meer stroom verbruiken.

Ook heb ik wel eens iets gelezen over het 'bijmengen' van andere kleuren LED-licht.
Maar omdat ik zelf in de randstad alleen maar een lichtje gebruik om zélf gezien te worden...

Auto's gebruiken de LED's als rem- richting- en stadsverlichting maar bleven de
halogeenkoplamp toch meestal als grootlicht gebruiken, en niet voor niets denk ik...

Via Noorderlicht Wetenschap heb ik echter licht, eh lucht gekregen van een nieuwe, nóg krachtiger en ook nog weer zuiniger lichtbron: De laserkoplamp.

Uit het land van de Milan en de Evo-K, u misschien wel bekend, Duitsland. Wer meldet sich an? Autoproducent BMW met de i8 Concept met laserkoplampen.

Niet zozeer om als de 'snelwegschutter 'autoruiten aan diggelen te schieten maar als beter alternatief voor alle eerdere vormen van verlichting volgens BMW.

Ook de vormgeving (het oppervlak van de lampen) zou met deze techniek grondig kunnen veranderen. De grootte van de laserdiodes zal namelijk slechts een honderdste van de grootte van een (1mm) LED meten , 10 microns.
Dus kan daar op termijn de ligfiets/velomobiel waarschijnlijk ook van profiteren!

Het laserlicht wordt ongevaarlijk gemaakt door het eerst om te zetten in de zender via fluorescerend fosfor materiaal in puur wit licht. Dat geschikt is voor het belichten van het wegverkeer.
Ook zou dit pure witte licht minder verblinden en dus minder agressie opwekken bij andere weggebruikers.
De lichtstraal zal veel beter gericht kunnen worden en per Watt energie ipv 100 Lumen (LED) 170 Lumen lichtopbrengst sorteren!

Hoewel daar voor de ligfiets of velomobiel koplampen van gemaakt kunnen worden die met gemak in een achteruitkijkspiegel weggestopt zouden kunnen worden bijvoorbeeld, is dit niet wat BMW gaat doen.

Zij willen het implementeren in een grotere vrij conventionele behuizing om meerdere hoeken
op te kunnen stralen.
Het eerste voertuig van BMW met de nieuwe laserlichten komt in 2013 uit.

Waar ik zelf geen centjes voor heb trouwens...

En er zijn mooier dingen:




4 opmerkingen:

  1. wel een vette kar , trouwens.
    Maar ook ik geef mijn centjes daar niet aan uit , of ik ze nu wel of niet heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ach, of zo'n (mogelijke) veredelde zaklantaarn nu wél of niet ooit binnen m'n bereik zal komen, interessant vind ik die ontwikkelingen wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beteffende de bewuste BMW heb ik nog geen beslissing genomen. Het zou in 2013 dus net zo goed een nieuwe Strada kunnen worden. Voorlopig doen we het dus op de fiets met LEDs; ik geniet nog elke ochtend van de enorme bak licht voor mijn strada uit waarmee ik elke tegemoedkomende fietser, brommer of auro mee irriteer wanneer ik vergeet te dimmen.
    (http://velotejo.blogspot.com/2011/02/cookie-strada-monster-lights.html)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als ik de nauwkeurigheid en afstand zie waarmee je een laserpointer kan richten, gevoed door slechts een knoopcelletje, maakt me dat toch wel nieuwsgierig naar de eigenschappen van die koplampen Theo...
    Maar maak je geen zorgen, niet alleen díe koplampen!

    BeantwoordenVerwijderen