dinsdag 29 augustus 2023

parallel-as voor de handbike

Als we Jerommeke Jetze Plat in de video mogen geloven is Wolturnus wel HET merk onder de handbikes...Maar daar denk ik inmiddels het mijne van. Vanwege de prijsstelling van mijn exemplaar dacht ik eigenlijk dat dat wel iets met de opkomst van elektrisch ondersteunde toestellen te maken zou hebben. Of een incourante bandenmaat...

Blijkt dat het camber van de wielen een sterk uitspoor verborgen hield over het horizontale! Dat was dus de reden dat ik me zo gedeshydrateerd voelde na afloop van iedere rit! Hoewel de impakt op mijn armen, schouders, rug en buik juist zo positief is.

Nu kun je zeggen ''wat maakt het uit je rijdt toch geen wedstrijden?'' maar dat is mijn eer te na. Maat 650 banden zijn bovendien schaars te vinden en die wil je als (lig)fietser niet nodeloos verslijten. Bovendien vind ik de scheve wielstand (het camber) op zichzelf ook al heel onhandig. Als ik de fiets door het huis wil manoeuvreren, verticaal op de achterwielen, blokkeren die het verplaatsen dan!

Ik heb gekozen voor een wielophanging die de fiets veel lager maakt waardoor ik dus helemaal geen camber meer nodig heb. Enig laswerk was daarvoor noodzakelijk en het gebruik van kleinere achterwielen. Waarop echter mooi een stel 406 Urban Contact kunnen die ik al als reserve banden voor de DF klaar had staan.

De montage was niet echt moeilijk met uitlaatklemmen en m8 verlengmoeren. De zit is onveranderd provisorisch gebleven op de voormalige rugleuning zoals te zien. Maar geeft ook minder last in de knieën nu de gehele fiets wat meer achterover gekanteld is.

Vangt dus wat meer wind ook dat misschien heiligschennis van een ligfietser genoemd kan worden. Maar bespaart me nekkramp bij het naar voren kijken en komt de verkeersveiligheid daarmee ook ten goede (-;  !   

Het weglaten van het camber kan ik straffeloos doen omdat het zwaartepunt  ver omlaag gekomen is.            

Grootste voordeel van de 20'' achterwielen (zoals die ook bijvoorbeeld aan een 'Quicky' zitten) is misschien nog wel dat ik in tegenstelling tot de voorgaande verticale opstelling nu de DF op werkdagen langs de handbike naar buiten kan rijden!         

        


                         

5 opmerkingen:

  1. Dat is weer mooi opgelost Mick! Mooie wieltjes ook trouwens, dat radiaal gespaakte zie ik wel graag, ziet er strak en netjes uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Adri, leuk dat je weer 'ns reageert (-: Je bent n.r. 4 die dit s.w.s. leest volgens de teller...In werkelijkheid heb ik de hoeken van het alu T-profiel nu wel netjes gerond inmiddels hoor,,,,
      Die wieltjes komen nog uit Baskenland en waren ooit deel van een dubbelzijdige voorvork aan de roets (maar dat kostte me op die plaats toch te veel snelheid). De assen zijn wel griezelig krap bemeten M10! Maar dat gaf me wel de mogelijkheid metrische bouten (en dus moeren) te gebruiken. Met Loctite blijft dat goed vast zitten!

      Verwijderen
  2. Mick, dat lijkt een logische oplossing. Ik heb nog wel vraagje; Hoe zit jij eigenlijk op op dat ding ? Op je knieën of met met je kont op de rugleuning ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Piet! Ja dat zou ik ook graag in een filmpje laten zien maar er is eigenlijk geen lenshoek voor de vinden die niet alles sterk gaat vervormen bij het filmen. Maar met m'n derrière op de leuning en de knieën op het kleedje. Daardoor gebruik je ook je buik- en rug-spieren!

      Verwijderen
    2. Het is dus geen fiets voor als je niet (erg) van sporten houdt zoals ik en nog wat van die gasten (-; !

      Verwijderen