zaterdag 17 juni 2023

Wolturnus 'upper body bike'

 Het zal de leeftijd zijn maar ik heb chronisch terugkerende schouderproblemen gekregen na gebruik van de roeifiets. En dat was juist altijd zo'n morele want fysieke stimulans voor me terwijl ik recent zelfs het roetstreffen bij Den Haag  heb moeten annuleren...

Ik kan me namelijk geen blessures meer veroorloven, doorwerken in blessure-tijd is over voor mij in Aalsmeer. En zoiets komt mijn humeur niet ten goede!

Dit keer werd ik dan ook oprecht enthousiast bij de presentatie van Wims laatste aanwinst. De z.g.n. kneesit bike.

Nu had ik die voortstuwing en het fysieke effect ervan al wel eens eerder bewonderd bij de Paralympics. Maar had nog steeds het dogma dat een lineaire aandrijving superieur was. Na de uiteindelijke klachten (ik doe de fiets nog niet weg) denk ik daar toch wat genuanceerder over!

Een andere reden voor mijn scepsis over de 'koffiemolen'-aandrijving was mijn tijdelijke ervaring van zo iets met een aankoppel-handaandrijving aan de rolstoel. Waar ik enige tijd aan gekluisterd was. Hooguit een noodoplossing!

Maar met die opgesloten fietspositie en korte cranks is dat fysiek gesproken dan ook niet een echte hoewel hoogvlieger...

Ik dacht eigenlijk dat de roets voor mij de vervanging zou blijven van de 'Vliegende Hollander' uit mijn kindertijd. 

Maar het gebruik van de rug- en buikspieren kunnen juist ook op mijn voor een spotprijs in Z-O op de kop getikte Wolturnus aangesproken worden...En hoe!

Dat hij maar 1/3 van de prijs van mijn 2dehands Thys 222 kostte maakt het dan alleszins goed dat er nog geen stoeltje op staat (om mijn onderbenen niet af te knellen). Hij was namelijk van iemand die die (niet meer) heeft.

Wat trouwens de meest aerodynamische resultaten oplevert. Maar ik denk dat ook dat -daar gaan we weer- op het werk weer tot bezwaren der leiding gaat leiden ;-)

Vooral bij Erik, beter nog dan op de site van Wolturnus zelf kan ik zien hoe zo'n stoeltje op mijn aluminium frame er ongeveer uit zou moeten zien. Want op dit moment heb ik alleen nog maar zonder al te veel kramp kunnen rijden door tijdelijk tussen mijn benen onder het zitvlak de broodsnijmachine uit de keuken te gebruiken. ..

Het is opmerkelijk dat ik door het oppompen van de smalle maar snelle Continental GP bandjes aan de aero/carbonwielen al de Amsterdamse- en Schellingwoudebrug bestormd heb. Burgers inhalend.





13 opmerkingen:

  1. Mick, dit is geen kneeseat/Kneesit. Deze heeft geen beensteunen. Op deze handbike moeten je benen eigenlijk langs het voorwiel naar voren steken. Misschien kun je ''m wel ombouwen naar een Kneesit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je bij de foto's van Erik kijkt, dan zie je dat bij de Kneesit de trapas lager zit. Ook zit er een kniekussen/-steun, zodat je niet naar voren schuift. Dat zou je zelf vast wel kunnen maken. Jouw rugleuning moet je voor een deel verwijderen, want daar moeten je voeten doorheen. Ook dat kun je vast wel zelf, maar de geometrie veranderen wordt een stuk lastiger zo niet onmogelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is een speciaal voor de vorige eigenaar (zonder onderbenen) gebouwde fiets waar i.d.d. het bracket iets lager op staat. Maar dat wist ik van te voren en is zoals ik verwacht had geen probleem. Ik lig gemiddeld wat meer voorover maar da's goed voor de stroomlijn zullen we maar zeggen.
      Wel moet ik er nog een (verstelbaar) stoeltje op maken. Mede vandaar de gunstige prijs vermoed ik.
      Voor mensen die onderuit willen liggen is hij niet geschikt omdat de voorvork (net als bij Erik, via de link boven midden in de foto te zien) aan beide zijden half ronde verstevigingsbuisjes heeft waar je je benen in dat geval zou willen hebben. Ik vermoed dat de verkopers van de fiets (de voogden van de gebruiker) zich dat gerealiseerd hebben bij hun prijssetting.
      Ook ik ben er erg blij mee, ik pak er zelfs mijn borstspieren mee merk ik!

      Verwijderen
  3. Wat ik bedoelde is dat bij een Kneesit het bracket een stuk lager zit. Je moet er namelijk met je bovenlichaam een beetje boven hangen tijdens het fietsen.

    Bij jouw Handbike zit het bracket juist wat hoger, omdat je achteroverliggend fietst.

    Ik begrijp nu dat je deze gewoon wilt gaan ombouwen.

    Je zette mij op het verkeerde been, omdat je refereerde aan mijn Kneesit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuke woordspeling over dat 'verkeerde been' Wim (-:
      Maar laten we geen scheve schaats rijden. Bij de officiële Wolturnus van Erik zit het balhoofd met 2 buizen boven het alu hoofdframe gelast. Bij mij zit het AAN het frame gelast, dus lager.
      Maar zoals ik al schreef sluit ook de breedte van de vork uit dat er liggend mee gereden kan worden door iemand met volledige benen. Komt bij dat er lange brede cranks op zitten dat de door ons begeerde volle bovenlichaamsaandrijving mogelijk maakt.
      En dat zijn wat mij betreft de belangrijkste ingrediënten! (-:

      Verwijderen
    2. Bij Erik zit de onderkant van het kettingblad ongeveer gelijk met de vooras. Bij jouw Handbike zit het er flink boven. Ik zie het toch echt iets anders dan jij.
      Ook loopt jouw zitje door tot onder het kettingblad. Dit is bij geen enkele kneesit zo.
      Als jij er echter verder content mee bent, dan is het prima.
      Veel plezier met ombouwen.

      Verwijderen
    3. Bedankt maar sinds wanneer is de hoogte van een (voor)as van een groot wiel gelijk aan dat van een kleiner? Mijn wielen zijn maar een 571 mm en daar ligt dan nog maar een 23 mm bandje om. Daarom oogt het fietsje ook zo lang, die van jou korter.

      Verwijderen
    4. Ik lees trouwens net dat dat moeilijk verkrijgbare banden zijn op die maat. Voor het voorwiel hoef ik me gelukkig geen zorgen te maken want de velg zit op 29 cm van de as. Zou ik dus eenvoudig kunnen vervangen door een 559 (26''). Maar de achterwielnaven kunnen een ander probleem worden...
      Vanwege het camber moet je wel dezelfde banddikte gebruiken (is niet te stellen zoals bij velomobielen). Anders toe- of uitspoor (-:

      Verwijderen
    5. Die van mij oogt korter, omdat het zitgedeelte ruim achter het bracket zit en veel korter is. Bij die van jou bevindt het liggedeelte zich voor een deel onder het bracket, omdat je daar met je billen hoort te liggen. Daaraan zie je ook het verschil tussen een kneesit en een lig-handbike. Ik heb geen idee waarom die van jou ook van die halfronde verstevigingsbuisjes heeft.
      Verder oogt het als een lig-handbike.

      Maar goed, als jij 'm kunt ombouwen en er tevreden mee bent dan is het uiteraard prima.

      Verwijderen
    6. Ik wel. Deze fiets is speciaal gemaakt voor een gehandicapte, namelijk degene die ik ontmoet heb (lees hierboven). Hij moet met zijn billen tegen het steuntje zijn gekomen terwijl zijn (boven)benen vlak voor de aanlas van het stuurdraaipunt eindigen. m.a.w. Het IS ook geen van beide fietsen waar jij aan refereert (-;
      Aangepaste fietsen worden natuurlijk ook 'custom' gebouwd!

      Verwijderen
  4. Hoe gaat het eigenlijk met deze Handbike Mick? De stoel/zitting al flink verbouwd? Fiets je er veel mee? Ik met die van mij veel te weinig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat stoeltje zit wel goed Wim maar ik heb een schouderblessure rechts waardoor de orthopeed het voorlopig afgeraden heeft. Helaas!

      Verwijderen