zaterdag 3 juni 2023

Rücklicht DF Velomobil

 Omdat ik me vooral met de mechanische wensen aan mijn DF heb beziggehouden (velgen, kettingloop, rolbumpertje en banden) heb ik de electronica gemakshalve intact proberen te houden. Zelfs het afgebroken knopje van de richtingaanwijzer prikt nog steeds in mijn vinger (-:

Zelfs toen het enige achterlLEDje van de dagverlichting er mee uitscheidde heb ik nog weken met continu ingeschakelde remverlichting rondgereden. Goed denkwerk van ICB die mogelijkheid!

Wel vreemd dat ik kennelijk al vanaf het begin dat ik de fiets bij ze kocht met dit helemaal in de staart gepropt rond gereden heb klaarblijkelijk. Samen ruim 300 gram ballast!

Samen ruim 300 gram ballast!


Via een Duits ligfietsforum kon ik enigszins zien en begrijpen dat het plaatje gelijmd zit met siliconenkit. Zij maakten gebruik van een scherpe folie of nylon gitaarsnaar om die lijm door te halen zonder de lak te beschadigen. Ik deed dat o.a. met een vliegerkoordje. 

Ga je toch met een mesje of iets aan de slag raad ik aan met schilderstape eerst om het plaatje heen het koetswerk te beplakken.



Ook bij de mijne bleek een pootje van de bovenste Light Emitting Diode afgebroken (de bovenste rode). Helaas is ondertussen vakhandelaar 'Radio Roter' verdwenen uit de binnenstad. Zit nu een kunstgallerij in.

Bij Hecke Electronica in Oud-zuid kon ik kiezen uit 2 maten die allebij ook nog eens rood gekleurd zijn en kocht de grootste (5mm). Die bleek zwakker op te lichten dan de rem-leds.

Je moet juist de KLEURLOZE 5 mms hebben! Schade anderhalve euro. Maar nu werkt het ten minste weer goed!

Dichtlijmen deed ik met Bison constructie lijm uit een tube van de Action. En daarmee plakte ik zelfs mijn imitatie gele wielplaat tegen de trommelremnaaf ZONDER verlijming tegen de (andere dan tubeless/holkamer, dus normale enkelvoudige) velg. 





Zodat ik voor het oppompen van de band de fiets niet op z'n kant hoef te werpen noch het wiel hoef af te nemen (zie)). Ik klap eenvoudig dit carbon/aramide-deksel van de velg weg als een paraplu. En heb met de constructielijm bevestiging aan enkel de naaf nu 155 km gereden.

Wie ook tegen de lamp lijken gelopen zijn de skelet-gasten. Waarvan ik de nederzetting met inmiddels duidelijk half weggebroken asbestplaat nu toch al geen goed hart meer toe draag.

Deze oud-punker kiest tegenwoordig eerder voor de politie namelijk dan voor millieu criminelen die omgekeerde Nederlandse vlaggen in het zicht hangen!

 

Naschrift: Vandaag 12 Juli is de eigengemaakte wielkop door een windvlaag toch losgekomen. En passant was zo vriendelijk hem aan mij terug te geven. Vermoedelijk is zou de wielkap als hij ook aan de velg verlijmd was wel blijven zitten met simpele / goedkope constructielijm. Door hem alleen aan de naaf te lijmen wordt hij daar niet sterk genoeg mee verbonden.

4 opmerkingen:

  1. Zo'n wielcover wil ik ook wel. Die doekjes vind ik absoluut stom.

    En inderdaad jammer dat de electronica winkel er niet meer is. Ik kocht er mijn ledjes en weerstandjes bij de eerste keer dat ik Quest 1 onder handen had genomen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb die wel op een afgedraaide naaf gelijmd van ICB. Op het filmpje tegen een (onbewerkte) Sachs/Sram naaf.

      Verwijderen
  2. Weer goed bezig Mick! Tja verlichting, daar heb ik ook wel eens aan moeten werken, is tot nu toe allemaal gelukt gelukkig....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor de meeste rijders wel haalbaar denk ik. Solderen, op de polarisatie denken en 1,8 volt is hier kennelijk al voldoende voor!

      Verwijderen