zondag 23 april 2023

Brevet Nederlands

 Mijn DF was al bij aankoop iets anders dan de meeste. Vanwege het benodigde grotere schakelbereik. Dat heb ik bereikt door een pignon met grotere kransen te kiezen. Maar dus ook grotere tussenstappen Vanwege de steilte van de trekkerhellingen op mijn werk in Aalsmeer.

Dat leidt jammer genoeg nog wel eens tot problemen met de kettingspanning omdat je in de DF geen achterbubbel in het koetswerk hebt. Om een grote derailleurkooi  onder te brengen. Soms kan ik dat oplossen door een stuk ketting omhoog te trekken zodat ik weer doortrappen kan... 

Maar irritanter is het nog als het retourdeel van de ketting af komt van de grote kettingrol voor (op de foto niet benoemd). Waarvan die laatste origineel juist het aandrijfdeel van de ketting geleidde...Maar dit is Eigenfiets.nl!

Peter de Rond loste dat op met een rolletje voor waarvan hij openhartig ook het nadeel vermeldt. Door de persoonlijk gewijzigde kettingloop is het voor mij makkelijker om een spanner te maken zoals medewerker Frank van InterCityBike me destijds al suggereerde. Een ''extra kettingspanner bij het trapstel!'' Bovendien heeft dat niet het door Peter genoemde nadeel. Integendeel zelfs (-;

Iets soorgelijks heb ik trouwens destijds ook in de nauwe krochten van de Limit weten te fröbelen. Met de afneembare bovenkap van de DF is dat dus een peulenschil!

 Ik fabriceerde het een beetje zoals de huid van de Velotilt en Different maar dan uit prefab plaat dat ik bij een container vond. En nee, daar geneer ik me niet voor...  


Span-arm:



A: Aandrijfdeel ketting

R:Retourdeel ketting

S:Spanrol ketting



Het resultaat is een verbluffend stille transmissie ongeacht in welke versnelling ik schakel. 
Maar idem dito stilte als ik NIET trap. Tevredenheid alom dus (-: ! 


11 opmerkingen:

  1. Dit is ook een mooie oplossing, misschien wel beter, omdat spanner groter bereik heeft, werkt de spanner met een elastiek of veer?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar liefs 2 elastiekjes (zichtbaar) !

      Verwijderen
    2. Bij de oorspronkelijke DF kettingloop is dit lastiger te bereiken.

      Verwijderen
  2. Zo zit het ook in mijn Quattrovelo. Voorin een losse spanner. Maar achterin zit een aangepaste derailleur met 1 wieltje. Daar is het probleem ook te weinig ruimte.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grappig, dat lijkt zelfs terug te voeren op de Mango. Toch vind ik de VM.nl kettingloop superieur (is mijn voorbeeld).

      Verwijderen
  3. Prima opgelost Mick! Eigenfiets.nl waardig! Elastieken als veer gebruikt , die moeten nog wel eens vervangen worden waarschijnlijk, maar nu het naar tevredenheid werkt kan je natuurlijk altijd een veertje vinden om er tussen te bouwen, als je dat wil uiteraard. Lijkt een beetje op de spanner van de QV, die heeft achter geen plaats voor een spanner, daarom hebben ze die ook voorin geplaatst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies wat Marco schrijft. Mochten de elastiekjes breken is dat geen ramp. Het contact met de ketting vervalt dan en de situatie wordt dan tijdelijk wat 'ie was. Geen accuut probleem lijkt me.

      Verwijderen
  4. Reacties
    1. De aller aller mooiste kettingloop zit natuurlijk in de Different (en Velotilt) Piet, en schakelmogelijkheden (achteruit pedalerend). Maar dat gaan we ongetwijfeld nog van je zien in de vorm van een afgebouwde velomobiel!

      Verwijderen
  5. Mooi opgelost Mick. Het probleem dat jij schetst heb ik zelf niet, maar dat komt waarschijnlijk omdat mijn trapstel ver weg zit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik de beschrijving van je racefiets verrichtingen lees krijg ik anders de indruk dat je een gunstige kettingloop toch ook wel waarderen kunt! Het verschil bij het klimmen zit 'm echt niet alleen in het gewicht.

      Verwijderen