woensdag 18 januari 2023

DIY-movies

 Blue-monday hebben we gelukkig weer gehad. Niet dat ik last had van somberheid maar de avond ervoor maakte ik een verkeerde keuze. Te laat (toch) nog wat fitness-oefeningen doen. 

Het resultaat was wat mijn rationele kant al voorspelde, Een hoge hartslag waardoor ik niet meer slapen kon. Melatonine slikken en donkerte helpen daar dan al niet meer tegen als je om 3:30 u. op moet. En paracetamol ook niet echt want om dat genoemde uur stond ik nog te draaien op mijn benen Afbellen naar Aalsmeer leek me de verstandigste oplossing...

Zo, dat was het bloggen zoals bloggen waarschijnlijk bedoeld is, dan nu weer Eigenfiets.nl (-:

Het zou natuurlijk flauw zijn het resultaat niet door te geven van het vorige keer geplaatste 'radiatorblokje'. Welnu ik heb daar daarna geen aflopende ketting op links meer mee gekregen. 

Toch was niet alles rozengeur en maneschijn want...het probleem manifesteerde zich nu weer op rechts )-:

Daarvoor moest het voorluik open want de ketting bleef hangen tussen mijn zelfgebouwde plexiglas / aluminium kettingrand en het grote blad (uit begin 2019).

Maar dat heb ik opgelost door te leren van een Do-It-Yourself video'tje gezien op Youtube.

Daar kun je ook bijvoorbeeld een aantal methodes zien hoe garen door het oog van een naald te krijgen. Met zoiets alledaags als een tandenborstel bijvoorbeeld (-:

Even ter herinnering, ik maakte de kettingrand van een stofkap van een defecte pickup. Versterkt met een bijna-cirkel van aluminium. Op zijn beurt weer afkomstig uit een versleten tandblad. Dit heet 'circulair knutselen'.

Die is door het klemkomen van de ketting een aantal keer gelukkig niet gebroken (+). Ook zijn de (langere) kettingbladboutjes die ik gebruikte er niet uitgekomen (!)

Kennelijk was er tussen het acrylaat en kettingblad ondanks het alu toch nog te veel flex. Met name door het vasttrekken van de afgelopen ketting tussen plaat en crank was het tot uitstappen moeten gekomen!


Omdat die plaats door de niet voltooide cirkelvorm van het aluminium nu net ook het minst ondersteund was bedacht ik me een eenvoudige maar gemiste ondersteuningsmogelijkheid. Een verbinding tussen de transparante plaat en de zwarte crank. Precies op de plek waar die het beste de steun gebruiken kan als die een 'veeg uit de pan' krijgt (-:





Nu zijn er wel diverse methodes te bedenken die alle bruikbaar zijn. Twee componenten epoxy bijvoorbeeld, maar dan voel ik me zo'n oude gifmenger...

Een slangenklem als opvulling want lekker demontabel. Maar wel scherp voor schoenen of broekspijpen misschien (en wat 'metalig'...).

Ik weet niet eens meer welk filmpje precies het was dat het me opviel dat de hechting van smeltlijm aan (thermoplastische) kunststof misschien toch wel iets beter is dan de minder positieve indruk die IK van werken met een lijmpistool had.
En het rondom aanbrengen van gesmolten stift met zo'n pistooltje lijkt i.d.d. de truc te doen. Hoewel de hechting aan de crank ongeveer nul is denk ik nog steeds zelf. 

Maar als opvulmateriaal geschikt kennelijk! Het opschakelen naar het grote blad lijkt weer probleemloos te verlopen nu.

Natuurlijk zou ik zo'n operatie nog sneller kunnen uitvoeren met het nieuwe magnetisch sluitende serviceluik van de Tuna van ICB. 

Maar dan heb ik niets meer te bloggen want gaat iedereen ongevraagd ZELF kijken hoe ik dit varkentje weer gewassen heb (-: !



2 opmerkingen:

  1. Weer een goede oplossing voor handen Mick!
    Tja, die Tuna......Mooie fiets, en goed door gedacht aangaande toegankelijkheid om onderhoud te plegen..........Heb ooit eens een stuurstang bij de Strada vervangen, ging goed gelukkig, maar zoiets is bij een Tuna in een wip klaar..........Ook de oplossing voor de neuskap en de wielkasten spreken me wel aan, en er kunnen zelfs winterbanden met spikes onder! Want inderdaad, die zijn gewoon te koop in 16", voor de Brompton rijders die de winter door willen worstelen.............Moet er nog eens over denken.........

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zitten originele vondsten in en dat vind ik op zich al positief!
      Maar ik denk natuurlijk ook na over wat e.e.a. voor mij de consequenties zouden zijn. Zo rij ik na het werk met veel mensen graag langs de rustgevende Amstel... geplaveid met klinkers. Hmmm.
      Maar ook het achteruit manoeuvreren vind ik in de DF al een hele toer. Als ik dan straks ook nog eens niet meer bij de voorwielen kan...
      Overigens leer ik toch best veel van het Internet, ondanks de reclames!

      Verwijderen