woensdag 5 oktober 2022

Toffe proefrit met Different

 'Mijn' CycleVision verliep behoorllijk anders dan dat van de deelnemers. Maar tot het 'publiek' behoorde ik eigenlijk ook niet.

Dat zat zo. Ik kon op de zondag een proefrit maken in het prototype van de Different van Piet Kunis en Jan Reus.  

Die proefrit vond ik erg geslaagd, nadat ik de bediening van het speciale schakelsysteem onder de knie had ten minste. Daarmee kun je zelfs vanuit stilstand terugschakelen, achteruit pedalerend. Het komt nog uit het project van de Velotilt.

De  besturing is gebaseerd op de Velayo (achterwielbesturing) waarvan er even later ook een de parkeerplaats op reed! Die kun je alleen beter zien als een overdekte trike -zonder achterwielkast- zoals de Vectors maar ziet er ook wel fraai uit.

De besturing van de Different is op een slimme manier verbeterd door een kleine stuuruitslag heel rustig uit te voeren, voor bij hoge snelheden, grote veel sneller uit te voeren. Voor bij snelheden waarbij de midpunt vliedende kracht nog niet zo'n rol speelt.

Dat werkt prima kon ik constateren tot mijn plezier!

 Ook was ik zelf met de Jan Eggens trike gekomen waarop ik het prototype van het rolbumpertje voor de DF gemonteerd had bij me. Met achterop mijn fietskarretje zelfs een oprijplaat die ik tegen een stoep aan legde bij wijze van 'verkeersdrempel'.

Mede echter omdat ik door die bijkomende belading druk was die ochtend vergat ik een fotoprint mee te nemen van hoe dat er onder mijn DF uitziet. Daardoor is die hele demonstratie eigenlijk helemaal niet doorgegaan (-: !



Opvallend vond ik wel dat precies die ochtend Daniel Fennn onderuit zou gaan met 1 van zijn velomobielen door een klapband achter. Die was hij op de parkeerplaats aan het herstellen.

De Different lost dat op door gebruik van een Foss binnenband (uit China). En dat werkt ook erg goed weet ik uit eigen ervaring. 




Al voor het bestaan van die binnenband was het Harry Lieben die een soortgelijk hulpwieltje als ik aan de voorkant van de trike had zitten ACHTER zijn achterband heeft gemaakt om wegcontact te behouden na een klapband. En die was OOK aanwezig met zijn aangepaste Milan (-: !


Overigens rijd ik al 4000 kilometer rond met het drempelwieltje onder/in de DF. En is het niet meer tot beschadiging van het carbon gekomen. Terwijl alle klometers practies woon-werk waren (dus met de destructieve drempels er in)!

4 opmerkingen:

  1. Mick, dank je wel voor je positieve commentaar. Wij zijn blij dat het publiek nu ook heeft kunnen ervaren dat achterwielbesturing wel degelijk kan werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Piet heeft gelijk Mick, positief commentaar en zeker leerzaam voor ons die er niet bij konden zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ruim een week nodig gehad om voor een zekere verhaallijn te gaan i.p.v. een overmaat aan technische details (-:

      Verwijderen