dinsdag 8 februari 2022

Resurrection


 

Op zich is het vereenvoudigen van de kettingloop niets nieuws voor mij. Dat deed ik al met mijn eerste velomobiel, de aluminium FAW. Ik boorde daarvoor een doorvoer door het achterschotje en liet de ketting over- in plaats van door het dubbelwandige vloertje lopen. Het geleidewiel bevestigde ik zelfs aan het stoeltje vast om geleidingsgeluiden te dempen (-:

Maar een DF is natuurlijk geen FAW dus ik wil liever geen gaten boren in de composiet DF-bodem. Dat deed ik dan ook door verlijming met de Zwaluw methode van Toolstation.

Een zeskantige m8 koppelmoer sleep ik haaks in met de slijper voor maximaal hechtingsoppervlak. Eigenlijk met het idee om er daarna nog koolstofweefsel overheen te lamineren.

Leuk leek het me om dan gelijk een eenzijdige ophanging te kiezen voor de 7cm (getande) rol. Maar daar blijkt de bodem van de fiets tussen de goot en de zijkant/wielkast echt niet van gediend bij een kleine trekproef. De hechting is sterker dan dit deel van de bodem zelfs zonder een centimeter carbon er bij!

Nu zou ik in principe de bodem plaatselijk  natuurlijk kunnen versterken van binnen uit. Maar dat alleen maar voor eenzijdige ophanging? Maakt gelijk zo'n lelijke lappendeken en een zwaardere DF.

De hechting met alleen de epoxyplamuur lijkt dus al genoeg en dat maakt ook een dubbelzijdige asbevestiging een stuk eenvoudiger naar gewoon de overzijde van de goot.

Daar zou ik evenwel nog even mee wachten omdat plaatsbepaling met een stuk ketting met een elastiek er aan (zoals op de foto in mijn vorige bericht) een veel beter indruk geeft van de meest gewenste plaats voor de kettingloop. Zo hoog mogelijk onder de rand van het stoeltje door. Omdat de ketting eerder naar beneden veert dan omhoog als je de druk van de pedalen laat vieren.

Bovendien is de bovenkant vanaf het grote kettingblad af te schermen met een profiel. En de onderkant vanaf het kleine. De fraaie stuurinrichtingsplaat wil ik echt proberen niet te raken. Want die is niet alleen mooi om te zien maar draagt ongetwijfeld ook veel bij aan de rompintegriteit!


Alleen voor een hogere kettingloop moest nu wel de al gelijmde zeskantmoer er af. 

Dat deed ik in de buitenlucht met bovenstaande back to the future achtige kit. Het betreft een koolstof neus/mond filter, duikbril van Decathlon en een antieke 200 Watt dakgootsoldeerbout (waar ik eerst een modernere stekker aan moest zetten met randaarde).

  

4 opmerkingen:

  1. Gaten boren in een velomobiel bodem is anders geen enkel probleem Mick! Die QV van mij lijkt wel een gatenkaas.......;-)) Naast de nodige "zweetdrains" heb ik ook gaatjes voor het vastmaken van de bekabeling van de ondersteuning geboord, en de batterij ligt ook op de bodem vastgebout, daarvoor zijn er ook 4 grote 10 mm gaten geprikt. Gaat al ruim 2,5 jaar goed........(afkloppen....)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, Adri gelijk in. Gaten boren is geen probleem en op het uiterlijk a.d. onderkant is toch al het e.e.a. aan te merken. Maar ik wil de technieken die ik al kende graag uitbreiden. Net doen of ik met een spik-splinternieuwe fiets te maken heb ;-)
      Het belangrijkst van een velomobiel is de buitenkant, daar wil ik dus liefst alleen iets op inleveren als het wat oplevert (zoals schade a.d. onderkant door rijden ZONDER bokwieltje.
      Zo'n techniek ben ik kennelijk op het spoor en het heeft me de eerste gaten op de verkeerde plaats al bespaard...
      Geeft mij een goed gevoel!

      Verwijderen
    2. Ik zou graag in een wereld leven waarin iemand die voor een dubbeltje geboren lijkt te zijn toch nog voorin het theater van het leven terecht kan komen!

      Verwijderen
    3. Komt bij dat ik (ook) niet een moer aan kan draaien en tegelijkertijd aan de onderkant van de DF het boutje kan blokkeren van mee draaien!

      Verwijderen