donderdag 13 januari 2022

IN-the-city-bike!

''Das Ventil eines Schlauchs ist zum Schutz mit einem Stabilo-­Stift umhüllt. Da arbeitet jemand mit unkonventionellen Problemlösungen''

Wat is er nog mooier dan Daniël Fenns DF van InterCityBike? Een... Dat heb ik in de aanhef dus al vermeld (-:

Ik gebruikte geen balpen-omhulling (wat klein) maar een 17 cm doorsnee skatewielje. Om beter zichbaar te zijn in de videoclip heb ik die in de witte grondverf gezet.

En dan nóg moest ik bijlichten om juist het rollen van het massieve polymeerbandje zichbaar te maken. De Denver action cam viel daarom af voor dit doel.

Eigenlijk nog voor ik een smartphone had maakte ik wel korte video opnamen met fototoestellen. Maar die zijn te groot en zwaar om onder de fiets te hangen (op DF niveau i.e.g. ;-).

Het mocht toen nog niet te veel geld kosten destijds dus kocht -toen al voor weinig- een dashcam. Deze heeft z'n eigen infrarood lampjes en de accu is dezelfde (uitneembare!) als in de Nokia-GSMs gaan ('gingen' waarschijnlijk). En het spul doet het nog steeds!

Ik plakte deze met schilderstape even voor de wielkasten vast. 



Infrarood laat eigenlijk alleen een soort zwart/wit zien maar dat is in dit geval voldoende

Zonder de lampjes zou je door de lichtinval van voren alleen een zwart siluet zien. Van het hulpwieltje met z'n houder terwijl alles draait om het draaien uiteraard (-:



Het is niet zo dat ik nu verkeersheuvels als rodeo kan gaan bestormen. Hoe harder ik aan kom rijden hoe luider de impact (nog steeds) is. En ik weet natuurlijk ook niet precies waar de lat ligt waarbij structurele schade gaat optreden... 

Maar HOEF die wat mij betreft ook niet te weten want verkeersheuvels liggen er niet voor niets natuurlijk!

Ik beschouw mijn doel als bereikt omdat ik nu zonder capriolen (recht!) een zelfs hoge verkeersheuvel over kan. Zonder dat dit weer tot herstelwerkzaamheden aan de voetenbakken gaat leiden.  Ook houd ik het zwaartepunt zo laag mogelijk zo, gunstig voor de te behalen bochtensnelheid.

En passant voorkom ik hiermee ongelukken en of reputatieschade als gebruiker van ''Zo'n gevaarlijk ding'' bij de burgerij...




8 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Nou bescheiden blijven, Ik had er eigenlijk een nummer van Ian Dury and the Blockheads bij willen laten horen 'I am partial to your abracadabra'. Maar Youtube zou dan zeker problemen zijn gaan maken en het uploaden was al zo lastig vanaf een stokoud Mackbook...

      Verwijderen
  2. Mooi om te zien dat het werkt.
    (is trouwens wel een spannend filmpje geworden, raakt 'ie hem of raakt 'ie hem niet ?)
    Valt mij op dat bij wel raken er geen zichtbare vervorming optreedt, dat had ik eigenlijk wel verwacht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor mij kwam de werkelijke verrassing dat het werkt eigenlijk al door wat proefritjes met de JE-trike en een 'voorbindconstructie' (-:
      Voor mij zijn de negatieve reacties die ik kreeg van velomobielrijders precies de bevestiging van een opvatting die ik eigenlijk al lang heb. Dat het minstens zo conservatieve lui zijn als rechtopfietsers!
      Punk not dead!

      Verwijderen
  3. Proficiat Mick. Het is een mooie creatieve oplossing ..en het werkt. Ook mooi gefilmd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Piet!
      Het fietst ook veel zekerder nu ik weet dat zo'n drempel me geen kwaad meer kan doen! (-:

      Verwijderen
  4. Mooi Mick! Ik zie op je filmpje (als ik het goed zie tenminste) dat je heel vaak op de oprit van de drempel de grond raakt. Ik heb dat zelf eigenlijk alleen maar bij de afrit van de drempel. Ik ben wel een heel stuk zwaarder dan jij, mogelijk scheelt dat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt helemaal Reinier!
      Maar ik had niet veel zin meer om ongelovige Thomasies dat verder uit te proberen leggen.
      Dat ik in feite met het afhoudwieltje niet veel meer doe dan de balans wat beïnvloeden!

      Verwijderen