zaterdag 18 december 2021

Taaie rakkers die Foss!

Juist ook onder de Optima Cheetah rijdt een 451 band prettiger dan een 406. Terwijl de Schwalbe MOW Joe met zijn 37 mm toch nog breed genoeg is om niet tussen slecht geplaveide fietspadtegels te blijven hangen. 

Een razend snel en soepel vouwbandje deze Schwalbe en de noppen weten over  natte bladeren stabiel heen te rollen. Over de randen van rioolputten (zonder profiel) zijn ze daarentegen weer spekglad en genereren ze een soort woesh-geluid dat op elektrische ondersteuning lijkt (maar meestal gaat het nog sneller dan met dat).

Kortom da's even wennen maar een lekke band waar ik met deze band voor het eerst mee te maken kreeg vrijdag went nooit!

Ik maakte net als autobanden denk ik puur gebruik van de noppen als lekbescherming want die zit er verder niet in volgens mij. Maar wel die heerlijk soepele wangen!

Het leeglopen ging razendsnel na het nemen van een bocht maar ik voelde hem aankomen door het gebruik van een opgerekte 406 Foss binnenband: die klappen nooit!

Het was nog donker maar met mijn helmlamp zag ik (nog) niets in het loopvlak van de de Joe prikken dus voorwiel er uit en een reserve butylband er in. Helaas na 100 meter weer volkomen leeg, hoewel ik nog zuinig was geweest met de druk (het kleine Zéfal pompje doet er ook te lang over naar mijn zin).

Ik had nu mijn voorwielreseve volledig verbruikt en bekeek eerst de spaaknippels en daarna nogmaals het noppenprofiel. Iets uit het midden, vlak achter een nop was uit het zicht gebleven een flink stuk glas...  !



Ik stond op het Kazernepad op dat moment vlak naast het Museum-tramlijntje van Amstelveen. Gelukkig kon ik telefonisch met een chef afspreken dat ik terug naar Amsterdam zou lopen nu.

Ook daar zag ik als een een huis tegenop echter in die motregen. Dus ik bedacht me dat ik een 26'' achterbiba in de velg zou kunnen stoppen. En zo zelfs -tegen alle verwachting in- toch nog op het werk verschijnen (!).

Dat ging best redelijk eigenlijk voor even. Maar de band bobbelde nu wel natuurlijk, de druk hield ik dus wederom laag. Om de een of andere reden liep zo'n bobbel kennelijk ook nog tegen een remblokje dus de V-brake dan maar los.

Ineens een enorme knal en het butyl was het kennelijk zo zat geworden dat er een snake-bite was ontstaan!



Dus nu was ook nog een derde binnenband gescheurd en de MOW Joe gescheurd op de hieldraad!

Spijt dat ik niet gelijk de enige goede richting opgereden was bovendien. Terwijl ik daar n.b. toestemming voor gekregen had!

Long story short ik ben toch nog naar huis terug gefietst! Waar de butyl me namelijk in de steek liet deed  dezelfde methode met de (laatste) 26'' Foss band WEL de truc!

Bobbelend maar toch tevreden kwam ik heelhuids thuis.

Bovendien kon ik de ander Foss in de keuken gelijk plakken en weer gebruiken. Er zat een sneetje in van bijna een centimeter. Toch wel makkelijk voor in de toekomst wat van die 'stickertjes' bij me te steken! 

 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten