vrijdag 1 januari 2021

Staal soms lichter dan aluminium!

 Ik ben een grote fan van brede banden, ook juist met een 2-wieler. Dat mag wat minder gestroomlijnd zijn maar het rijdt zoveel veiliger (ik heb een heupprothese) en comfortabeler. Dat laatste is ook handiger dan een telescopische veervork ivm de kettingloop.

En fin zo ben ik bijkans al weer a.h. bloggen :-)

En iedereen een prettig nieuwjaar wensen hoort daar ook nu eenmaal bij. 

Ik heb mijn DF verkregen mede door inruil van de Limit. Maar die is verre van origineel meer te noemen aan de binnenkant. Hierdoor waarschijnlijk kreeg ik van IntercityBike ook iets waar ik niet echt op zit te wachten. Voorwielen in mijn velomobiel met 'tubeless prepared' velgen.

Daar heb ik eerder letterlijk met een beitel een Kojak af moeten bikken! Waarna de band ook niet bruikbaar meer was. Het andere wiel een slag in gereden en toen een normale velg voor in de plaats gespannen. Was ik daar ten minste van af!

Maar eigenlijk wil ik ook gelijk wat bredere velgen gebruiken om als ik klaar ben met lamineren 40 mm banden te kunnen gaan gebruiken.

Gemerkt dat er kennelijk in de breedte erg zuinig wordt omgesprongen met aluminium door de fabrikanten. Ze maken dan wel de gecompliceerdere holkamervelgen (waarvoor je dan ook nog weer hogedruk-velglinten nodig hebt). Maar ben je daarmee nu beter af?

Die laatste (voor de DF) blijken dan inwendig maar 23 mm (van een 'Bobike' vrachtfiets) of  hooguit 24 mm te meten (een Ryde van een bakfiets)!

Waar is, zo vraag ik u af, de tijd gebleven dat er nog ruimhartig simpele (stalen) velgen  gemaakt werden met een mooie ronde vorm die probleemloos wel 27 mm inwendig maten?

IK heb er nog 2!

 

Goed, die gele moet je dan goed in de verf houden i.v.m. roest. Dus wat minder geschikt voor verlijming met wielkappen zoals bij de DF. Maar achter zo'n simpele velg blijft minder vuil (pekel) hangen dan die van Ginkgo (ICB) !

Komt bij dat je op een minder rigide velg gelijk ziet of de spaakspanning goed verdeeld is. Het kan je dus nog gebroken spaken schelen ook. En die zijn juist bij een opgelijmde wielkap tegen de velg niet allemaal meer te vervangen! Althans niet zonder risico voor de dure kap.

Maar wist u dat zo'n stalen velg (hoewel door z'n schuine zijde niet geschikt voor velgremmen) zelfs LICHTER is dan de er boven afgebeelde Ryde?! (zie foto)

Tel daarbij op dat de spaakgaten veel kleiner zijn dan dat van het zwarte alu bakfietsvelgje (dat bovendien peperduur is als je hem nieuw moet aanschaffen). 

Dus de spaken voor de stalen -gele- velg zijn gewone voorwielspaken die ook nog eens uiteraard veel lichter zijn dan achterwielspaken voor de Ryde.  En je hebt een combinatie die (bijvoorbeeld met een GoCycle) veel lichter is EN loopt straks als in het krappe / hoekige keurslijf van de 'moderne tijd'!

Vind ik opmerkelijk ja!
 


 

4 opmerkingen:

  1. Opmerkelijk inderdaad! Tja, die velgbreedte......Ik heb er geen problemen mee, op de QV velgen van 23 breed liggen ook gewoon Gocycle 50-406 banden, achter dan toch. Vooraan rijdt ik nog steeds met 40, en nu in de winter met de 42 brede spikes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. OK Adri, maar ik hoop zo lang mogelijk zonder trapondersteuning toe te kunnen. Dat is ook de reden bijvoorbeeld dat ik momenteel op zoek ben naar (waterdichte) neopreen wanten: Niet nog meer op te laden te hoeven hebben!

      Verwijderen
  2. Heerlijk dat dwarsdenken Mick! Jij ook een goed en gezond jaar gewenst! Overigens bijtel moet beitel zijn...

    Hartelijke groet, Wilco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Wilco, aangepast! Ja vooral momenteel kun je maar beter nog even gezond blijven...

      Verwijderen