Of ik vannacht nu iets van een knal gehoord heb of niet daar twijfel ik nog steeds aan. Vaker denk ik een hard geluid te horen vlak voordat ik wakker word, dat zijn de echo's van de tijd waarin we leven, uitstervende insecten en zo...
Eerst kwam ik donkerkleurige scherven tegen tot in de keukengootsteen toe. "Och jé, ze heeft weer eens iets gebroken" dacht ik nog, "gelukkig niets van mij dit keer..." Althans ik kon het niet thuisbrengen...
Gisteren ben ik met de Jan Eggens trike voor de laatste keer naar de ouderlijke woning in Purmerland gereden. Heb er de sleutels achtergelaten. De woning is -eindelijk- verkocht namelijk. En ik heb mijn rijwiel in goede staat in de hal achtergelaten.
Toen viel me de helemaal platte GoCycle op. En geen wonder, werkelijk een heel deel is uit het composiet van Alligt geslagen! Onherstelbaar vernield (terwijl de buitenband nog helemaal goed is).
"Zou ze misschien weer eens een driftbui gehad hebben?" vroeg ik me argwanend af "en ze is niet eens punkrocker!".
Maar dat laatste is helemaal uitgeloten want de band is aan de velgkant, vlak bij het ventiel, gescheurd. En niet zo'n beetje ook, dat moet een enorme knal gegeven hebben!
Waarschijnlijk heeft de hogere luchttemperatuur de binnenband doen knappen. En door de hardheid van het Alligt kunststof heeft dat tot deze enorme breuk geleid.
Goed dat me dat niet tijdens het rijden vanaf een brug is gebeurd (waar ik gisteren 4x overheen geweest ben!).
En dan te bedenken dat ik na het lezen van het laatste blogbericht van Wim Schermer eveneens zo'n band besteld heb. Maar ja die moet uit China komen dus dat wordt pas begin Maart...
Is er nog iets wat ter lering kan worden uitgelegd? Ja dat kan ik aan het enige nog intact zijnde wiel zien. Het zou waarschijnlijk beter zijn alle asymetrische holtes in de velg bij de 10 steruiteinden op te vullen. Ik ga dat doen met glasbubbel epoxyplamuur t.z.t.
Begonnen ben ik met een leenwiel van de DF er op te zetten. Die alu velg is een stuk smaller natuurlijk maar een 40 mm (vouw)Shredda rolt ook best goed.
Ook zou een stuk ducktape nog over de opvullingen bij wijze van velglint waarschijnlijk geen kwaad kunnen.
Pfffoe...
Ongelofelijk dat dit kan gebeuren
BeantwoordenVerwijderenMogelijk staat er daarom op de Alligt-site maximum druk 5 bar? Het kan best zijn dat Leo me aangeraden heeft een (soort) velglint te gebruiken, ik kan het me echt niet herinneren maar ik heb zo'n sterwiel al vaker laten 'invallen' ook onder de DF bijvoorbeeld (zonder lint).
VerwijderenBeen there, done that, got the T-shirt.
BeantwoordenVerwijderenBlij dat dit niet rijdende gebeurde, wie weet hoe het dan zou aflopen.
http://atrikecalledquest.blogspot.com/2016/10/wielkasten-schoonmaken-20-kaboom.html
Ja 'n atheïst met een engeltje op de schouder hé?
VerwijderenJa, daar hoef je niet veel meer aan te repareren......
BeantwoordenVerwijderenUiteraard, en gelukkig heb ik er nog een maar...
Verwijdereni.e.g. op de druk letten dus. De binnenband was een merkloze 'Made in Korea' trouwens (maar zeker geen 'extra dunne'...).