donderdag 24 september 2020

De Buddy Roller

 


 Op de foto een metamorfose. U weet misschien wel hoe een rups verandert in een vlinder? 


Mijn Optima Cheetah moest ook het voorwiel nog verliezen om op de bagagedrager van de Thys 222 plaats te kunnen vinden en vanuit Aalsmeer terug geroeid te worden naar mijn residentie in Amsterdam. Een waar staaltje Eigenfiets.nl. Al zegt M.Leemans het zelf!

Je wilt in deze tijd van natuuraantasting door de mens natuurlijk geen benzinemotor meer gebruiken voor zo'n bergingsklus. Als fietsen dan ook nog eens je hobby is bedenk je dat de te slepen fiets eigenlijk een dubbel achterwiel zou moeten hebben zodat je hem als een boodschappenwgentje aan je bagagedrager terug naar de oorsprrong zou kunnen slepen.

Dat laatste liever dan weer een of ander groot vehikel als een bakfiets in de openbare ruimte dat verder daarna ongebruikt weg staat te rotten en roesten...

Het alternatief om de afstand naar de andere fiets te overbruggen heet namelijk OV en bestaat (zelfs vanuit de Hoofdstad) uit een tram en twee bussen.

En zoals Had-je-me-maar van de Rapaille-partij ook zo veel mogelijk gemaakt met hergebruik van opgeslagen spullen. Zo heb ik nog twee 406 wieltjes hangen met indstrielagers van een al jaren niet meer gebruikte Noomad duo-voorvork.

Daar gaat een met snijraam van roest ontdane draadstang M10 door die in Oud-Zuid rond de schoorsteen op het dak zat en ooit mijn schotelantenne droeg (om Spanje te ontvangen). Zoals Jan-met-de-pet zal ik maar zeggen dus eigenlijk :-) 

Dat is ook de maat die nog net door de achterpadden van o.a. de Cheetah gaat.

Zo heb ik vandaag de bergingsklus zelfstandig uit kunnen voeren op een Corona-crisis bestendige wijze.

Wel moet ik bekennen dat de gekozen spoorbreedte van 55cm enige doorbuiging van de draadstang veroorzaakte maar dat mag de pret niet dukken in Huize Weltevree.


Voor een degelijker constructie als je over langere afstanden twee fietsen vervoeren wilt zou je natuurlijk een gekoppelde buizen- of vierhoekige profielenconstructie kunnen maken. 

En laat iemand anders de handen daarvoor nu maar weer eens laten wapperen!

 

3 opmerkingen:

  1. Vanwaar deze verplaatsing? Is de Cheetah stuk?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Wim, bedankt voor je reactie.
    Nee. Een heel verhaal, ik kom daar later op terug.
    Eerst even bellen naar de smederij voor wat alu. laswerk.
    Mvg. Mick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Afspraak gemaakt voor om 16;00 U.
      Ik had vorige week op deze dag op het werk last van duizelingen en vond het daarom slimmer van het 400 honderd kilo zware verdeeltrekkertje af te stappen.
      Ik ben toen door een collega naar huis gebracht en moest de Cheetah daarom achterlaten.
      De reden(en) voor de duizelingen komen niet erg boven water, wel dat ik oververmoeid was. Het zal de leeftijd wezen )-:
      Bloeddruk, hartslag en bloedwaarden echter prima. Geen suiker, zelfs de huisarts was nieuwsgierig hoe ik dat doe op m'n 58e (-:

      Verwijderen