Net als mijn vakantiedagen ben ik halverwege deze maand aardig door mijn voorraadje Kojaks 35 mm voorbanden heen geraakt. Wel heb ik uit mijn 'aluminiumtijd' nog wat erg goedkoop ingekochte HPV Vredestein buitenbanden liggen. Die met hun 50 mm (20 x 2") als officiële etikettering nooit in mijn nieuwe velomobiel zouden kunnen passen.. Dankzij hun bijzondere platte loopvlak blijkt er een na goed centreren van de vorkpoot toch vrij te lopen in mijn rechter wielkast!
Omdat ik noodgedwongen de laatste maanden van het jaar een vijfdaagse werkweek draaien moet en me geen oponthoud of andere teleurstellingen veroorloven kan besluit ik wel een reserve wiel mee te voeren met een Primo Comet er op als alternatief de eerstkomende werkochtend.
Het blijkt te lukken en de eerste verkeersheuvels zijn nu ook goed over te rijden, top!
Maar vanwege het feit dat links nog een 35 mm Kojak op ligt stuurt de fiets wat naar links wat ik niet zo prettig vind. En ook is de snelheid er nogal uit.
Wel goed voelen kan ik dat ik meer rubber onder me heb dus ik kan de verkeersheuvels nu recht over rijden.
Omdat ik na het anders afstellen van de remstang in de wielkast t.b.v. het centreren het uitlijnen opnieuw gedaan heb met mijn uitlijnlatten is slechte sporing nergens de oorzaak van.
Om de latten af te houden van de wielkappen maar echt tegen de band te laten drukken heb ik onder (op de foto rechts) op de latten aan weerskanten plintlatjes geschroefd.
Het langzaam rijden blijkt op het werk te lage bandenspanning te zijn. Die met de hand lastig te beoordelen is omdat de wangen van deze band bijna zo stug zijn als het loopvlak. Ik heb me daar in het verleden al vaker op verkeken.
Al tijdens het werk besluit ik het wiel uit te nemen om de band aan de koninklijke compressor van Flora Holland op zo'n zes bar te zetten. Mocht het wiel daardoor dan te groot geworden zijn voor de wielkast dan kan ik zonder veel tijdverlies het wiel met de Comet gebruiken.
Een interessante opstelling zo, zou de band nu nog steeds passen?Ja en nee. Rechtuit geen enkel probleem maar met de fiets aan de hand kan ik het stuur niet indraaien...
Als ik evenwel mijn voet op het stoeltje zet om hem aan te drijven als autoped (sommige mensen zullen dit 'haram!' vinden maar daar heb ik niets mee te maken) gaat het sturen weer goed.
Dus na het passeren van het paaltje neem ik plaats in de fiets en rijd met de voor een DF gebruikelijke snelheid heerlijk naar huis terug! Missie geslaagd.
Voor de echte snelle heren en dames kan ik er op wijzen dat de DF van Intercitybike nu ook geleverd wordt met een groter race-achterwiel er in, 584 mm voor bijvoorbeeld een Continental contact speed reflex (32 0f 42 mm) of zelfs een wiel van 622 mm! De wielkasten zijn daarvoor aangepast om u te dienen...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten