zaterdag 18 augustus 2018

9 keer LED en Lithium 18650 batterijhouder


Wat de mens met vliegreizen en het rijden in SUV's nog altijd niet kapot heeft weten te krijgen is de stand van de aarde ten opzichte van de zon! Daar zou ook meer verstand van zaken voor nodig zijn dan waarmee deze lieden zijn uitgerust.
Ik kon dat al waarnemen nog tijdens de laatste hittegolf omdat het 's ochtends om 5;15 uur al lang niet licht meer is. Bij nogal wat rechtopfietsers die ik 's ochtends  tegenkom lijkt dat muntje vaak nog niet erg te zijn gevallen! Hoewel fietsverlichting met een batterijtje in veel winkels of op de markt voor een habbekrats te koop is zie ik ze nog steeds volkomen onverlicht en in donkere kleding het fietspad onveilig maken... 
Ik roep dan nogal eens iets van:: "Mevrouw, uw licht doet het niet!". Het feit dat het meesstal heren betreft kan mij natuurlijk niet euvel worden geduid...Dat kon ik niet zien omdat hun verlichting het niet deed ;-) !
Toch laat mijn eigen aan de Radical fietstas bevestigde knippertje het ook nog wel eens afweten.
Dat komt omdat bij die dingen de stroom van het batterijvak middels plaatstalen strips placht te worden overgebracht naar het printplaatje. De stroomtoevoer mag echter geen moment worden onderbroken omdat de printplaat anders die toevoer naar de LED's (Light Emitting Diodes) helemaal afsnijdt.. De strips verliezen dat contact nogal eens.
Een ander punt is dat de oplaadbare batterijen die ik verkies te gebruiken niet (lang) hetzelfde voltage leveren als gewone batterijen waar de achterlichtjes voor gemaakt zijn.

Dat je daarom onvermijdbaar een duurdere verlichtingsoplossing over de post moet laten komen (desnoods uit China) bestrijd ik echter. Met wat creativiteit heb ik voor 2 en halve euro een 3,7 volt lithium-ion
batterijhouder gekocht bij Radio Rotor. Die bevindt zich nu in de tas en voedt uit een voormalige powerled-hoofdlamp afkomstige staafcel middels een snoertje naar buiten de tas een (gewoon goedkoop geweest) achterlampje met maar liefst 9 LED's!
Wie wat bewaart die heeft wat.
Het snoertje heb ik direkt aan het printplaatje gesoldeerd. Alle overbodig geworden veertjes en staalstripjes heb ik eruit getrokken.
Wel heb ik de cel met houder extra bescherming gegeven door hem in een brillenkoker te stoppen alvorens hem in de tas te deponeren.

Het aansturen van de LED's gebeurt nog steeds door het oorspronkelijke koolstof / sihiliconenrubber drukschakelaartje van de driver op de printplaat. Die bevindt zich achter op het lampje en zit daar goed n.m.m. waar hij niet per ongeluk geactiveerd kan worden. Waarom iets dat goed werkt veranderen?
Wel laat ik het veel licht producerende rode kanonnetje liever op de knipper stand staan omdat deze ene staaf wel wat meer voltage afgeeft dan de oorspronkelijke 2 AAA's ;-)
Maar dat risico durf ik dan weer WEL te nemen...  

7 opmerkingen:

  1. In tegenstelling tot geen verlichting, wat alleen niet mag als het donker is, mag knipperende verlichting nooit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Probeer een Amsterdammer maar eens wat te verbieden CV!
      Daarentegen verberg IK me niet achter een paar vage initialen...

      Verwijderen
  2. laad je die dan periodiek op? want een diep ontlaadbescherming zit er nu niet op. en dan mag je de 18620 in de vuilbak kieperen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb totaal wel 4 van deze staafcellen. Maar ook voor de powerled op mijn fietshelm gebruik ik er een.
      Per ongeluk is er wel eens een helemaal leeg gegaan. Deze heb ik gemerkt met een plakkertje maar kon ik daarna zonder problemen weer opladen. En presteert sindsdien niet slechter (ook niet beter jammer genoeg).

      Verwijderen
  3. De eerste woon-werk rit (op mijn verjaardag nog wel) is vandaag probleemloos verlopen. Keurig blijven knipperen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Knipperen mag inderdaad niet, ook niet in Noorwegen.......en ook Adri heeft daar al jaren lak aan! Knipperende verlichting achter laat je veel beter opvallen in het verkeer, zeker in het donker. Dus ook mijn mast heeft knipperende LED verlichting, die echter wel permanent kan branden als het moet, gewoon de knipperautomaat er van tussen trekken...

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn idee Adri!
      Het gaat niet om de regeltjes, het gaat om de uitwerking hiervan.
      Je mag bijvoorbeeld wel voor 28 euri een vliegtuigretourtje kopen, maar door de er door veroorzaakte hittegolf van vliegen is 30% van de oogst mislukt en verdwijnt elders land door overstromingen. Dus praat me niet van over wat "wel en niet mag"!

      Verwijderen