zaterdag 17 maart 2018

biba binnenste buiten- Halleluja!

Donderdag had ik ineens te maken met een lege voorband aan de roets. Van een afstand zag ik al dat de fiets merkwaardig scheef stond in de fietsenkooi. Met een Tryker 20" in de zogenaamde 'wielplooier' (bedankt voor de taalverrijking Jan!). Dat krijg je natuurlijk als deze minder door het luchtvolume opgevuld wordt...
Jammer deze pinchazo (sorry ik spreek ook nog wel eens met de Dominicaanse schoonmaakster) maar ja, que será será...
Eindelijk weer een paar ijsvrije weken en ik had me verheugd op deze terugtocht roetsend vanuit Aalsmeer.
Bijkomende desgracia was dan ook nog  dat mijn reserve biba eveneens bleek leeg te lopen door wat dan ook...
Caramba, dan helpt je kennis van het Spaans natuurlijk ook niet meer want haar emmers met water zijn zinloos daar in mijn gereedschapssetje geen plakkers zitten!
Noch leek me haar (gebruikelijke) advies alles aan de wil van haar goede heer over te laten behulpzaam te zijn als ongelovige (ja, nu wél in die betekenis André, om jou een plezier te doen :-).
Of toch?! Tel uw zegeningen en zie om met gejuich. Ik had namelijk wel een goede 559 biba bij me.
Maar die is uiteraard te lang dus hoe krijg ik die zonder bobbels in de Tryker?
Toch is dat bijzonder aardig gelukt al zeg ik het zelf. (video)



Daarvoor heb ik iets gedaan dat volgens mij ook al eens door een hulp van Wim Schermer is gedaan om een  te ruime latexband in een 406 buba te krijgen. Ten behoeve van een pendelproef waarschijnlijk.
Ik zie hen namelijk gevoeglijk in staat het dubbel geslagen deel niet in de asfaltgoot te laten belanden tijdens het meten van de pendeltijd.
De 'goddelijke inspiratie' zou kunnen blijken uit het idee om mijn kunststof bandenlichter te gebruiken als een soort schietspoel om de band binnenste buiten in elkaar te krijgen (video)


Dat werkte eigenlijk een beetje zoals je een veiligheidsspeld kunt gebruiken om een touw of elastiek door een zoom te rijgen. Om een wieldoekje te maken bijvoorbeeld.

Een goed idee moet je maar net te binnen schieten als je het nodig hebt. Ook intelligentie komt je niet aanwaaien: probeer maar eens chocola te maken van de argumenten der klimaat-ontkenners.

Ik noem mezelf dan ook geen "atheïst" maar "agnost"...




8 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Hoi Wim,
      Het is een acceptabele noodoplossing vind ik. Omdat de boel zo aardig rond blijft zoals je kunt zien.
      Voor de rolweerstand is het niet optimaal merkte ik wel op de terugweg. Ook is er een behoorlijke onbalans ontstaan zoals je in de eerste clip kunt zien. Ondertussen dus weer een gewone 20" band er in gestopt ;-)

      Verwijderen
  2. Inderdaad een zeer acceptable noodoplossing! Had ik zo niet 1-2-3 aan gedacht........
    Weer wat bijgeleerd, bedankt Mick!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Adri,
      Blij dat het hier niet zo vaak vriest als bij jou! Met de Marathon Supreme achter en de Tryker voor maak ik me niet eens zo gauw zorgen maar de kabel naar de ring voor bevriest vaak al heel snel waardoor ik niet meer schakelen kan met de roets.
      Jouw QuatroVeló heeft het dan wel weer makkelijker met 1 wielmaat :-)

      Verwijderen
  3. Dacht al, hoe krijg je dat ventiel aan de binnenkant maar het viel weer mee ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Spreekwoordelijke overdrijving André. Maar er bestaat ook niet echt een woord voor denk ik, "opstropen"? Pure magie dus! (-:

      Verwijderen
  4. Reacties
    1. Met alle relativeringen erbij...voelde ik me i.d.d. wel tevreden. Fietsers reed ik er nog uit, een racefietser moest ik wel laten passeren nu.

      Verwijderen