In plaats van de traditionele Primo Comets rijd ik daarom liever met een paar lichter rollende vouwbanden met een groot luchtvolume. Dat zorgt ook dat ik in een profijtelijker deel van de snek kan blijven met nog de mogelijkheid op te schakelen.
Ik ben zeker geen snelle sleutelaar maar tegendraads genoeg om dingen anders aan te pakken dan de meester het bedoeld heeft. Veel zaken kun je ook vanuit een ander perspectief bekijken. Zo is de Thys roets met zijn revolutionaire transmissiesysteem voor mij een enorme ogen-opener geweest. Maar hij is erg gebouwd op snelheid en minder op comfort. Hoewel het schakelen met het Revolversysteem ontegenzeggelijk superieur verloopt!
De omvang van dat soort banden staat het toe op niet meer druk te rijden dan 5 bar wat veel meer grip geeft, minder vaak bijpompen vraagt en gerieflijker is.
Na het bestellen van Shredda DRAADbanden als voorband die kennelijk veel zwaarder rollen dan de vouwuitvoeringen was ik weer heel tevreden met de Durano voor. De snelheid zat er nu ten minste weer in.
Toch moet ik die ogenschijnlijke tevredenheid relativeren.
Om de acceptabele rolweerstand te behouden moet ik hem regelmatig bijpersen. En je hebt over klinkers dan het gevoel dat je de kar bent die "rammelt over de keien" zoals in dat liedje Het Dorp van Wim Zonneveld.
Ook als ik juist ter ontspanning eens door het Florapark naar- of van huis rijd en over een natte tak dender neigt de Durano soms zijdelings weg te schuiven. Dat geeft me niet echt een veilig gevoel met de heupprothese rechts!
Daarom heb ik bij Velomobielonderdelen.nl 3 Gocycle banden 406 gekocht en opgehaald.
Ook blijf ik doorzoeken naar een zo onderhoudsvrij mogelijk remsysteem dat toch het remvermogen van de originele V-brakes van de Thys 222 evenaart. Reden om nu eens een Shimano rollerbrake-naaf in te spaken.
Voor het rijgen gebruikte ik de losse vork uit de 222 pré CVT dat ik omgekeerd over de boorstandaard schoof. Zodoende kon ik de V-brake bevestigingen gebruiken voor de uitlijning.
Door met een griptang een hoeksteun te knellen aan het insteekeind van de remplaat voerde ik de hoogteslag-controle uit.
Helaas blijkt de op het oog identieke vork van de Thys 222 Revolver waarop ik fiets 1,2 cm smaller te zijn dan zijn voorganger! De Gocycle loopt er daardoor net in vast )-:
Ik heb het wiel daarom in de Cheetah gebouwd en ben toch erg enthousiast!
De band accelereert als een vuurpijl en voelt bijzonder comfortabel en veilig!
Met volle vaart van de Nesciobrug,.ook door het bezit van de superieure remeigenschappen van de rollerbrake.
Helaas is de weerstand van de (cup / conus) hoekcontactlagers van deze goedkope telg uit de navenfamilie van Shimano beroerd. En daar komt die van de remplaat dan nog eens bovenop...
Ik kan die eerste praktisch zeker verbeteren door gebruik te maken van industrie (groef-)lagers in de cups. Maar krijg dan te maken met een as van nog maar 8 mm. En of dat de veiligheid dan weer ten goede komt?
De gebruikte velg is superlicht en maar liefst 2,95 cm breed inwendig en heeft geen hieldraad-knelrand, zoals ook composietwielen die niet hebben dus. Maar de GoCycle maakt daar geen enkel probleem van en laat zich gemakkelijk perfect rond omleggen. Een inderdaad heerlijke band!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten