dinsdag 16 mei 2017

Thys 406 (mm)

De voordelen van trommelremmen zijn legio maar het is ook makkelijk om eens van wielmaat te wisselen.
Ik heb eerder een Sram (Sachs) naaf in een smalle 406 velg gespaakt,  de kromming in de spaken heb ik bij de naaf versterkt met cabon-prutje.
Eigenlijk om een snelle Durano band onder de Cheetah te kunnen rijden zonder snakebites.
Maar de Cheetah gebruik ik eigenlijk niet meer voor ritjes buiten de stad sinds ik de DF heb. De Revolver 222 in (minstens) dezelfde mate als voorheen!
Wel is de snelheid waarmee ik 's ochtends langs een digitale snelheidspaal roets beduidend lager dan met de nieuwe velomobiel van Intercity, 26 km/u tegen 40....
Ook kost het me uiteindelijk meer energie,  reden waarom ik dat vaak op de vrijdag plan. Maar ik sta die werkdag wel moreel zeer stevig in mijn schoenen!
Ik wou de Durano 'Double Performance' met tekst in het rood (draadband 406)  met de bijzonder flexibele wangen wel eens vergelijken met de Raceguard Dual Compond met witte opdruk. Eveneens een Durano draadband.


Maar die laatste is uiteraard een 451 originele wielmaat.
Als ik nog de op de velg inslijtende V-brakes gebruikte zou dat verlies van bijna het gehele remvermogen betekenen.
Een Sturmey Archer naaf vervangen voor een Sachs (Sram) is echter geen enkel probleem!






Opmerkelijke bijvangst van de nieuwe opstelling is dat de meer horizontale stand van de boegspriet op deze manier me prettiger snelle roeislagen laat maken. Waarvan ik weet dat ze in principe ook de hoogste snelheid genereren.
Van een verlaagde rolweerstand ten opzichte van de onlangs bestelde 451 Durano's kan ik niet echt veel merken maar ik roets gewoon prettiger met de op deze manier wat verlaagde voortrein!
Misschien wordt het met dit kleinere wiel wel mogelijk ook nog vering in te bouwen (?) Maar daarvoor mis ik momenteel de tijd.
De remwerking vind ik eerlijk gezegd niet beter dan dat van de Sturmey Archer naaf, maar wel ongeveer even goed.Van snakebites is nog geen sprake meer geweest.
En jammer genoeg heb ik nog niet echt een super goed passend spatbordje om het frame en de spriet te beschermen. Niets beters dan het plaatstalen dingetje afkomstig van een vouwfietsje. Dat ik tegen het roesten in de grondverf en de zwarte lak heb gespoten.
Maar toch een leuke bijvangst vind ik van een simpel uit te voeren wielwissel!

3 opmerkingen:

  1. Op de plek van het voorwiel scheelt het 4,5cm. Hoeveel scheelt het dan aan het uiteinde van de spriet?

    Bij LOL is nog een Roeifietser en hij heeft een 209 met zo'n raar klein voorwieltje ;-)
    Toch zie je bijna geen verschil bij de spriet, als de fietsen naast elkaar staan.

    Heb je enig idee waarom je snellere slagen kunt maken nu de spriet meer horizontaal is?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wim,

      De 222 is natuurlijk iets hoger dan de 209 maar de stoel is nu 53 cm hoog, het uiteinde van de boeg 73, 20 cm hoger dus.
      vanmorgen viel me de snelheid enigszins tegen met tegenwind maar op het werk was de Durano ook niet goed meer op spanning. Ik heb net een nieuwe schwalbe biba er in gestopt.

      Verwijderen
    2. Misschien omdat ik ook minder achterover lig op deze manier. Maar ik zal eerst nog wat meer rijden in deze setting voordat ik een definitieve keuze maak. Het soort banden waaruit ik kiezen kan is natuurlijk wel een stuk groter.
      Maar voor een Tryker of zo is dan wel een bredere velg aan te raden natuurlijk dan 14 mm inwendig!

      Verwijderen