zondag 10 augustus 2014

trammelant komt nooit alleen

Mijn bestaande fietsenparkje heeft maandenlang zonder klachten of kuren gefunctioneerd. Maar het begon me vorige week toch wel op te vallen dat de ketting van de Cheetah niet zo lekker meer schakelde af en toe.
Ook geen wonder want ik heb de ChroMo Optima al vanaf  juni vorig jaar en ik heb de ketting nooit vervangen. Terwijl het toch mijn meest gebruikte fiets is. 
Ik moet er niet aan denken dat verkeerde zuinigheid me met name het grote 57 tands tandwiel gaat kosten door vroegtijdige slijtage. En daar lag de ketting al veel te ruim omheen!
Zeven/acht speeds kettingen zijn erg goedkoop te vinden omdat de handel er graag nog vanaf wil. Ik had dus al een lang stuk nieuwe klaarliggen.
Bij het proefrijden (deze ketting is iets breder dan wat er op zat) bleek dat wel in orde. Maar de achterderailleurkabel brak!
Optima heeft deze Cheetah gelukkig nog een vrij luxe constructie met kabelstoppers mee gegeven. Waardoor ik een reparatie met een kroonsteentje kon uitvoeren bij de achtervork. Minder werk en het scheelt weer een lange versnellingskabel ;-)
Dan zal ik het toch maar over die lekke voorband hebben woensdagochtend. Oók weer aan dezelfde fiets!
Vervangen van de binnenband en verwijderen van het stukje glas uit het loopvlak van de buitenband kostte me nu niet echt moeite. Maar het op enigszins acceptabele druk brengen van de band met het Zéfal handpompje wel.....
Jammer dat het mijn broer nooit gelukt is de co2 patronen van zijn gaspistool met een compressor zelf met gecomprimeerde lucht bij te vullen. Er zijn namelijk ook ultra kleine pompjes die daar op werken...
Dan brak donderdag het aandrijfkoord van de Revolver na 1470 km.
Dat kwam vrij onverwachts en ongelegen. Omdat ik net met een collega door de van Woustraat reed. Maar ook omdat ik pas nog naar het dyneema gekeken had.
Ik vermoed dat het op een moderne nylon snek langer mee gegaan zou zijn dan over mijn aluminium CVT- Bovendien hoor je de lagers minder over de boegspriet lopen met een kunststof snek.
Anderzijds, nu ik weet dat ik ongeveer na 1300 km het koord moet omdraaien zou ik de levensduur bijna kunnen verdubbelen!

3 opmerkingen:

  1. Bovendien hoor je de lagers minder over de boegspriet lopen met een kunststof snek.

    Bovenstaande moet je echt even uitleggen. Dit begrijp ik niet.

    Ik vind 1470km met een aluminium snek niet slecht. Met een kunststof snek gaat de dyneema inderdaad nog veel langer mee. Zeker als je ook nog de iets zwaarder kabel van Derk zou gaan gebruiken. Niet de 4mm, maar iets dunner.
    Ik gebruik de dunne kabel en ik heb nu na ruim 10.000km net de 4e kabel erop liggen. Dat is dus ruim 3000km per kabel en dan heb ik ook nog de 4mm eraf gehaald voordat die versleten was.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Wim,
    Ik heb in het verleden met een nylon snek gereden. Daarvan ging een geleiderand stuk waardoor het dyneema er regelmatig en steeds vaker van af liep (verkeerde soort dyneema )-: ?
    ieg Hoorde je daar de voetenslee veel minder bij . Dat merkte ik ook toen ik in A. Paulowna naast andere roetsers reed. Het enige significante verschil tussen hun en mijn bike is de alu CVT-snek.
    De eigenbouw boegspriet is nog prima trouwens! Ik las op Rowingbike.com dat ook Derk ih verleden (40x40 mm) rvs als uitgangsmateriaal gebruikt heeft voor de boegspriet.
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Herstel.
    Het schuivende geluid komt van het achterwiel maar treedt alleen op tijdens de backstroke. Het is dus waarschijnlijk geen resonantie via het dyneema vanaf de voetenlsee maar afkomstig van het sperlager.
    Kennelijk wordt dat door een kunststof snek gedempt maar door het CVT ding juist versterkt!

    BeantwoordenVerwijderen