zondag 11 mei 2014

grotere remtrommel

Zoals ik bij het Paastreffen schreef was ik niet helemaal gerust op het remvermogen van de 70 mm remtrommels. Omdat ik al voor de FAW bij VM.nl 90 mm naven gekocht had heb ik 1 daarvan nu links aan de Limit gebruikt.
De Flevobike Alleweder liet een dergelijke transplantatie niet toe omdat ik de conische Flevobike assen niet verwijderen kon. Wegens 'te vast'. Bij één van die van de C-Alleweder lukt dat wel.
Je moet met je goede bedoelingen natuurlijk altijd beducht zijn dat je niet meer vernielt dan verbetert (-:
Gerrit van de Ligfietsshop kon me verhalen dat deze conische assen helemaal niet origineel Sturmey Archer zijn zoals de rest van de naaf.


Ze zijn zo gemaakt voor extra sterkte door Flevobike destijds. Net zoals de assen van je pedalen zo'n oplopende dikte hebben naar binnen toe. Die uiteraard ook eenzijdig zijn opgehangen.



Het voordeel is bovendien dat je de wielen meestal makkelijker kunt afnemen. Dan het afschuiven van de standaard 12 mm cilindrische as over de volle lengte!
Nadeel is het extra gewicht en dat de verdikking het afnemen van de ankerplaat verhindert. Nodig om een grotere beter remmende 90 mm trommel te monteren.


Het uittikken van het te kleine (12 mm) binnenste lager lukt me nu zonder het lager te beschadigen. Door het tussenbuisje eerst uit het midden te drukken.
En daar dan pas op te slaan met iets van een drevel. Zodat dat tussenbuisje tegen de buitenrand van het lager komt te staan.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten