maandag 14 oktober 2013

Limit herrezen uit de as, ik in m'n sas

Ik ontving maar 1 reactie op mijn pogingen tot het vinden van een vervangende as voor de C-Alleweder. Een erg vriendelijke zelfs maar helaas niet bruikbaar. 
De vm heeft namelijk eenzijdige wielophanging. En dan nog met het vrijwiel aan de linkerkant ook. Zodat er ook linkse schroefdraad op de as gesneden en in de naaf getapt is.Om het wiel niet van de as te laten lopen :).
Daarom  heb ik zelf een oplossing bedacht en op het web gevonden.
Het zal waarschijnlijk niet de schoonheidsprijs gaan verdienen maar als het werkt ben ik al lang tevreden. Ook duur hoeft 't niet te worden, 'n paar tientjes.
Linkse snijramen zijn uiterst moeilijk in de handel te vinden en dat geldt ook voor tappen met dezelfde spoed. Niet erg aantrekkelijk om aan te schaffen voor -in principe- eenmalig gebruik.
Maar het vinden van m12 tapeind en bijbehorende linkse moeren viel me minder zwaar. Die heb ik dus besteld bij de Metaalreus en zullen morgen worden verzonden.
Door het overschuiven van een (rvs) buisje 12-15 kan ik dan de lagers 15-35mm blijven gebruiken.

Jij gaat het zien jonge ;)! 

8 opmerkingen:

  1. "Als je wilt dat iets goed gebeurd, moet je het zelf doen"

    Hoe vaak heb je al vastgesteld dat dit klopt ? ;-)))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kun je geen onderdelen van de mango gebruiken, eventueel wat gemodificeerd? De mango is immers afgeleid van de limit. Heb helaas niet zoveel technische knowhow dat ik je kan helpen met dit soort dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik sla de plank natuurlijk ook wel n's mis Quezzzt, maar waar blijven we zonder een gezonde dosis optimisme (:
    Daarbij probeer ik het wel zo veel mogelijk in Eigen-hand te houden ja. Maar ik ben toch begonnen met een mailtje naar Tempelman (nu de Ligfietsshop) en een ad op Ligfiets.net.
    Net als iedere andere ...ehhh respect (:!
    Ik heb laatst zelf nog ondervonden (gaten laten boren bij het Alu-Centrum) dat niet iedereen altijd even gemotiveerd is als ik om iets tot een goed einde te brengen.
    En de handel beperkt zich liever tot het verkopen van prefab dingen.
    Met een beetje fantasie blijk je die dan soms nog te kunnen gebruiken ook: Iedereen gelukkig toch?
    Een ander idee van me was het gebruiken ("slopen!") van m12 kabelspanners daarvoor
    te gebruiken. http://www.ongediertewinkel.nl/kabelspanners.html
    Die bestaan ook (voor woonarken bijvoorbeeld). Maar gelijk een metertje daarvan werkt misschien wat meer ontspannen :) !

    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Mark,
    De Mango heeft bij mijn weten de aandrijving rechts zitten en dus ook een rechtse schroefdraad. Of misschien wel een heel eigen systeem.
    Maar je hebt gelijk, ik zou Sinner nog kunnen benaderen, VM.nl. Anderzijds, zouden die werkelijk geen ads op Ligfiets.net lezen?
    Ik kan ze niet euvel duiden dat ze zich in eerste instantie om hun eigen producten bekommeren.
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mick ,inderdaad heeft de Mango de aandrijving rechts zitten , tot de tussenas , en daar gaat de aandrijving verder aan de linkerkant , dus de mango heeft uiteindelijk een links aangedreven wiel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij de mango die ik rij zit de aandrijving in zijn geheel rechts, ook na de tussen as.

      Verwijderen
  6. Bedankt Gerrit!
    Weer een aardig voorbeeld van "Ome Mick heeft het wel eens mis" dus hé?
    Dat heeft namelijk ook invloed op de plaats waar van af het vrijwiel er op geschroefd moet worden. Ik zal Sinner benaderen om er achter te komen of ook de as-maten overeen komen.
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt ook Mark.
    Ben ik gelukkig nog niet helemaal dement al geworden ;)

    BeantwoordenVerwijderen