vrijdag 11 oktober 2013

C-Alleweder in zwaar weer


De renovatie van de tussennaaf (met verbeterde tandwielophanging) leek net zo goed te gaan.
Onwrikbaar kunnen precies passende (smalle) vulringen een 28 tands tandwiel met bolkop-inbusboutjes gecentreerd op z'n plaats houden. Goed evenwijdig aan de bijzondere tweeversnellingsnaaf met vrijloop.


Toen de koppen van deze boutjes toch wat tegen de tunnel van de Limit bleken aan te lopen laste ik van m8 rvs-draadeind een soort koploze zadelbuisboutjes. Met de Nicroma electrodes die ik eerder van een collega kreeg.


Deze steken niet uit richting naaf namelijk en vallen precies buiten de halve-maans uitsparingen in de flens. Zodat met 1 sleutel de moeren op- of afgedraaid kunnen worden.
Ook bedacht ik een eenvoudiger (de)montage mogelijkheid om in de toekomst makkelijker een tandwiel te kunnen vervangen. 
Door het gebruik van iets langere m6 boutjes die ik aan de uiteinden met een afbraamschijf afplatte. Op deze manier kan je vanuit de kettingtunnel ze met een (grip)tang vasthouden als je er met een steeksleutel de moertjes op- of af draait (: ! Zónder de draad te beschadigen dat is.
Eigenlijk de methode dus zoals de as van een versnellingsnaaf wordt vastgezet (en daarmee de plaats van het zonne-tandwieltje).
Maar tot zover de foefjes en trucjes binnen de Limit.
Ik  merkte namelijk een vervaarlijke zijdelingse speling op in het achterwiel. Ogenschijnlijk uit het binnenste (en door mij nooit vervangen) lager. Ik heb het namelijk altijd wat riskant gevonden de ingelijmde tussenring tussen de lagers te verwijderen voor vervanging. Wat bij deze uitvoering van de achtervork toch echt nodig is.
Aangezien ik met de onacceptabele as-speling die het achterwiel vertoonde nu echt geen keuze meer had heb ik dat toch gedaan.
Dat leidde tot de eerste onthutsende bevinding: De speling zat niet op het lager zelf maar de asdikte ter hoogte van het binnenste lager  (1) is helemaal ingesleten en afgenomen!
Met een vulring (en een nieuw lager vd zekerheid) heb ik de as iets richting vrijwiel verschoven zodat de speling er tenminste (tijdelijk?) uit was....En alles weer prima leek te draaien.


Helaas is ondanks de voorzichtigheid die door mij bij het uittikken van de as is betracht een uitstulping onstaan (2). Die zowel de linksdraaiende schroefraad op de as als die in de links-getapte aluminium fietsnaaf heeft gekost ):



Geen opmerkingen:

Een reactie posten