Precies zoals Nestoe voorspeld had belde de pakketdienst vanmiddag aan bij mij in de Baweanstraat. Een enorme doos maar het gewicht liet nauwelijks vermoeden dat dit de hele bestelling zou bevatten...Toch bleek dat wel volledig het geval gelukkig. Mét de banden, de op het laatste moment mee bestelde spatbordjes en een...Noomad bidon! Daar moest op gedronken worden. En om de spanning wat te breken heb ik dat dan ook met 1 flesje (bier) gedaan. Kan dat de slechte foto's verklaren? Excuses daarvoor. De constructie oogt fantastisch en voelt niet minder professioneel aan. Geen enkele speling op enig draaipunt kan ik vinden in de dubbele parallellogrammen. Met niet minder dan 12 lagers! Maar natuurlijk blijf ik ook een kritisch consument en met plintlatten en lijmklemmen heb ik de wielen op sporing gecontrolleerd. Die blijkt volkomen evenwijdig, een dikke 10 dus. Als ik de A20-E naast de Revolver rijd blijkt wel de lagere ashoogte van de 406 wieltjes. Maar naar de Noomad adaptorvork kijkend zie ik dat daar de sprong (van de Thys-vork) niet in zit. Als míjn -veel kortere- vork dat ook niet gaat krijgen zal de boegspriet toch op dezelfde hoogte kunnen gaan blijven. Goed dat ik de 16" versie niet nam. Als ik het (witte) hydrauliek-verdelingsblokje wat hoger aanbreng zal de remleiding denkelijk lang genoeg zijn. De chromen boeg is al de (door mij ingekorte) die ik van Derk heb gekregen en de voetenslede rolt daarop fantastisch!
Niet iedere Amsterdammer kan dit zeggen van zijn rijwiel en dit blog heeft 'n laagdrempelige instroom zo (hoop ik). Anders dan alleen het behalen van hoge snelheden wil ik met een mensaangedreven voertuig een zo veelzijdig mogelijke spiertraining van de berijder nastreven. Uiteindelijk als het alleen op snelheid aan komt kun je overal voor 'n verbrandingsmotor terecht.Terwijl een CO2-neutrale uitvoering werkt op groene stroom: Daar kan 'n mens toch niet tegenop!
dinsdag 20 november 2012
Noomad geflitst
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Hoi mick,
BeantwoordenVerwijderenik heb hierover met Derk van gedachten gewisseld. Wil jij hem attenderen op deze en ongetwijfeld volgende postings? Ik weet zeker dat hij daarin zeer geinteresseerd is!
Hoi Wijnandt,
BeantwoordenVerwijderenIk hou me graag voor ogen dat het beschikbaar stellen vd (1,5mm pré CVT) boegspriet als een soort ondersteuning van mijn 'kantelroets' te beschouwen valt.
Ik heb hem zowel links naar de fabrikant als die naar het clipje met de trike gestuurd en hoop spoedig met mijn Eigenfiets-versie te komen :-)
Dan zal ik hem zeker op de hoogte stellen!
Natuurlijk heb ik hem schriftelijk bedankt voor de 'zilveren' boeg.
mvg Mick
Hoi Mick,
VerwijderenMooi hoor zo een pakketje. Ben benieuwd hoe de rij eigenschappen zullen zijn. Twijfel nog over het meebestellen van de vork van noomad (http://www.noomadbike.com/en/21-plegable) maar op de carbon 209 zal de aandrijfkabel tegen de vork aanlopen. Denk jij dat het kantelsysteem zal werken met 451 wielen. Zou namelijk graag op elke fiets dezelfde wielmaat hebben. Evenals remmen. Ben benieuwd naar je oplossing voor de voorvork. Dacht zelf misschien aan een vorkbuis met daaraan een blokje gelast dat meteen in het noomad systeem past. Hoe zijn de remmen?
groets,
Pieter welke jou ervaringen nauwlettend zal blijven volgen
Dag Pieter,
BeantwoordenVerwijderenIk wil niet beweren dat ik een 'timmermansoog' heb. Zo kwamen de zwarte wielassen me op het eerste gezicht wat dun over. Maar de electronische schuifmaat geeft toch echt 10mm aan, dus dat moet door de kleur zijn die indruk...
Toch zie ik wel dat je met een lengte vork als die van Noomad hooguit 16" wieltjes zult kunnen gaan gebruiken. En wil je dat?
Ik dus ook niet (hoewel ze minder wind scheppen!).
Voor maat 406 bestaan ook veel meer (velomobiel-)banden. Die Wim Schermer ook nog eens fijn getest heeft.
451 of 438 moet ook wel kunnen want de wielen komen immers aan weerskanten, 25cm van het frame. Grote wielen zouden wel eens zwaarder kunnen insturen natuurlijk.
Ik wil een soort centrale monovork maken die niet breder wordt dan
het frame boven het N. bevestigingsblok. Dat geeft dan ook geen problemen met de passage van het retourelastiek. Ook niet bij de Thys 209 die ik niet heb helaas.
Zelf gebruik ik meer 406mm banden vanwege de trike en velomobiel die ik er naast dan weer wél heb: 'ben multi-instrumentalist :).
Mvg Mick
Mick
BeantwoordenVerwijderenHoe zit het met de kantelblokkering ?
Vr.gr. Bram
Ha Bram,
BeantwoordenVerwijderenSpeciaal erg blij met jouw belangstelling als 'kanteltrike-specialist'. Ik kan me nog goed herinneren dat we elkaar bij Flevonice spraken, aan elkaar voorgesteld door Wijnandt.
Waarschijnlijk vertelde ik toen al van mijn zoektocht naar specifiek iets voor de lineaire aandrijving (?).
Dat kantelblokkerings-ssteem is al door hen ontwikkeld en zou volgens El Mundo al toegepast zijn op hun tandem tbv blinden, slechtzienden en mensen die slecht ter been zijn om het afstappen te vergemakkelijken. Daarbij wordt de kanteling dan middels het remmen tot 20 graden gelimiteerd...
Wel vreemd dat je die info letterlijk 'uit de krant' moet halen! Er staat verder niets over op de Noomad site. Maar ik vermoed dat dit de duurdere versie is. Ook zou er een versie zijn met een ingebouwde centrale schokbreker "met 40mm veerweg".
Aan de bovenste axiale stang zit ih midden trouwens een halve maan gelast dat me aan jou schijfremblokkering doet denken. Maar die is veel te breed om er een remklauw overheen te schuiven (ruim 8mm).
Dus dat zal waarschijnlijk alleen een versterking zijn...
@ Pieter,
BeantwoordenVerwijderenIk zie net dat Noomad op http://www.noomadbike.com/en/21-plegable inderdaad een kortere adaptorvork aanbiedt. Deze zou qua lengte wél eens bruikbaar kunnen zijn...
En let op dat Thys 'n overmaat lager gebruikt (iets van 1.125", 29mm). Dat is bij de Revolver een voorvork zonder draad.
Het retourelastiek vd 209 gaat er niet langs, maar misschien met 'n gebogen M8 asje vh geleidewiel?
De schijfremmen trouwens lopen helemaal vrij en blokkeren goed zo lijkt het.
Mvg Mick
Er staat ook al een test over dit systeem (met een rechtop fiets) in CityCycling nummer 11 op http://www.citycycling.co.uk/Issue11/Noomad1.html Ik ben benieuwd hoe dit uitpakt.
BeantwoordenVerwijderen