zaterdag 18 februari 2012

Een Alleweder repareren

Net is mijn FAW op het dak van Geert het zeegat uitgereden. Natuurlijk was ik erg nieuwschierig hoe hij zo’n megaklus nu aanpakt. Hij vertelde dat hij alle popnagels (en meedraaiende boutjes) uit de bodem zou boren (en slijpen neem ik aan).
Omdat hij met me eens is dat de orginele bodem gecompliceerd van vorm is om te repareren met aluminium profielen heeft hij een eigen methode ontwikkeld.

Nadat alleen de dunne onderplaat nog over is vervangt hij de dubbele bodem door kokerprofielen (ik meen 30X40) met een wanddikte van 2mm. Daar komt dan de achtervork aan te hangen en die steken door tot voorbij de stuurstangen. Voor die stuurstangen maakt hij uitsparingen. Een afdekplaat geeft dan weer een stevige bodem.
Meneer Dijstelbloem heeft professioneel als plaatwerker id auto’s gewerkt en daar de techniek van het uitdeuken met warmte geleerd. Je warmt het alu daarbij op met een gasbrander en koelt het af met een natte doek aan de onderkant waardoor het strak trekt. Klinkt eenvoudig!
Mede door een fysiek handicap is hij in aanraking gekomen met trikes en had een Optima Rino. Ook de Alleweder vind hij een bijzonder leuk ding maar is het voor hem persoonlijk moeilijk instappen.
Hij heeft zijn hobby er daarom van gemaakt die voor anderen op te knappen, electromotors in te bouwen, enzovoort. Niet zo gek want hij vertelde ook dat hij zelfs monteurs instrueert hoe versnellingsbakken en differentiëlen van vrachtwagens te repareren!

Toen ik de aluminium sigaar in de box van mijn flatje in West kreeg had het ding al zoveel ‘uitgedeukte’ deuken dat ik de techniek van herstellen met een brander eigenlijk nooit zelf geprobeerd heb.

Wel heb ik vrij rap daarop het loszittende bracket gefixeerd met epoxy en koolstofdoek (carbon). Dit heeft prima gehouden en ook Geert zei dat dan gewoon weer te kunnen gebruiken.

Ik kreeg veel associaties met Jan Geel. Ook zo’n techneut door dik en dun. Hoewel ik de FAW natuurlijk overgedaan heb voor een klein prijsje ben ik blij dat ik hem niet heb hoeven slopen.
Zoals Jan met zijn eigenbouw vm deed om ruimte te maken voor de Quest. Dankzij Geert Dijstelbloem!

2 opmerkingen:

  1. Slopen, bah, brrr.

    Nu kun jij meer aandacht besteden aan de Limit. Dat is beter voor jou en de Limit. En, nu ik deze blogpost gelezen heb, begrijp ik dat het met de FAW ook goed gaat komen.
    Omdat FAW's mooie stoere fietsen blijven, wil ik er ooit nog eens 1-tje grondig restaureren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb door gezondheidsproblemen nog niet veel aan de FAW kunnen doen en heb er ondertussen drie staan. Eentje gebruik ik nu zelf voor als het slecht weer is om wat te trappen, dat is er nog 1 van de eerste serie, met grote trommelremmen die ook nog eens flink remmen. Maar toch gebruik ik de Rhino FS met elektrische ondersteuning meer, juist omdat deze trike een ondersteuning heeft.

    BeantwoordenVerwijderen