zondag 12 februari 2012

Startproblemen Revolver

Omdat ik na het lezen van de avonturen van Wim vond dat ik nu maar eens over mijn ‘koudwatervrees’ heen moest met het berijden van de roets, heb ik die onder koude (maar stabiele) omstandigheden gepakt Donderdagochtend voor ww.
Daarbij heb ik bovendien gebruik gemaakt van een benzine-gestookt dubbelwandig gelaatsmasker: Wie zegt dat er bij ome Mick nooit gelachen mag worden?!
De bestelde handenwarmers tegen condensvorming kwamen keurig na 2 dagen aan uit Zoetermeer.

De site mag wat militaristisch aandoen maar anders zit je al gauw op een verkooppunt voor jagersbenodigdheden. Niet de kippetjes waar ík nog wel n’s achter aan zit…:).
Hoewel ook de koolstofstaafjesbrander goed warmte af geeft had ik daar binnenshuis (onder genot van een kampvuur-geurtje) al eens mee dat het blokje uit ging. Met de camouflage-imitatie-
Zippo had ik dat niet hoewel die op euro 95 wat heter lijkt te worden dan op de originele ‘Zippo-aanstekerbenzine’.
Maar de keus viel dus op die laatste omdat door de gaatjes in het opsteekdeel de warmte sneller door ’t dubbele glas kan trekken. Ook kun je ’t hart vd verwarming rood zien oplichten door ‘t raampje.


Het leek te werken ook maar helaas veroorzaakte het gewicht vd handenwarmer dat ik nogal eens het vizier tegen m’n neus kreeg als ik een verkeersheuvel of kuil over reed! :)
Toen vroor ook nog eens het schakelmechanisme vast en kreeg ik koude voeten en handen, reden dat ik in de Rivierenbuurt besloot rechtsomkeert te maken...
Als ik –om iets uit m’n tas te pakken- het masker naar boven klapte was er evenwel behoorlijke aandamping tussen de Lexan ruitjes. Een heel lastige plaats om bij te komen natuurlijk en route.
Ik denk dat dat komt doordat in horizontale positie de rookgassen niet goed weg konden. Wat in vertikale positie (de bovenkant heb ik met een rubber ringetje ruimte gegeven) wel kon. Bij verbranding komt namelijk waterdamp vrij. Dat kan condenseren als het beneden de 55C terecht komt…

Het blokkeren van het schakelmechanisme bleek niet het slotje zelf te zijn. En zelfs niet het later veranderde snekblokkertje (ik heb nog die ongelagerde versie). Maar een vastgevroren bedieningskabel aan het slotje naar de boegpriet.

Ik denk dat dat wel eens in de spiraalbochtjes kan zitten en heb die nu bedekt met een rubber fietspomp slangetje.
‘snachts Kan het nog steeds behoorlijk blijven vriezen natuurlijk…

3 opmerkingen:

  1. Bij mijn roets vriezen de 2 kabels naar achteren ook altijd vast. Moet er maar weer eens nieuwe inzetten en goed invetten.

    Iets anders wat je bij kou kan overkomen is dat het retour elastiek ineens al z'n rek verliest. Vorig jaar is me dat een paar keer overkomen. Dit jaar gelukkig nog niet.

    Met de sneeuw pak ik m'n zweedse tank. De kronan met terugtraprem. Die doet het altijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Maas,
    Het Allewederen begon me ook wat te vervelen. Ik kan daar toch niet dezelfde kick uit krijgen!
    Vrijdag en Zaterdag ben ik daarvoor id plaats met de bankdrukfiets weggeweest. Beetje koude voeten maar ieg geen vastzittende kabels.
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. p.s
    Ik heb trouwens nog niet zo lang geleden deze kabel vernieuwd en doe dat altijd met olie. Vandaar dat ik het eerst eens zó proberen wil...

    BeantwoordenVerwijderen