Op de onder geplaatste foto is het draaipunt van mijn achterbrug te zien.
Omdat ik een kettingrol minder gebruik loopt het aandrijfdeel van mijn ketting, net als bij een gewone fiets meer evenwijdig over de vork in plaats van geforceerd naar onder toe.
De propulsiekracht komt daardoor meer in dezelfde richting als de vork. Een voordeel dat ik vooral bij lage snelheden meen waar te nemen. Bij het op gang komen. Omdat dan transmissieverlies en rolweerstand nog veruit de grootste weerstand vormen.
Maar ik schrijf niet om te pochen ende snoeven (Bredero). Voor de duidelijkheid heb ik zelfs mijn fundamentele ketting afscherming verwijderd. Want die is van bamboe dus zal u toch niet kunnen bekoren (Vondel).
Het gaat om de lange bout (een fietsstuur-expanderbout) m8 die ik met een ronde koppelmoer aan de lagerbout van het binnenste scharnierpunt heb geschroeft.
De kop daarvan wijst exact naar het hart van het tegenover gelegen lager...
Goed gedaan dus Daniël!
Ik schrijf dat maar en laat dat even zien om dat dit bij de DF dus dik in orde is...Wat niet altijd bij alle (minstens zo bekende) velomobielen het geval is / of geweest is.
Zo is me ter ore gekomen en onder ogen gebracht...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten