Op de onder geplaatste foto is het draaipunt van mijn achterbrug te zien.
Omdat ik een kettingrol minder gebruik loopt het aandrijfdeel van mijn ketting, net als bij een gewone fiets meer evenwijdig over de vork in plaats van geforceerd naar onder toe.
De propulsiekracht komt daardoor meer in dezelfde richting als de vork. Een voordeel dat ik vooral bij lage snelheden meen waar te nemen. Bij het op gang komen. Omdat dan transmissieverlies en rolweerstand nog veruit de grootste weerstand vormen.
Maar ik schrijf niet om te pochen ende snoeven (Bredero). Voor de duidelijkheid heb ik zelfs mijn fundamentele ketting afscherming verwijderd. Want die is van bamboe dus zal u toch niet kunnen bekoren (Vondel).
Het gaat om de lange bout (een fietsstuur-expanderbout) m8 die ik met een ronde koppelmoer aan de lagerbout van het binnenste scharnierpunt heb geschroeft.
De kop daarvan wijst exact naar het hart van het tegenover gelegen lager...
Goed gedaan dus Daniël!
Ik schrijf dat maar en laat dat even zien om dat dit bij de DF dus dik in orde is...Wat niet altijd bij alle (minstens zo bekende) velomobielen het geval is / of geweest is.
Zo is me ter ore gekomen en onder ogen gebracht...
Op Wims verzoek....Voorin ook nog zichtbaar de extra kettingspanner. Om ook met het kleine voorblad de achterderailleur helemaal te kunnen gebruiken.
Hoi, heel interessant. Zou je kunnen proberen om je gehele aandrijflijn goed op de foto te krijgen. Ik ben namelijk heel benieuwd wat en hoe je het nou precies voor elkaar hebt gekregen dat die ene rol verwijderd kon worden. Ik heb al je berichten wel gelezen, maar beelden zeggen mij vaak veel meer dan woorden.
BeantwoordenVerwijderenHoi Wim. Daarvoor zou ik het stoeltje moeten demonteren en ik krijg al pijn in mijn onderrug bij alleen de gedachte daar aan!
VerwijderenMaar feitelijk loopt het bovenste kettingdeel op de meest simpele manier die je maar bedenken kunt. In een uitgerekte V-vorm. Met de (niet al te grote) kettingrol onder het stoeltje, net te zien als ik de stoel naar boven klap. Dat deel van de ketting is daarbij geheel vrij van enige kettingbuis ook nog...
Dankjewel. Is het mogelijk om toch foto's te plaatsen van wat wel zichtbaar is van de aandrijflijn, zonder het stoeltje te demonteren
VerwijderenDankjewel voor de extra foto's.
BeantwoordenVerwijderen