zondag 4 februari 2024

Bijzonderheden (die tevreden stemmen)

 De ligfiets (Optima Cheetah) en de velomobiel DF hebben bij mij een technische overeenkomst: maar 2 voorbladen. Dat heeft bij de DF zoals bekend te maken met breedte waarop 'ie gebouwd is en waar ik erg blij mee ben. 

Bij de Cheetah met de lastig verkrijgbare cranklengte 165 mm die me het meest 'ligt'...(-:

Daar zit maar ruimte op voor 5 tandblad-boutjes.

Ook best genoeg voor mijn beperkte beenkracht maar het nadeel daarvan is dat ik de fietsen nogal eens weg zet in het laagste verzet maar met de grootste kettingspanning.

Dat wegzetten met zulke spanningen op je derailleurveren iedere keer heeft een negatieve uitwerking op de prestaties met als gevolg dat het hogere verzet (met de laagste kettingspanning uiteraard) onbereikbaar wordt met dezelfde derailleur in de loop der jaren. 

Omdat de DF daarnaast ook in de staart nog eens geen ruimte biedt voor een flinke kettingspankooi ben ik met die fiets al overgegaan tot het bijplaatsen van een extra geleiderol op een spanarm. Wat het schakelbereik heeft uitgebreid tot 100%, ook met het kleine voorblad.

Maar boven het voorwiel van de Cheetah kan ik alleen met een vaste kettingrol werken. Omdat de ketting anders de band zou gaan raken. Alle veerspanning kwam dus altijd op de veren van de achterderailleur te staan. Had ik nu maar eerder de zelfdiscipline gehad de fiets na het wegzetten steeds eerst naar een hoger verzet terug te schakelen!

Toen de Sram derailleur de kleinste kransen niet meer mee wou nemen leek het voor deze dure jongen dan ook beken. Terwijl deze me nu juist zo goed beviel want hij heeft zelfs gelagerde kettingrolletjes!

Tot mijn niet ontevreden zelfgenoegzaamheid heb ik vanaf een stelschroef een extra hulpveertje kunnen plaatsen die de levensduur van het ding nog weer jaren kan verlengen ;-) !


Alles schakelt weer tot in de punktjes!





2 opmerkingen:

  1. Weer een nette oplossing Mick! En ik snap het helemaal, want ook ik ervaar wegrijden in een lagere versnelling als gemakkelijker.......Omdat de laatste 500 meter naar huis bij mij gemiddeld 6% stijging hebben kom ik ook altijd in een lage versnelling thuis, en blijft dat ook zo staan meestal, hoewel ik de velomobiel vaak van de 1ste naar de 3de versnelling schakel als ik de oprit op kom, daar is het nagenoeg vlak, en zo haal ik de maximale spanning van de veer af.......

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien niet de aardigste sketch om te uploaden mijn vorige post maar in werkelijkheid denk ik dat lui die op een racefiets begonnen zijn zich zelfs makkelijker een voorstelling kunnen maken van het hoe en waarom in het leven van een velomobiel- derailleur (-.

      Verwijderen