zaterdag 12 november 2022

Radiatorblok(-je?)


 Kortelings 's ochtends vroeg mijn werk niet zonder losse 'motorkap' bereikt. Daaraan was het enige leuke aspect dat ik een (ook wat technische) collega op de mogelijkheid kon wijzen ''De contactpuntjes'' eens te kunnen gaan ''bekijken'' (-:


Nou ja, 1 dan nog, er zit nu (wel echt) een radiatorblokje in...

Maar fantasties lollig is anders natuurlijk als je ketting via de binnenzijde toch weer van de bladen af loopt. In principe zou de 'juiste afstelling' van de voorderailleur dit moeten voorkomen. Maar als je die middels de stelschroeven te weinig ruimte gunt schakelt die helemaal niet meer als je al tegen een helling op rijdt. Vanwege een te grote kettingspanning.

Hoewel ik de gesloten onderkant van de DF zolang alles goed functioneert aangenamer vind kun je via de voetensleuven van Velomobiel.nl de ketting absoluut sneller weer op zijn plek terug leggen! Zij het door de fiets te moeten kantelen zonder de lak te beschadigen...

Met de vrijloopnaaf zoals Piet Kunis die nog gebruikt in zijn SuperMango en ik in de Limit en Alleweder gebruikte kon ik zoiets zelfs vanuit stilstand oplossen en zonder uit de fiets te komen!

De DF neemt daarentegen minder ruimte in mijn benedenwoning in. Dus kan ik al in de centrale hal aan een oplossing werken. Zonder eerst 3 trappen naar beneden te hoeven lopen om in de box te komen waar de Alleweder stond (nog wonend in de Bos & Lommer)!

Het liefst zou ik het binnenblad op dezelfde manier tegen aflopen beschermen als het buitenblad, met een (zelfgemaakte) kettingrand. Maar daarvoor moet ik minstens beginnen met het rechter crankstel te demonteren en gaat het een flinke klus worden.

Terwijl ik niet eens weet of dat beter werkt dan een kunststof geleideblokje voor de derailleur. Waarvoor ik een radiator-console bij de loodgietersspullen vond.

Ik wil die niet vastzetten op de meest direkte manier, door draad in de originele derailleurophanging te tappen. Want daarme zou ik het ding onherstelbaar kunnen verzwakken.

Daarom maak ik een verbindingsdingetje uit een alu L-profiel naar het dichtsbijzijnde (axiale) boutje.

Ziet er op zich bruikbaar uit al maar de plaats van het m5 boutje in het voetje heeft een slecht moment als ik er via de ketting de kracht van mijn benen in de praktijk op zou uitoefenen! Grote kans dat het blokje dan verdraaien gaat lijkt me...

Het blokje zijdelings ondersteunen zonder iets aan de steun zelf te in te zagen  /of boren...

Dat kan eigenlijk alleen met composiet betrekkelijk eenvoudig. Maar gaat natuurlijk nooit houden op de gladde kunststof. 

Daarom boor ik daarin eerst een door-en-door gaatje waar ik aan beide zijden een parker in draai. Dat is WEL goed vast te zetten in epoxy pasta is de gedachte (-:



4 opmerkingen:

  1. Mick, ik geniet elke rit weer, van de (naar jou idee) omgebouwde Sachs naaf. Price-direct, vrijloop en 25 % reductie. Dat heb je geniaal bedacht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Piet,
      Ik kwam daar op omdat Sturmey Archer 3v. naven dat vaak al spontaan deden als de versnellingskabel niet 100% afgesteld stond. Dan kon je je knie heel lelijk stoten tegen het diamantframe )-: !

      Verwijderen
  2. dag mick. ik snap maar 50% van al je technische verhalen, naar ze lezen wel lekker weg,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maak je geen zorgen Marcel. Er wordt sowieso niet veel meer geblogd door ligfietsers (-:

      Verwijderen