vrijdag 14 oktober 2022

Speciaaltje kettingrol

Kleine aanpassingen kunnen vaak een enorme verbetering sorteren. Een tijdlang was ik op de Cheetah tevreden met een door Jan gesuggereerde oplossing, de ketting (zo recht mogelijk) laag langs het voorwiel te laten lopen.

Dat gaf een veel vrijer lopende ketting, vooral nadat ik de bovenste kettingbuis ook nog door een (los van de ketting afschermend) u-profiel voorzien had.

Maar het steeds rekening moeten houden bij het sturen naar rechts waarbij de zwarte buis de zoveelste schuurbeurt van de voorband kreeg vond ik toch een toenemend bezwaar. Vooral met de lichtlopende Mow Joe uit de z.g.n. 'Performance' klasse die een vergelijkbaar profiel heeft als de bekende 'Furious Fred'...

Op het werk moest ik een speciale route kiezen om de ergste bocht naar rechts te verruilen voor die naar links. Maar zelfs in de Fortenroute zit een bocht die ik niet zonder remmen en steken kan nemen. Waarbij ik Mark-Jan en Sjoerd in zijn Strada als mijn 'superieuren' moest zien!

Dat kan ik natuurlijk niet op me laten zitten maar de oplossing zoals aan de fiets van Mark werkt bij mij niet goed, Daar zijn mijn benen denkelijk te kort voor. 

Dat vraagt het elkaar laten kruisen van de uitgaande met de inkomende ketting wat (bij mij) op korte afstand te veel wringt in de ketting. En daardoor ook heel snel leidt tot het aflopen ervan van de voorbladen.

Waar oplossingen zoals gebruikt op fietsen van anderen falen (een geleiderol achter het balhoofd) komt het aan op inventiviteit. Ik plaatste die vóór het stuurdraaipunt!

Het is bovendien een fraai exemplaar dat wat breder is uitgevoerd. Zodat van blad wisselen nooit een probleem is. Daarbij kan de rol ook nog over de borst van de gebruikte m8 ophangbout schuiven. 

Dit lost mijn stuurbeperking volkomen op!

Toch houd ik er rekening mee dat de spanning op de rol behoorlijk groot is. Hij zou namelijk nog wel een stukje hoger kunnen hangen maar dat zou dan moeten met een verloop van m8 naar één van de neusbuis-klemboutjes m6. Mocht die op de m6 bout afbreken moet ik die uitboren. Geen klus waar ik op zit te wachten!

Daarom heb ik een stalen driehoekje gemaakt. Met 2x m6 gaatjes en 1x m8. 

    




Het geheel doet zelfs wat aan een Flevobike Greenmachine denken . Maar dan wel met een 60 tands voorblad (-: 





6 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Bedankt maar ach ''strak'''..Het maakt de kettingloop iets compakter, laten we het daar op houden (-: !

      Verwijderen
  2. Altijd mooi om te zien dat een "eigen" oplossing werkt naar tevredenheid! Zal je een goed gevoel geven neem ik aan...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh zeker Adri en het lijkt allemaal erg soepel te draaien, zowel voorwaarts als achterwaarts (-:
      Maar door een Corona-vaccinatie heb ik nog niet echt een langere tocht gemaakt. Hoop ik volgende week te gaan doen met de Waterlandse Liggers !

      Verwijderen
  3. Mick het rolletje op die plaats, ziet er zo van zelfsprekend uit, waarom is dit niet eerder bedacht

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Piet, ik denk dat voorheen bijna de gehele ligfietsproductie afgestemd was op (grote/lange) mannen. Ieder kleiner iemand moest maar op wat / of in wat lelijks plaats nemen...
      Dat verklaart dan ook het succes van de DF denk ik.

      Verwijderen