Bij het schoonmaken van de linker wielkast ben ik op wat meer collateral damage gestuit bovenin. Maar misschien nuttig voor de velominati-junks het eens te hebben over life in the city (-:
Door het Flevopark of de buurt pak ik namelijk vaak helemaal geen ligfiets maar een vouwfietsje (plooibaar) of zelfs, ik schreef het eerder, een autoped.
En die laatste is helemaal geen duur ding maar gewoon een vondst bij een container!
Sterker nog, dit is al mijn TWEEDE vuilnisstepje (-: De eerste heb ik, voor een klein bedrag zelfs, verkocht aan een mevrouwtje voor eigen gebruik.
Ik moest dus kiezen en heb feitelijk de minst mooie gehouden. Maar wel de laagste!
Degeen waar ik het 'professionele' alu holkamervelgje als voorwiel gebruikte heb ik verkocht. En niet alleen omdat 2 steps teveel is.
Zoals ik al eerder ontdekte zijn holkamervelgen nog zwaarder dan enkelvoudige (stalen) velgen en dus al helemaal dan aluminium. En het laatst gevonden stepje kwam zelfs met bredere aluminium velgen wat veel beter remt dan staal.
Een voorrem vind ik genoeg op mijn step dus gebruikte ik er daar een van op die plaats maar als achterwiel een nog bredere stalen. Ja zelfs ondanks de roest!
''Het feit doet zich voor'' namelijk, zoals onze ome John (die van de BMW Isetta) zijn betogen altijd begon, dat er voor 16'' kinderstepjes alleen laagwaardige minimaal 47 mm brede bandjes worden verkocht.
En we weten inmiddels allemaal van Wim Schermers bandentesten dat die minimaal 25 mm (inwendig gemeten) velgen nodig hebben: zeker een windvanger als een autoped!
Nu hoef ik voor de korte afstand echt geen kwaliteitsmateriaal aan mijn ped. Maar de naven die voor kinderspeelgoed worden gebruikt zijn wel ERG belabberd. De lagers blijven loskomen.
Dus heb ik er met epoxyplamuur 22-8 mm industrielagers in gelijmd (die zijn bij de Hornbach erg goedkoop ;-)
En goed, het zijn nooit lange afstanden maar ik rijd daarop compleet met boodschappen in de rugtas al maanden ongeschonden rond!
De as is dunner geworden, namelijk 8mm maar wel van een betere kwaliteit staal. Mocht die ooit breken dan loop ik gewoon terug naar huis (-:
Voertuigen voor de korte afstand daar hoef je natuurlijk ook geen reserve banden en een fietspomp voor mee te zeulen!
Wel heb ik in mijn vouwfietsje voor naar de supermarkt of bakker een stokoud 6 versnellingswiel gezet. Door de achtervork wat uit te buigen en een derailleur te plaatsen.
Maar ook daarbij heb ik de 'standaard verlaagd' door een slinger in het wieltje waardoor hij tegen een remblokje aan liep er uit te trekken met tightwraps.
De nippels zitten namelijk zo vast (en waarschijnlijk al helemaal opgedraaid) dat meer kracht gebruiken met de spakenspanner anders ongetwijfeld tot spaakbreuk zal leiden!
En zo komt splinter, zich al verder bekwamend i.d. krachtenleer, door de winter!
Een slinger uit het wiel trekken met tie-raps, er lijkt geen eind te komen aan je vindingrijkheid Mick! Goed gevonden!
BeantwoordenVerwijderenDank je Adri! Juist van jou kan ik zo'n compliment waarderen, je hebt ons ook al heel wat aan 'oplossend vermogen' laten zien!
VerwijderenIk moet bekennen, dit is wel de eerste keer met tightwraps en sowieso op deze manier. Long story short, het werkt!
Grappig is nog dat de richting voor de luchtweerstand (hoewel hier erg onbelangrijk) nog minder van belang is dan dat van de spaken! (-: